دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

حقایقی درباره افسردگی كه از آن بی خبر هستید
 
افسردگی با بی تعادلی در انتقال دهنده های عصبی كه بر تنظیم خلق و خو تاثیر می گذارند، پیوند خورده است.
به گزارش جام جم آنلاین، افسردگی یك بیماری واقعی و قابل درمان است. اما باورهای اشتباه و سوء تفاهم ها و اطلاعات نادرست همچنان موانعی در مسیر درمان افراد بسیاری ایجاد می كنند و پیامدهای عدم درمان افسردگی می تواند حتی زندگی فرد را تهدید كند.

در مقابل، درك حقایق درباره افسردگی می تواند به معنای نجات زندگی فرد باشد. در ادامه با هفت مورد كه هر فردی باید درباره افسردگی و اختلالات افسردگی بداند بیشتر آشنا می شویم.

افسردگی همواره دلیل خوبی ندارد گاهی اوقات، افراد به دلایلی كه خوب به نظر می رسند - ممكن است شغل یا دوست نزدیك خود را از دست داده باشند - دچار افسردگی می شوند، اما با افسردگی بالینی، لزوما نباید دلیلی برای احساس شما وجود داشته باشد. مواد شیمیایی مسئول كنترل خلق و خو در مغز ممكن است از تعادل خارج شده و موجب احساس بد در شما شوند، حتی اگر همه چیز در زندگیتان به خوبی پیش برود.

عوامل بسیاری می توانند موجب افسردگی شوند دلایل افسردگی به طور كامل درك نشده اند، اما باور بر این است كه احتمالا تركیبی از عوامل مانند تمایل ژنتیكی به بیماری و برخی عوامل محیطی كه می توانند به عنوان محرك عمل كنند، موجب افسردگی می شوند.

ابتلای یكی از اعضای خانواده به افسردگی خطر ابتلا به این بیماری را در شما افزایش می دهد كه نشان می دهد ژنتیك نقش بزرگی ایفا می كند.

همچنین، میزان افسردگی بین افرادی با سابقه استفاده از مواد مخدر بیشتر است. از عوامل دیگر مرتبط با افسردگی می توان به بی تعادلی های شیمی مغز، هورمون ها، تغییرات فصلی، استرس، و تروما اشاره كرد.

بی تعادلی های شیمی مغز افسردگی با بی تعادلی در انتقال دهنده های عصبی كه بر تنظیم خلق و خو تاثیر می گذارند، پیوند خورده است. این شامل دوپامین، سروتونین، و نوراپی نفرین می شود. میزان بیش از حد زیاد یا كم این انتقال دهنده های عصبی می تواند موجب افسردگی شده یا در ابتلا به آن نقش داشته باشد.

هورمون ها هر نوع نوسان در تولید یا عملكرد هورمون ها - به عنوان مثال، بارداری، قاعدگی، یائسگی یا مشكلات تیروئید - می تواند به افسردگی منجر شود.

تغییرات فصلی اختلال افسردگی ماژور با الگوهای فصلی (اختلال عاطفی فصلی) به واسطه اختلال در ریتم شبانه روزی بدن شكل می گیرد. تغییر در فصول می تواند در خواب نیز اختلال ایجاد كرده كه می تواند به خلق و خوی افسرده منجر شود.

استرس و تروما از دست دادن یكی از عزیزان، تروما یا سو استفاده، استرس مزمن، تغییرات بزرگ در زندگی، مانند طلاق یا از دست دادن شغل می تواند محركی برای افسردگی باشد. پژوهشگران سطوح بالای هورمون كورتیزول كه طی شرایط استرس زا و آسیب زا ترشح می شود را در این زمینه مقصر می دانند.

كورتیزول بر انتقال دهنده عصبی سروتونین تاثیر می گذارد و می تواند محركی برای افسردگی باشد.

افسردگی چیزی بیشتر از غم و اندوه معمولی است غم و اندوه بخشی از انسان بودن است، و یك واكنش طبیعی به شرایط دردناك محسوب می شود. همه ما در برهه ای از زندگی خود غم و اندوه را تجربه می كنیم. اما افسردگی یك بیماری با علائمی فراتر از خلق و خوی ناراحت است.

زمانی كه غم و اندوه به افسردگی تبدیل می شود، چند نشانه مشخص از جمله موارد زیر وجود دارند:

- تغییرات در اشتها، وزن، و الگوهای خواب

- كاهش میل جنسی

- احساس اضطراب، ناامیدی، یا درماندگی

- احساس تحریك پذیری و بی قراری

- احساس مداوم غم یا پوچی

- علائم جسمانی مانند سردرد، مشكلات گوارشی، بدن درد، و درد كه با درمان بهبود نمی یابند

- بی علاقگی به فعالیت هایی كه در گذشته از آنها لذت می بردید

- سطوح كم انرژی یا احساس خستگی

- مشكل در تمركز، حافظه و تصمیم گیری

در صورت تجربه این نشانه ها مراجعه به پزشك بهترین اقدام برای مقابله با افسردگی است.

كودكان در برابر افسردگی مصون نیستند باوری اشتباه وجود دارد كه كودكان زندگی شاد و بی دغدغه ای دارند. در شرایطی كه كودكان مشكلات مشابه با بزرگسالان مانند استرس مرتبط با شغل یا فشارهای مالی را تجربه نمی كنند، اما این به معنای آن نیست كه افسرده نمی شوند.

دوران كودكی استرس های خاص خود را دارد كه از آن جمله می تواند به قلدری و تلاش برای پذیرفته شدن توسط همسالان اشاره كرد.

افسردگی یك بیماری واقعی است افسردگی یك بیماری واقعی است و پژوهشگران بر این باورند كه بیشتر به واسطه بی تعادلی در مواد شیمیایی مغز كه به نام انتقال دهنده های عصبی شناخته می شوند، شكل می گیرد.

انتقال دهنده های عصبی زیر نقش مهمی در تنظیم خلق و خو ایفا كرده و همچنین در بسیاری عملكردهای دیگر در بدن نقش دارند:

دوپامین: به تنظیم احساسات، حافظه، تفكر، انگیزه و پاداش كمك می كند.

نوراپی نفرین: آن چیزی است كه ضربان قلب و فشار خون را طی یك واكنش "جنگ یا گریز" یا زمان استرس تغییر می دهد.

سروتونین: ماده شیمیایی مسئول احساس خوب كه به تنظیم خلق و خو كمك كرده و در احساس بهزیستی كلی شما نقش دارد.

پژوهشگران همچنان مشغول پژوهش درباره دلایل این بی تعادلی ها و همچنین نقش احتمالی انتقال دهنده های عصبی دیگر مانند استیل كولین، گابا و گلوتامات در افسردگی هستند.

افسردگی قابل درمان است روش های درمان موثر مختلفی برای افسردگی وجود دارند كه از آن جمله می توان به داروها و روان درمانی اشاره كرد.

در شرایطی كه برنامه درمان باید بر اساس علائم و سلامت كلی فرد تنظیم شود، تركیبی از داروها، روان درمانی و تغییرات سبك زندگی اغلب برای كمك به تسكین علائم افسردگی استفاده می شود.

روان درمانی با توجه به موقعیت های منحصر به فرد، شما ممكن است در روان درمانی فردی، گروهی، خانوادگی یا زوجین شركت داده شوید.

در شرایطی كه انواع مختلفی از رویكردهای درمانی وجود دارند، موثر بودن موارد زیر در درمان افسردگی ثابت شده است:

- فعال سازی رفتاری

- رفتار درمانی شناختی

- درمان بین فردی

- درمان حل مساله

- سایكودینامیك درمانی

- مهارت های اجتماعی درمانی

- مشاوره حمایتی

داروها به ویژه در تركیب با روان درمانی، داروهای مختلفی وجود دارند كه موثر بودن آنها در درمان افسردگی ثابت شده است.

بار دیگر، درمان افسردگی شامل یك رویكردی واحد مناسب برای همه نیست و ممكن است به مقداری آزمون و خطا برای یافتن داروی مناسب كه با كمترین عوارض جانبی علائم شما را تسكین می دهد، نیاز باشد.

كلاس های دارویی كه به طور معمول برای درمان افسردگی تجویز می شوند، عبارتند از:

اسكتامین: اسپراواتو

مهاركننده های مونوآمین اكسیداز: شامل مارپلان (ایزوكاربوكسازید)، ناردیل (فنلزین)، و پارنات (ترانیل سیپرومین)

مهاركننده های بازجذب دوپامین و نوراپی نفرین: شامل ولبوترین (بوپروپیون)

مهاركننده های انتخابی بازجذب سروتونین: شامل پروزاك (فلوكستین)، پاكسیل (پاروكستین)، زولوف (سرترالین)، سلكسا (سیتالوپرام)، و لوووكس (فلووكسامین)

مهاركننده های بازجذب سروتونین و نوراپی نفرین: شامل افكسور (ونلافاكسین)، سیمبالتا (دولوكستین)، و پریستیك (دس ونلافاكسین)

داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای: شامل الاویل (آمی تریپتیلین)، توفرانیل (ایمی پرامین)، و پاملور (نورتریپتیلین)

تغییرات سبك زندگی افزون بر روان درمانی و دارو، برخی تغییرات سبك زندگی نیز می توانند به مدیریت بهتر علائم افسردگی و همچنین عوارض جابنی داروها كمك كنند.

رژیم غذایی: یك رژیم غذایی درمانی برای افسردگی وجود ندارد، اما مصرف برخی غذاها و پرهیز از برخی دیگر می تواند به تنظیم خلق و خو و احساسات كمك كند. غذاهای فرآوری شده، الكل، كافئین، شكر، و غلات پالایش شده می توانند اثر منفی بر سلامت روانی شما داشته باشند، در شرایطی كه غذاهایی مانند میوه ها و سبزیجات، ماهی، بوقلمون، مرغ، لوبیاها، و مغزدانه ها می توانند فواید تقویت كننده خلق و خو را ارائه كنند.

ورزش: یك برنامه ورزشی خوب می تواند به بهبود خلق و خو، كاهش استرس، و تسكین علائم افسردگی كمك كند. نوع ورزش باید بر اساس سطح آمادگی جسمانی، سلامت و ترجیحات شما انتخاب شود.

مدیریت استرس: استرس می تواند محركی برای افسردگی و تشدید علائم آن باشد. تكنیك های مدیریت استرس مانند مدیتیشن و تنفس عمیق كه برای شما كار می كنند را در روتین روزانه خود جای دهید.

افسردگی درمان نشده یك دلیل شایع خودكشی است تشخیص و درمان درست افسردگی در پیشگیری از خودكشی بسیار مهم است. بسیاری از افرادی كه اقدام به خودكشی می كنند از نوعی بیماری روانی رنج می برند و این شامل افرادی كه افسردگی در آنها تشخیص داده نشده است، درمان نشده است یا به خوبی درمان نشده است نیز می شود.

منبع: عصر ایران
   تاریخ: ۰۴:۵۷ - ۰۷/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۴۹