دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

1604 اتاق هنردرمانی در كشور راه اندازی شد/ نقش ابزار هنری در توانبخشی معلولان
 
تهران - ایرنا - رئیس گروه هنر سازمان بهزیستی كشور از راه اندازی و تجهیز اتاق های هنردرمانی در یك هزار و 604 مركز توانبخشی روزانه و شبانه روزی خبر داد و گفت: 48 هزار توانخواه از خدمات توانبخشی هنری در این مراكز بهره مند شدند.
1604 اتاق هنردرمانی در كشور راه اندازی شد/ نقش ابزار هنری در توانبخشی معلولان تهران - ایرنا - رئیس گروه هنر سازمان بهزیستی كشور از راه اندازی و تجهیز اتاق های هنردرمانی در یك هزار و 604 مركز توانبخشی روزانه و شبانه روزی خبر داد و گفت: 48 هزار توانخواه از خدمات توانبخشی هنری در این مراكز بهره مند شدند.

فاطمه فخری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ساختن هویتی مبتنی بر تغییر نگاه سنتی جامعه با بهره گیری از شكل های مختلف هنر از جمله تئاتر، موسیقی، هنرهای تجسمی و فیلم و نقشی كه این ابزار در توانبخشی فردی و اجتماعی افراد دارای معلولیت بازی می كنند، مسیر را به سمت توانمندسازی آنان هموار می سازد.

وی ادامه داد: فعالیت های هنری در گروه هنر با هدف آموزش، توانبخشی و توانمندسازی افراد دارای معلولیت و در راستای نیل به اهداف برابرسازی فرصت ها برای این گروه از افراد جامعه در همه عرصه های اجتماعی، آموزشی، فرهنگی و هنری آنان طراحی و برنامه ریزی شده است كه در گرایش های هنرهای تجسمی، نمایش و موسیقی خدمت ارائه می دهد.

فخری اضافه كرد: برنامه های هنری طراحی شده برای جامعه هدف از جمله برگزاری جشنواره های هنری، تورهای نمایشی و تجسمی، راه اندازی اتاق های هنردرمانی در مراكز توانبخشی و نمایشگاه های هنرهای تجسمی فرصتی برای به نمایش گذاشتن توانمندی های هنری افراد دارای معلولیت و ایجاد احساس تعلق به جامعه، شناخت متقابل و ارتباط بیشتر و زدودن هرگونه برچسب از پیشانی فرد معلول و تجارب منفی به حاشیه رفتن، رسیدن به حداكثر كمال اجتماعی و پیشرفت فردی است.

رئیس گروه هنر سازمان بهزیستی كشور تصریح كرد: برنامه های هنری همواره از سوی افراد دارای معلولیت مورد استقبال قرار گرفته است؛ به گونه ای كه اكنون 52 هزار و 500 نفر توانخواه ازبرنامه های طراحی شده بهره مند و نزدیك به 30 درصد از جامعه هدف در انتظار دریافت خدمت هستند.

فخری، افزایش سطح دسترسی افراد دارای معلولیت روستایی به آموزش های هنری، بهره مندی از تجهیزات هنری و دریافت خدمات تخصصی توانبخشی هنری با هدف ارتقای توانمندسازی افراد دارای معلولیت در مناطق روستایی از جمله برنامه های گروه هنر بهزیستی برشمرد.

وی به راه اندازی پایگاه های هنر ویژه افراد دارای معلولیت در مناطق محروم روستایی اشاره كرد و گفت: این فعالیت از نیمه دوم سال 1400 با راه اندازی 10 پایگاه در استان ایلام آغاز و تا پایان شهریور 1401 به تعداد 50 پایگاه در پنج استان كشور افزایش یافت.

وی ادامه داد: 6 جشنواره منطقه ای تئاتر افراد دارای معلولیت در سال 1401 از جمله جشنواره تئاتر افراد دارای معلولیت منطقه «آفتاب» به صورت حضوری در استان البرز و با حضورگروه های نمایشی استان های تهران، مركزی، قم، اصفهان، چهارمحال و بختیاری و البرز، جشنواره تئاتر افراد دارای معلولیت منطقه «كویر» به صورت حضوری در استان یزد و با حضور گروه های نمایشی استان های سیستان و بلوچستان، كرمان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی و یزد و برنامه ریزی و انجام اقدامات اجرایی برای برگزاری 2 جشنواره استانی تئاتر افراد دارای معلولیت را از جمله برنامه های این گروه در سال جاری عنوان كرد.

رئیس گروه هنر سازمان بهزیستی كشور به برنامه های آتی این حوزه اشاره كرد و افزود: تقویت و توسعه برنامه های هنردرمانی در مراكز توانبخشی، توسعه پایگاه های هنر افراد دارای معلولیت در مناطق روستایی كشور، برگزاری نمایشگاه ها و جشنواره های هنری افراد دارای معلولیت در گرایش های هنرهای نمایشی، تجسمی و موسیقی، تولید فیلم های آموزشی نمایش درمانی ویژه مربیان توانبخشی و خانواده های دارای معلولیت و ایجاد كانون های هنری در استان ها با هدف ایجاد زمینه های اشتغال هنری افراد دارای معلولیت از جمله برنامه های آتی این گروه است.

وی، وجود مراكز توانبخشی در كشور به عنوان كانون هایی برای ارائه خدمات هنری و هنردرمانی، وجود نیروهای متخصص اجرایی در استان ها و دیدگاه مثبت آنان به تاثیرگذاری فعالیت های هنری در توانبخشی و توانمندسازی افراد دارای معلولیت، مشاركت افراد معلول و خانواده های آنان در اجرای برنامه ها، رضایتمندی خدمت گیرندگان و به ویژه تخصیص 98 درصدی اعتبار هنر در سال 1401 را از نكات مثبتی برشمرد كه این گروه را به اهداف مورد نظر نزدیك تر كرده است.

به گزارش سازمان بهزیستی كشور، فرهنگ و هنر از دیرباز به عنوان ابزاری كار آمد در بیان احساسات، اندیشه، خلاقیت های فردی و جمعی و وسیله ای برای ایجاد تعادل و تعامل در جامعه انسانی بكارگرفته شده است. معلولیت و عواقب فردی، خانوادگی و اجتماعی ناشی از آن ضرورت بكارگیری هنر را در ایجاد رضایت درونی و بالا بردن ارزش اجتماعی فرد معلول و مشاركت فعال او در جامعه را دو چندان می كند.

چند گونگی و تنوع فعالیت های فرهنگی هنری و لزوم شركت دادن هرچه بیشتر افراد معلول در این گونه فعالیت ها با فراهم آوردن امكانات برای دستیابی این گروه ازافراد به برنامه های فرهنگی هنری تسهیل كننده آشنایی جامعه با توانایی ها، نیازها و خواست های آنان می شود.
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۱:۴۴ - ۲۲/۰۹/۱۴۰۱   بازدید: ۱۱۶