دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

رفع لرزش دست با راهكار های خانگی
 
یكی از بزرگ ترین مشكلاتی كه افراد بزرگسال با آن درگیر می شوند لرزش دست هاست؛ كه می تواند تاثیرات بسیار زیادی بر زندگی آن ها داشته باشد.
به گزارش گروه وب گرد خبرگزاری صدا و سیما، یكی از بزرگ ترین مشكلاتی كه افراد بزرگسال با آن درگیر می شوند لرزش دست ها می باشد. لرزش می تواند تاثیرات بسیار زیادی بر زندگی آنها داشته باشد و می توان گفت تا حدود بسیار زیادی دارای جنبه ارثی است. در ادامه روش هایی كه می توانید با استفاده از آن به رفع لرزش دست كمك كنید را برایتان بیان می كنیم.

رفع لرزش دست با راهكار های خانگی

علت لرزش دست
لرزش دست ها ممكن است تا حدود بسیار زیادی ارثی باشد، اما عوامل بسیار زیادی بر روی آن اثر دارند و بهتر است آن ها را به خوبی بشناسید كه در ادامه هر كدام را برایتان معرفی می كنیم.

اختلال در بدن
- مخچه یكی از مراكز بسیار مهم در كنترل حركات می باشد و اختلال در آن می تواند باعث لرزش دست هایتان شود و زندگی شما را مختل كند.
- بیماری های دیگری همچون هانتینگتون و یا پركاری تیروئید نیز می تواند این مشكل را برایتان ایجاد و برای تشخیص این مشكلات باید به پزشك مراجعه كنید.

عوارض دارویی
بسیاری از دارو هایی كه از آن ها استفاده می كنید می تواند منجر به لرزش دست ها شود و كیفیت زندگی شما را كاهش دهد. دارو هایی كه منجر به این مشكل می شوند عبارت اند از:
- دارو های آسم
- دارو های ضد افسردگی
- لیتیوم
- قطع كردن ناگهانی دارو های آرامبخش

مصرف بیش از حد كافئین
كافئین می تواند تاثیرات بسیار زیادی بر روی بدن شما داشته باشد و در نتیجه زمانی كه بیش از حد از آن استفاده كنید ممكن است دچار لرزش دست شوید.

استرس
یكی از مهم ترین دلایلی كه لرزش دستان شما را قابل دید می كند استرس و اضطراب است. این مشكل تنها برای بخشی از دست شما رخ می دهد و گا هی با اتمام استرس از بین می رود.

رفع لرزش دست با راهكار های خانگی

رفع لرزش دست
لرزش دست ها یك بیماری خاص محسوب نمی شود نیازی به نگرانی شدن نیست در واقع این مشكل تنها می تواند در كار های روزانه شما اختلال ایجاد كند بنابراین درمان آن امری ضروری می باشد. در نظر داشته باشید كه اگر این مشكل به دلیل یك بیماری در بدن شما باشد با درمان آن می توانید شاهد كاهش و یا درمان لرزش دست ها نیز باشید. در ادامه درمان های خانگی را برایتان بیان می كنیم.

كنترل استرس
استرس بی دلیل یكی از معضلاتی می باشد كه بیش تر افراد با آن درگیر می شوند و تنها راه درمانی آن رو به رو شدن با عامل استرس است. سعی كنید در طول روز آرامش خود را حفظ كنید.

استفاده از چای بابونه
بابونه یكی از گیاهانی می باشد كه در طب سنتی برای درمان استرس و اضطراب به كار می رود و شما می توانید با استفاده روزانه یك فنجان چای بابونه آرامش را به سیستم عصبی خود باز گردانید و به رفع لرزش دست های خود كمك كنید.

رفع لرزش دست با راهكار های خانگی

نكته: در نظر داشته باشید كه افراد دیابتی باید از چای بابونه كم تر استفاده كنند و قبل از استفاده نیز باید از پزشك مشورت بگیرند.

استفاده از تمرین های دست
یكی از راه های بسیار موثر برای درمان لرزش دست ها استفاده از تمرین های دست می باشد. این تمرینات به شما كمك می كند تا بتوانید لرزش دست های خود را كاهش دهید. برای این كار لازم است تا از توپ های استرس استفاده كنید. می توانید توپ های استرس را در كف دست خود قرار بدهید و تا جایی كه امكان دارد آن را فشار بدهید و این كار را تا 5 ثانیه انجام داده و 10 ثانیه به دست های خود استراحت بدهید و دوباره این كار را تكرار كنید. می توانید این كار را 10 بار در روز انجام بدهید تا به نتیجه بسیار خوبی برسید.

درمان گیاهی لرزش دست
استفاده از اسطوخودوس
یكی از دارو هایی كه بیش تر متخصصان طب سنتی برای كنترل استرس و لرزش دست ها تجویز می كنند استفاده از اسطوخودوس می باشد. استفاده از این گیاه برای سیستم عصبی بسیار مفید بوده و می تواند به رفع لرزش دست ها نیز كمك كند.

رفع لرزش دست با راهكار های خانگی

استفاده از اسطوخودوس بسیار راحت می باشد و شما می توانید اسانس آن را به آب حمام و یا بالشت خود اضافه كنید و یا حتی می توانید از دمنوش اسطوخودوس در طی روز بهره بگیرید.

چای والرین
والرین یكی از موادی می باشد كه از سال های بسیار دور برای درمان تنش و كنترل اعصاب استفاده می شود و برای رفع لرزش دست ها بسیار موثر است. شما می توانید روزانه یك قاشق از عصاره والرین را استفاده كنید تا به درمان مشكل خود كمك كنید. البته استفاده از چای والرین نیز تاثیرات مشابهی دارد و می تواند به درمان استرس و بی خوابی كمك كند.

مكمل های ویتامین ب و درمان استرس و لرزش دستان
استفاده از مكمل های ویتامین B
اگر لرزش دست های شما مشهود است و اختلالات بسیاری در كار های روزمره شما ایجاد می كند استفاده از مكمل های ویتامین B امری بسیار ضروری می باشد. در واقع این مكمل به سالم ماندن ماهیچه ها و عضلات كمك كرده و می تواند با تقویت آن ها از لرزش دست هایتان بكاهد.

رفع لرزش دست با راهكار های خانگی

برای استفاده درست از این مكمل ها سعی كنید یك نوع با كیفیت آن را از داروخانه تهیه كنید و قبل از استفاده سعی كنید با پزشك مشورت كرده و یا از پزشك داروخانه كمك بگیرید. اگر دوست ندارید از دارو ها استفاده كنید می توانید از غذا های حاوی این ویتامین بهره بگیرید مانند تخم مرغ، نخود فرنگی، لوبیا، سبزیجات سبز، لبنیات و مرغ.

رژیم غذایی مناسب
رژیم غذایی مناسب می تواند به شما كمك كند لرزش دست های خود را برای همیشه از بین ببرید. برای این كار باید از غذا های سرشار از امگا 3 استفاده كنید. امگا 3 تاثیرات بسیار زیادی بر روی بدن و اعصاب دارد و می تواند با كنترل شرایط بد بدنی مانند التهاب از لرزش در دست های شما جلوگیری كند و آن را به طور قابل توجهی كاهش دهد. مواد سرشار از امگا 3 عبارت اند از:
- روغن ماهی
- ماهی سالمون
- ماهی تن
- ماهی ساردین
- روغن بذر كتان
- دانه كدو تنبل
- گردو

رفع لرزش دست با راهكار های خانگی

استفاده از غذا های منیزیم دار
منیزیم می تواند به انتقال پیام ها عصبی كمك كند و آن ها را بهبود بخشد و كمبود آن در بدن می تواند باعث تضعیف اعصاب شود بنابراین لازم است برای رفع لرزش دست های خود از این عنصر نیز كمك بگیرید. غذا هایی كه دارای منیزیم می باشند عبارت اند از:
- دانه كنجد
- لوبیا
- آجیل
- سبزیجات برگی

ترك كافئین
كافئین می تواند با تحریك سیستم عصبی لرزش دست های شما را تا حدود بسیار زیادی بالا ببرد و در نتیجه شما را دچار مشكل می كند. اگر لرزش دست های شما بسیار زیاد شده است بهتر است استفاده از كافئین را به حداقل برسانید و یا كلا آن را كنار بگذارید.

رفع لرزش دست با راهكار های خانگی

شایان ذكر است كه تنها قهوه دارای كافئین نمی باشد و شما باید از نوشیدن و خوردن تمام موادی كه دارای این ماده می باشند خودداری كنید.

كنار گذاشتن سیگار
كنار گذاشتن سیگار می تواند لرزش دست ها را به همراه داشته باشد، ولی این مشكل موقتی می باشد و زمانی كه بدن شما با شرایط جدید وفق پیدا كند این مشكل نیز از بین می رود.

تغییر در زندگی
بهتر است برای درمان این مشكل و رفع لرزش دست در زندگی خود تغییراتی ایجاد كنید.

رفع لرزش دست با راهكار های خانگی

تغییراتی كه برای این مشكل مناسب اند عبارت اند از:
- از وسایل سنگین تر مانند بشقاب و قاشق های سنگین تر استفاده كنید.
- استفاده از وسایل مخصوصی كه برای این بیماری ساخته شده است.
- به فیزیوتراپی بروید.
- برای كار هایی كه می توانید از روش های الكترونیكی استفاده كنید.
- حتما به پزشك مراجعه كنید تا در صورتی كه استفاده از دارو های خاص منجر به این مشكل شده اند را شناسایی كنید و آن ها را با مشورت پزشك تغییر داده و یا دوز آن ها را كاهش دهید.

استرس داشتن در زندگی امری طبیعی می باشد و تا حدودی برای زندگی و سلامت بدن ضروری است، ولی باید بدانید كه استرس طولانی مدت می تواند زندگی شما را تحت تاثیر قرار داده و سلامتی شما را به خطر بیندازد. بهتر است برای داشتن یك زندگی خوب و با كیفیت تغییرات مثبتی در زندگی خود خود ایجاد كنید.
   تاریخ: ۲۲:۱۱ - ۰۸/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۵۳