دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳

افزایش دردهای عضلانی با استفاده نادرست از وسایل ورزشی همگانی
 
اصفهان -معاون تحقیقات و فناوری دانشكده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشكی اصفهان گفت:استفاده نادرست از وسایل ورزشی همگانی در بوستان ها، دردهای عضلانی همچون دردشانه و كمردرد را افزایش داده است.
افزایش دردهای عضلانی با استفاده نادرست از وسایل ورزشی همگانی اصفهان -معاون تحقیقات و فناوری دانشكده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشكی اصفهان گفت:استفاده نادرست از وسایل ورزشی همگانی در بوستان ها، دردهای عضلانی همچون دردشانه و كمردرد را افزایش داده است.

زهرا سادات رضائیان در گفت وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: دستگاه های ورزشی در بوستان ها، نمونه ساده شده ای از وسایل حرفه ای و گران قیمت باشگاه ها هستند كه با خلاقیت و مشاوره كارشناسان، طراحی شده و برای استفاده همگانی و رایگان در اختیار مردم قرار گرفته است.

وی گفت: این وسایل برای استفاده در شرایط ایده آل و افراد سالم طراحی شده اند و اگر مردم دارای مشكلات و بیماری هایی مانند آرتروز یا درد عضلانی هستند نباید از این دستگاه ها استفاده كنند یا نحوه استفاده از آنها تفاوت دارد و فردی كه علائمی از درد نداشته باشد اما در آزمون های مربوط به آمادگی جسمانی دچار مشكلاتی باشد را یك فرد سالم می نامیم.

معاون تحقیقات و فناوری دانشكده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشكی اصفهان با بیان اینكه وسایل ورزش همگانی در بوستان ها می توانند به دلایلی مانند شرایط محیطی، نگهداری و استفاده نادرست از آن برای مردم آسیب رسان است، افزود: برخی از مردم با مشاهده این وسایل در بوستان ها یا فضاهای عمومی در حالی از این وسایل استفاده می كنند بدون آنكه نحوه استفاده درست از آنها را بدانند و همین موضوع آسیب هایی را برای بدن افراد به همراه دارد.

وی اظهار داشت: لازم است نهادهای متولی از جمله شهرداری و اداره ورزش و جوانان، اطلاع رسانی بهتر و گسترده تری درباره چگونگی استفاده از این وسایل در بین اقشار مختلف مردم داشته باشند.

رضائیان گفت: به دلیل اینكه این دستگاه ها در فضای باز مستقر هستند، شرایط محیطی مانند گرما و سرما و باران می تواند ویژگی مكانیكی آنها را به ویژه در دستگاه هایی كه دارای جز متحرك هستند، تغییر دهد به همین دلیل وقتی فردی از این وسیله ورزشی كه به دلیل شرایط محیطی دچار تغییراتی مانند زنگ زدگی در لولاها شده است، استفاده كند برای انجام حركت های ورزشی ناچار است كه نیروی بیشتر یا نامتعارفی اعمال كند.

لزوم برطرف سازی عیوب دستگاه های ورزشی به صورت دوره ای

وی اعلام كرد: نیاز است كه این وسایل در یك بازه زمانی مشخص توسط كارشناسان مربوطه مورد بازرسی قرار گیرند و تغییرات و معایب احتمالی آنها برطرف شود.

رضائیان همچنین به استفاده نادرست برخی افراد از این وسایل اشاره و اضافه كرد: در كنار برخی از این دستگاه ها، نحوه استفاده از وسایل ورزشی بر روی تابلویی اعلام شده است كه این راهنماها باید به طور اصولی، مخاطب پسند و كوتاه تهیه شود و در برخی از اماكن این تابلوهای راهنمایی وجود ندارد.

وی خاطرنشان كرد: شاید برخی از افراد حوصله، وقت یا سواد كافی برای مطالعه این تابلوها را نداشته باشند، بنابراین باید از روش هایی مانند استفاده از تصاویر برای این كار استفاده كرد، همچنین می توان فیلم های كوتاه چند ثانیه ای برای آموزش نحوه استفاده از وسایل ورزشی همگانی در اماكن عمومی مانند صفحات نمایشگر شهری، ایستگاه های اتوبوس یا داخل قطار شهری پخش كرد كه تأثیرگذاری بسیار خوبی برای آگاه سازی افراد دارد.

معاون تحقیقات و فناوری دانشكده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشكی اصفهان با اشاره به اینكه استفاده از وسایل ورزشی در بوستان ها به گروه های سنی و جنسیت نیز بستگی دارد، توضیح داد: حجم عضلانی زنان كمتر از مردان و آسیب پذیرتر بوده بنابراین ممكن است استفاده از وسیله ای كه برای مردان راحت باشد برای زنان باعث تحمیل فشار و نیروی بیش از مقدار استاندارد به مفصل یا عضله شود و در نهایت منجر به آسیب شود، این مساله در سنین بالا می تواند جدی تر باشد.

وی درباره استفاده كودكان از این دستگاه ها نیز توضیح داد: بافت های بدن كودكان هنوز به فرم بالغ و محكم خود نرسیده است و در آنها بحثی مانند «شكستگی شاخه سبز» یا آسیب به صفحات رشد استخوانی را داریم لذا وارد شدن آسیب به استخوان می تواند به تغییر شكل یا رشد نامتناسب استخوان منجر شود كه شاید علائم ظاهری یا بالینی خود را به تدریج و دیرتر مثلاً در دوران بلوغ نشان دهد.

رضائیان با تاكید بر اینكه لازم است این موضوع به مردم اطلاع رسانی شود، گفت: شهرداری ها می توانند با بهره گیری از تیم های متخصص، فیزیوتراپیست و پزشك و ظرفیت های دانشگاه ها در این زمینه اقدام كنند و آموزش هایی را به زبان ساده به مردم ارائه كنند.
منبع خبر:
خبرگزاری مهر
   تاریخ: ۰۸:۴۹ - ۱۱/۱۱/۱۴۰۱   بازدید: ۱۸۰