دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

ساخت ربات هوشمندی كه توانایی راه رفتن را برای كودكان معلول فراهم می كند + فیلم و عكس
 
محققان به تازگی از نوعی ربات هوشمند به نام "Trexo Robotics " رونمایی كرده اند كه می تواند امكان دوباره راه رفتن را برای كودكان معلول فراهم آورد؛ این ربات همچنین قابلیت اتصال به اینترنت را دارد و والدین می توانند با كمك تلفن هوشمندشان آن را كنترل كنند.
علم و فناوری گزارش می دهد؛ ساخت ربات هوشمندی كه توانایی راه رفتن را برای كودكان معلول فراهم می كند + فیلم و عكس محققان به تازگی از نوعی ربات هوشمند به نام "Trexo Robotics " رونمایی كرده اند كه می تواند امكان دوباره راه رفتن را برای كودكان معلول فراهم آورد؛ این ربات همچنین قابلیت اتصال به اینترنت را دارد و والدین می توانند با كمك تلفن هوشمندشان آن را كنترل كنند. گروه دانش خبرگزاری علم و فناوری - استفاده از ربات ها طی سال های اخیر در بسیاری از صنایع به ویژه در صنعت پزشكی افزایش چشمگیری داشته است . امروزه از ربات ها علاوه بر خدمات رسانی به بیماران برای انجام عمل های جراحی، ارتوپدی، نمونه گیری و آزمایش استفاده می شود. توانبخشی رباتیك را نیز می توان تحولی در مهندسی پزشكی و تعامل انسان و ربات دانست . در این زمینه پزشكان، درمان گران و مهندسان برای كمك به توانبخشی بیماران با هم همكاری می كنند. اهداف اصلی در این زمینه شامل توسعه فناوری های قابل اجرا است كه بتواند به راحتی توسط بیماران، درمانگران و پزشكان استفاده شود و با افزایش اثر بخشی درمان های كلینیكی منجر به تسهیل فعالیت های روزمره بیماران گردد. در زمینه توانبخشی كودكان معلول نیز، به تازگی نوعی ربات هوشمند ساخته شده است كه می تواند امكان دوباره راه رفتن را برای آن ها فراهم نماید .

توانبخشی رباتیك چیست و از كجا آمده است؟

توانبخشی رباتیك به طور خاص روی سیستم هایی مانند: دستگاه ها، سناریو های ورزشی و استراتژی های كنترل تمركز می كند. هدف این فناوری نوین توانبخشی، تسهیل در بهبود مهارت های حسی حركتی، و شناختی آسیب دیده می باشد. سابقه این رشته نسبتا طولانی است و به اوایل دهه 1990 بر می گردد. زمانی كه تلاش می كردند كه كارهای سنگین را توسط ماشین های خودكار و با حداقل دخالت انسان انجام دهند. در ادامه همین تلاش ها در مقالات آن زمان واژه "درمانگر مصنوعی" زیاد به چشم می خورد. درواقع این دستگاه ها میزان دقیق كارایی حسی حركتی را در حین تمرین، از نظر حركت شناسی و نیرو های تبادل شده تعیین می كنند. این خود منجر می شود كه درمان توانبخشی، به سمت درمان هایی مبتنی بر شواهد و داده های دقیق برود.



در واقع این ربات ها به عنوان مكمل و نه جایگزین مداخلات درمانگر طراحی شده اند. آنها با استفاده بهینه از ساختار و مزیت های انطباقی سیستم های حسی-حركتی، از بازیابی عملكردها پشتیبانی می كنند. همچنین اطلاعات غنی در مورد عملكرد حسی-حركتی و تكامل آنها را به ما می دهند. طراحی، اجرا و روشهای مداخله آنها شامل یافته هایی از مطالعات رفتاری در مورد سازگاری حسی-حركتی و یادگیری مهارت حركتی و بسترهای عصبی آنها می باشد.

سیستم های توانبخشی رباتیك و انواع بیماری ها



مداخلات نوین توانبخشی در بیماری های نورولوژیك انجام می شود. این بیماران ممكن است در اندام فوقانی و یا اندام تحتانی خود مشكلاتی داشته باشند. از جمله این مشكلات می توان به عدم توانایی در راه رفتن، فلجی، درد و مشكلات نورولوژیك، ضعف، خستگی و... اشاره كرد. از جمله بیمارانی كه از مداخلات توانبخشی رباتیك می توانند استفاده كنند شامل موارد زیر است :

سكته و آسیب مغزی ام اس پاركینسون آسیب نخاعی مشكلات شناختی ساخت رباتی كه امكان دوباره راه رفتن را برای كودكان معلول فراهم می كند

یكی از كاربردهای مهم بازار توانبخشی رباتیك و فناوری های كمكی شامل حمایت از كودكان معلول حركتی است. كودكانی كه مشكل در حركت دارند اغلب سطح آمادگی بدنی كمتری دارند و منجر به كاهش مشاركت در ورزش و رویدادهای اجتماعی می شود. مشكلات حركتی همچنین می تواند به پیشرفت تحصیلی آنها آسیب برساند و آنها را مستعد ابتلا به چندین اختلال دیگر از جمله چاقی می كند. بازار توانبخشی رباتیك و فناوری های كمكی به توسعه دهندگان و متخصصان مراقبت های بهداشتی احتیاج دارد تا بتوانند سامانه هایی را برای كمك به این كودكان ایجاد كنند تا از لحاظ اجتماعی مستقل تر و فعال تر شوند . نمونه ای از این فناوری ها سامانه رباتیك Trexo Robotics برای كودكان فلج مغزی است .



ربات Trexo یك ربات توانبخشی هوشمند بوده كه برای كمك به كودكان دارای معلولیت طراحی شده است. این كار با تبدیل واكر منفعل به یك دستگاه كاملا رباتیك كه بطور كامل قابل تحرك است، كار می كند. این ربات از دو پد رباتیك قابل پوششی كه می توان به هر واكر متصل كرد استفاده نموده و شامل ظرفیت یك كودك بوده و بطور مستقل با استفاده از قطعه ای از تجهیزات كه قبلا با آنها آشنا كرده است، فرآیند پیاده روی را برای كودك تسهیل می كند.



نكته قابل توجه ای كه در مورد این ربات هوشمند وجود دارد آن است كه امكان اتصال به شبكه بی سیم (Wifi) را نیز دارد كه این ویژگی باعث می شود والدین بتوانند این ربات را با استفاده از تلفن های هوشمند خود كنترل نماید.

با توجه به اعلام شركت تولید كننده این ربات، قیمت این دستگاه 29 هزار دلار است. البته خانواده ها می توانند این دستگاه را به صورت قسطی و با پرداخت ماهیانه 1000 دلار تهیه نمایند.

انتهای پیام /



خبرنگار: سجاد عبدلی
   تاریخ: ۱۳:۲۸ - ۰۸/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۳۱۴