دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

چگونه با كودكان یك تا 2 ساله برخورد كنیم؟
 
كودكی دوران حساس و همراه با كسب تجربه های بكر و تازه است. كودكان در سال های نخستین زندگی و حیات خود سعی دارند دنیای ناشناخته و مبهم خود را بشناسند و برای شناخت آن دست به هر كاری می زنند.
كودكی دوران حساس و همراه با كسب تجربه های بكر و تازه است. كودكان در سال های نخستین زندگی و حیات خود سعی دارند دنیای ناشناخته و مبهم خود را بشناسند و برای شناخت آن دست به هر كاری می زنند.

چگونه با كودكان یك تا 2 ساله برخورد كنیم؟
به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، كودكی دوران حساس و همراه با كسب تجربه های بكر و تازه است. كودكان در سالهای نخستین زندگی و حیات خود سعی دارند دنیای ناشناخته و مبهم خود را بشناسند و برای شناخت آن دست به هر كاری می زنند.

رفتارها و واكنش های سنین مختلف در كودكان با یكدگیر متفاوت است؛ در نتیجه قصد داریم در سلسله گزارش هایی به بررسی ویژگی های رفتاری كودكان از سنین یك سالگی تا سنین 7 سالگی بپردازیم.با ما همراه شوید.

یك تا دو سالگی زمان مهمی برای رشد عاطفی و احساسات است. كودك قبل از یك سالگی خود را كشف كرده و بعد از یك سالگی، وقتی شروع به راه رفتن می كند به دنبال كشف چیزهای جدید اطراف خود و شناخت دنیای خودش است.

جستجوی اطراف شروعی برای استقلال، رشد اجتماعی و عاطفی اوست؛ لذا نحوه برخورد با كودك بسیار مهم است. رفتار والدین می تواند نقطه اتكایی برای رفتار كودك در آینده باشد. آگاهی از ویژگی های رفتار و شخصیت كودك كمك به درك و رشد او می كند.

در این گزارش در ابتدا ویژگی های كودكان سنین 1 تا 2 سالگی را بیان كرده ، سپس نحوه تعامل با این كودكان را شرح خواهیم داد.

برای برقراری ارتباط بهتر و موثر تر با كودك نوپا، بهتر است اول به شناخت كامل از كودك برسیم؛ زیرا در این صورت با شناخت كامل از كودك، خیلی راحت تر می توانیم با كودك ارتباط بگیریم و دلیل خیلی از پرخاشگری ها، لجبازی ها، جیغ زدن ها، داد و بیداد كردن هاو… كودك را بدانیم و با برخورد صحیح با او بتوانیم بهترین رابطه را داشته باشیم و بتوانیم چیزهای زیادی را به كودك یاد بدهیم.

ویژگی های رفتاری كودك 12 تا 24 ماهه چیست؟

كودكان معمولا از یك و نیم سالگی مانند یك ترن هوایی شهربازی پر از شادی و چالش هستند. كودك ابتدا با احتیاط شروع به راه رفتن كرده و ذوق می كند از اینكه می تواند راه برود، اطرافش را لمس كند؛ سپس به طور مستقل شروع به راه رفتن كرده و حس استقلال شخصی در وی شروع به رشد است؛ لذا با لذت زیادی علاقه به دویدن، راه رفتن و بالا رفتن می كند. او منبعی از انرژی و لذت است كه از كارهایی كوچك همچون لمس مجسمه پایین تلویزیون تا عروسك گوشه اتاق شروع به ذوق كردن می كند. برخی ویژگی های شاخص كودكان در یك سالگی تا دو سالگی مانند موارد زیر است:

كنجكاوی: كودك مانند یك دانشمند كوچك دوست دارد همه چیز را امتحان كند. اطرافش را به خوبی مشاهده می كند و به دنبال كشف چیزهایی جدید است. او با كاوش اطراف، یادگیری خود را افزایش می دهد.

تكرار رفتارهای تصادفی و تغییر آن: كودك ممكن است یك كار را بارها تكرار كند؛ مثلا ممكن است مكررا روی میز یا مبل برود و پایین بیاید.

تقلید: كودك در این سن می تواند از رفتار الگویی كه حضور ندارد كپی كند. شروع به تقلید از رفتارهای اطرافیان می كند. (عموما مادر و پدر یا خواهر و برادر.)

فعالیت روزمره و تخیلی: چون بازنمایی ذهنی در كودك شروع شده، قادر به تقلید و ایجاد بازی های تخیلی و رفتارهای تكراری است.

زود عصبانی شدن و لجبازی: كودك در این دوره شروع به راه رفتن و صحبت كردن كرده است اما هنوز مهارت های حركتی را به طور كامل یاد نگرفته است و عموما به خوبی نمی تواند صحبت كند و با تك كلمه منظور خود را می رساند.

لذا وقتی نمی تواند خواسته خود را بیان كند و یا از كاری كه دلش می خواد به تنهایی انجام دهد بر نمی آید زود عصبانی می شود و یا اگر بخواهید جلو وی را بگیرید با رفتار تند، لجبازی می كند و به شما نه می گوید.

در سنین یك تا دو سالگی كودك به چه فعالیت هایی علاقه دارد؟ كودك در این دوران كمتر با اسباب بازی های خود بازی می كند و بیشتر بازی با اشیاء واقعی خانه، خصوصا وسایل آشپزخانه را ترجیح می دهد.

انجام كارها را به تنهایی دوست دارد؛ اما چون غالبا مهارت لازم یا توان آن را ندارد، خرابكاری می كند.

كودك در این دوران اشیای اطراف را لمس می كند، می چشد، نگاه می كند و با گوش دادن به صدای بهم خوردن اشیاء، آنها را مورد ارزیابی قرار می دهد.

مهمترین كوشش آنها برای دستیابی به استقلال است؛ لذا شاید به همین دلیل است كه اكثر كودكان در این سن تقریبا به هیچ نظمی پایبندی ندارند و همه چیز را شخصا آزمایش می كنند.

نزدیك دو سالگی، آموختن بازی برای شما و كودكتان بسیار لذتبخش است. از توپ ها و یا بادكنك های بزرگ استفاده كنید تا شانس او برای گرفتن آنها بیشتر شود. او از این بازی لذت می برد، بدون توجه به اینكه توپ را گرفته است یا نه.

تاثیر رفتار مادر و پدر در كودك چگونه است؟ كودكان آیینه رفتار والدین هستند. كودك رفتارهای شما را مثل دوربینی متحرك ضبط می كند. آنها با گوش دادن به حرف های تربیتی شما و مقایسه آنها با عمل شما یاد می گیرند. مثلا اگر بگویید شب ها مسواك بزن كه دندانت خراب نشود ولی خودتان مسواك نزنید، برای بچه این عمل درونی سازی نمی شود.

كودكان نوپا زمانی كار خود را به بهترین نحو ممكن انجام می دهند كه بدانند والدین از آنها چه انتظاری دارند. این انتظارات می تواند زمان غذاخوردن یا خوابیدن باشد، یا عواقبی كه از یك رفتار یا عمل بد نصیبشان خواهد شد. یك رفتار ناشی از عصبانیت ناگهانی شما می تواند احساس امنیت كودك را زیر سوال ببرد.

بیش از حد در هر كاری به كودك كمك نكنید، اجازه دهید خودش كارهایش را انجام دهد و بالاخره مهارت لازم را كسب كند.

اگر بخواهید برای هر كاری، از جمله پوشیدن یك لباس، یا حل كردن یك پازل، به كودك كمك كنید، در واقع این پیام را به او می دهید كه تو هیچ كاری را نمی توانی انجام دهی؛ احساس استقلال و خودكفایی كودك كم كم از بین می رود و حتی خلاقیت كودك نیز تحت تاثیر قرار می گیرد.

برای غذا خوردن كودكان، كودك قبل از پذیرفتن یك غذا، باید چند بار آن را امتحان كند. درصد زیادی از كودكان تمایل به امتحان كردن غذاهای جدید دارند؛ البته اگر ببینند والدین از خوردن این غذاها لذت می برند.

اگر با خوردن یك لقمه عقب كشیدند، كمی از غذا را در ظرفشان بگذارید و برای كودكان سخت غذا نیز تقویت و پاداش بگذارید. غذا در رشد كودك بسیار مهم است؛ لذا اگر رژیم غذایی كودك، تنها بر مبنای غذاهایی باشد كه او دوست دارد، در برابر غذاهای مفید و پر محتوا از خود مقاومت نشان خواهد داد.

7 نكته برای بهبود اشتهای كودك بد غذایی كودك نوپا در رابطه با زمان تماشای برنامه های تلویزیونی: بهتر است به كودك اجازه ندهید تا زمان زیادی را پای تلویزیون بنشیند. كودكان نوپایی كه زمان زیادی را صرف دیدن تلویزیون می كنند، بعداً با مشكلات عدیده ای در یادگیری مواجه خواهند شد.

بهتر است كودكان نوپای خود را با خواندن كتاب های مصور و رنگی، بازی های مهارتی و جذاب، كارهای خلاقانه حتی بازی با غیر از اسباب بازی، متناسب با خلاقیت كودك او را سرگرم كنید. با كودك خود صحبت كنید و او را تشویق كنید تا به داستان و صحبت های شما گوش هم بدهد و مهارت شنیداری او را نیز تقویت كنید.

به كودك احساس امنیت و حمایت بدهید: وقتی كودك می داند شما او را از آسیب ها حفظ می كنید، احساس امنیت و آرامش می كند.

نكات تربیتی كلی برای ارتباط با كودك نوپا صحبت كردن با كودك در زمان های مختلف را داشته باشید.

نامیدن اشیا و اطلاعات اطراف كودك.

سعی كنید در برخورد با لجبازی كودك زود عصبانی نشوید.

اجازه كشف و لمس اطراف را به وی بدهید.

با او تعامل كنید و سعی كنید او را درك كنید.

بازی های وانمود كردن و نقش بازی كردن مثل آشپزی نمادین یا مغازه نمادین با او داشته باشید.

آشنا كردن او به عادت های روزمره و داشتن برنامه منظم برای كارها.

اجازه دهید اطراف را بهم بریزد.

خودش غذایش را بخورد، حتی اگر اطرافش كثیف شد.

بازی هایی برای تقویت مهارت های حركتی درشت مثل خانه سازی داشته باشید.

وقت اختصاصی برای تفریح و بازی با او ترتیب دهید.

برچسب ها
- كودك
- تربیت كودك
Dr Next

اخبار مرتبط چگونه از كودك خجالتی خود حمایت كنیم؟
مدیریت نیازهای پیچیده در كودكان استثنایی
علل خشونت در بعضی كودكان و نوجوانان و راهكارهای مقابله با آن
توصیه به پدر و مادرها/ ادای شوكه شدن را درنیاورید
مجازات آسیب زا و آینده ای نامعلوم

نظر شما شما در حال پاسخ به نظر «» هستید. × لغو پاسخ

نام
ایمیل
نظر شما
لطفا حاصل عبارت را در جعبه متن روبرو وارد كنید 0 + 0 =

ارسال

پربازدیدترین اخبار دلایل احساس درد در پهلوها
درمان زودانزالی در مردان، مادام العمر است؟
علائم بیماری تای-ساكس چیست؟
علائم و درمان آب مروارید
با این راهكارها شبهای زمستان بهتر بخوابید
افزایش قیمت دارو با مجوز + فهرست اسامی داروها
برگزاری بوتكمب كارآفرینی راهكاری برای پیوند دانشگاه و صنعت سلامت كشور
نشانه خانواده هایی كه كیفیت زندگی بالایی دارند
تاثیر افزایش آستانه تحمل معلمان بر بهبود عملكرد دانش آموز
خونریزی هایی كه نشانه هموفیلی هستند
افت درمان مستقیم تامین اجتماعی/تعرفه عمومی غیردولتی در مراكز درمانی تامین اجتماعی اعمال میشود؟
رابطه رنگ خوراكی ها با خواص شان
سامانه بارشی فردا وارد كشور می شود/ هشدار زرد هواشناسی برای 7 شهر
5 اسنك خوشمزه و سالم برای كودكان
كیست های كلیه چگونه شناسایی می شوند؟
24 نوآوری برتر تجهیزات پزشكی در سال 2022
یك اعتیاد شیك
سرطان هایی كه پس از دوران بازنشستگی سراغ زنان می آیند
نام ایران در این فهرست نیست
«تحولی بزرگ» در درمان با ویرایش ژنتیكی، اثری از سرطان در دختر نوجوان دیده نمی شود

پیشنهاد سردبیر چگونه از كودك خجالتی خود حمایت كنیم؟ چگونه از كودك خجالتی خود حمایت كنیم؟ با حمایت شما كودكتان می تواند نقاط قوت خود را در آغوش بگیرد و به روشی سالم با محیط اطرافش ارتباط برقرار كند.

سرطان هایی كه پس از دوران بازنشستگی سراغ زنان می آیند سرطان هایی كه پس از دوران بازنشستگی سراغ زنان می آیند سرطان می تواند رحم را تحت تأثیر قرار دهد، اندام توخالی گلابی شكلی كه در آن كودك رشد می كند. رحم با بافت خاصی به نام آندومتر پوشیده شده است. هنگامی كه سرطان در این پوشش رشد می كند، سرطان آندومتر نامیده می شود . بیشتر سرطان های رحم سرطان آندومتر هستند.

روش هایی برای جلوگیری از سرد شدن پا روش هایی برای جلوگیری از سرد شدن پا همه ما شنیده ایم كه پا قلب دوم انسان است، اما معمولا پاها در زمستان سرد هستند در حالی كه در این فصل بدن ما گرم نگه داشتن ارگان های حیاتی مانند قلب و ریه ها را در اولویت قرار می دهد كه موجب كاهش جریان خون به دیگر اندام ها مانند دست و پا می شود. درادامه چند روش كاربردی را برای گرم نگه داشتن پاهایتان معرفی می كنیم.

بیماری كرون چیست؟ بیماری كرون چیست؟ یك نوع بیماری التهابی روده (IBD)، بیماری كرون است كه  باعث می شود دستگاه گوارش شما متورم و تحریك شود. اگر مبتلا به كرون هستید، ممكن است علائمی مانند درد شكم، اسهال، كاهش وزن و خونریزی مقعدی را تجربه كنید.

قوز قرنیه چگونه به وجود می آید؟ قوز قرنیه چگونه به وجود می آید؟ به طور معمول قرنیه شما، عدسی شفاف بیرونی یا ""شیشه جلویی"" چشم ، گنبدی شكل مانند یك توپ دارد. گاهی اوقات ساختار آنقدر قوی نیست كه بتواند شكل گرد خود را حفظ كند و مانند یك مخروط به سمت بیرون برآمده می شود. به این قوز قرنیه می گویند .

اختلال وسواس ( OCD) چیست و چه انواعی دارد؟ اختلال وسواس ( OCD) چیست و چه انواعی دارد؟ اكثر مردم در مقطعی از زندگی خود افكار وسواسی و یا رفتارهای اجباری دارند، اما این بدان معنا نیست كه همه ما وسواس داریم. برای تشخیص این اختلال، چرخه وسواس و اجبار باید آنقدر شدید باشد كه زمان زیادی را صرف كند (بیش از یك ساعت در روز)، باعث ناراحتی شدید یا مانع از انجام فعالیت های مهم شود.

چگونه ناخن های كودك خود را كوتاه كنیم؟ چگونه ناخن های كودك خود را كوتاه كنیم؟ با ابزار مناسب (و نگرش مثبت) شروع كنید تا ناخن های ریز كودكتان را مرتب و تمیز نگه دارید.

5 اسنك خوشمزه و سالم برای كودكان 5 اسنك خوشمزه و سالم برای كودكان در این مقاله، دستور العمل های غذایی گیاهی غنی از مواد مغذی كه هر بچه ای دوست دارد، آماده شده است.

روش های درمان سرفه ی كودكان روش های درمان سرفه ی كودكان
خطرات مصرف كره بادام زمینی در دوران بارداری خطرات مصرف كره بادام زمینی در دوران بارداری
آیا دندان درآوردن باعث تب و اسهال كودك می شود؟ آیا دندان درآوردن باعث تب و اسهال كودك می شود؟
فتق چیست و چه علائمی دارد؟ فتق چیست و چه علائمی دارد؟
خون در مدفوع؛ چرا و به چه علت؟ خون در مدفوع؛ چرا و به چه علت؟
سندروم داون چیست؟ سندروم داون چیست؟

پربحث ترین اخبار چند راهكار سرپایی برای مقابله با وسواس
همه اطلاعاتی كه درباره لوزه سوم باید بدانید
هشت راه ساده برای درمان خانگی آبریزش بینی
سندروم داون چیست؟
چگونه به سرعت آبریزش بینی را قطع كنیم؟
چگونه قهوه در برابر بیماری كبد محافظت می كند
6 ماده غذایی موثر برای كنترل اشتها
رنج 10 ساله دختران شین آباد

جستجو خبرها سرویس ها

- درباره ما
- ارتباط با ما
- تبلیغات
- شرایط استفاده © تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سلامت نیوز می باشد.

سلامت نیوز نسخه چاپی ندارد و به هیچ سازمانی وابسته نیست.

-
-
-
-
-
-
salamatnews.com

نسخه دسكتاپ نسخه موبایل

Nastooh Saba Newsroomطراحی و تولید: نستوه
منبع خبر:
سلامت نیوز
   تاریخ: ۱۲:۴۳ - ۲۲/۰۹/۱۴۰۱   بازدید: ۱۳۲