دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

انحراف از اجرای سند ملی واكسیناسیون كرونا | عجله وزارت بهداشت در تزریق واكسن به اولویت دوم
 
در حالی كه كمتر از یك درصد از كادر درمان مقابله با كرونا به عنوان اولویت اول واكسن دریافت كرده اند، وزارت بهداشت تزریق واكسن به اولویت دوم را آغاز كرده است.
واكسیناسیون به گزارش همشهری آنلاین روزنامه همشهری نوشت: درحالی وزیر بهداشت از آغاز فاز دوم اجرای واكسیناسیون خبر می دهد كه آمارها نشان می دهد نزدیك به یك درصد از جامعه پزشكی فعال در خط مقدم مقابله با كرونا واكسن دریافت كرده اند. براساس سند كشوری واكسیناسیون كرونا كه از سوی ستاد ملی مقابله با كرونا تدوین شده است، باید در فاز اول كاركنان خط اول ارائه خدمت به بیماران مبتلا به كرونا و در 3 فاز بعدی سالمندان، گروه های در معرض خطر و عموم مردم واكسن دریافت كنند. گرچه این تعریف بسیاری از نیروهای شاغل در بیمارستان های درگیر با بیماری را خوشحال كرد اما وزارت بهداشت در اقدامی عجیب بدون انجام تعهدات خود برای واكسیناسیون گروه اول، فاز دوم واكسیناسیون شامل سالمندان ساكن در آسایشگاه ها‏ و معلولان را آغازكرد. اقدامی كه با واكنش جامعه پزشكی روبه رو شده است. آنها رویه وزارت بهداشت در تزریق واكسن را به باد انتقاد گرفته اند. در حالی كادر درمان امیدوار به استفاده از واكسن بودند، سهمیه بندی مراكز بیمارستانی با توجیه كمبود واكسن های وارداتی سبب شده است بسیاری از بیمارستان هایی كه پذیرای بیماران مبتلا به كرونا در یك سال گذشته بوده اند از دریافت واكسن محروم شوند یا واكسن ارائه شده به آنها برای تزریق به كادر درمان و گروه های دارای اولویت در تزریق بسیار محدود باشد. برخی پزشكان و كاركنان درگیر بیمارستان های پذیرش كننده بیماران كرونایی به همشهری می گویند كه به بیمارستان آنها تنها برای تزریق واكسن به 80نفر، دارو داده شده است. یكی از پزشكان شاغل در بیمارستان امام حسین(ع) كه خواست نامی از او در این گزارش آورده نشود، می گوید: تنها 160دوز واكسن برای تزریق به 80نفر از پزشكان، پرستاران، نیروهای خدماتی و انتظامات بخش مراقبت های ویژه این بیمارستان اختصاص داده شده است. به گفته این پزشك، دست كم به 120نفر از كادر درمان بیمارستان كه مستقیما با بخش بیماران كرونا در ارتباط هستند، واكسن نرسیده است؛ فكر می كردیم به تعداد افرادی كه در بخش های مرتبط با بیماران كرونایی فعالیت دارند باید واكسن بدهند اما گفتند واكسن كم است و به همه نمی رسد. گفتند باید منتظر بمانیم تا واكسن های بعدی به دست وزارت بهداشت برسد تا بقیه افراد را واكسینه كنند.

- قطره چكانی واكسینه می كنند انتقاد از نحوه توزیع و تزریق واكسن میان كادردرمانی درگیر با كرونا هر روز ابعاد جدیدتری پیدا می كند. پزشكان تأكید می كنند وزارت بهداشت باید براساس سند ملی واكسیناسیون عمل و به درستی آن را اجرا كند. فوق تخصص مراقبت های ویژه بیمارستان مسیح دانشوری اعتقاد دارد روند كنونی واكسیناسیون كادر درمان باید تغییر كند. محمدرضا هاشمیان به همشهری می گوید: خودش واكسن را دریافت كرده است اما بسیاری ازهمكارانش از دریافت واكسن محروم مانده اند: تنها برای 80نفردر بیمارستان مسیح دانشوری واكسن آوردند. به برخی بیمارستان ها گفتند برایتان واكسن می آوریم اما واكسنی برای تزریق ارسال نشد. او، ریشه قطره چكانی واكسیناسیون گروه های دارای اولویت اول در تزریق واكسن را ناشی از نگاه ضدواكسنی برخی مسئولان وزارت بهداشت می داند و می گوید: نمی شود به نام بخش مراقبت های ویژه، 20دوز 20دوز واكسن برای تزریق تحویل داد. بسیاری ازهمكاران شاغل در بخش مراقبت های ویژه در بیمارستان ها هنوز واكسینه نشدند و این می تواند خطر ابتلا و مرگ آنها را افزایش دهد.

- دعوا بر سر هیچ! مقدار واكسن واردشده به كشور بسیار اندك است. محموله اول برای واكسینه كردن تنها 10هزار نفر كافی بوده است. محموله دومی هم در هفته های اخیر وارد كشور شده كه البته تنها یك دوز از 2دوز مورد نیاز برای تزریق به افراد را شامل می شود؛ به شرط واردشدن محموله دیگر علاوه بر دوز دوم، می توان 100هزار نفر دیگر را واكسینه كرد. محموله هایی كه هنوز تنها بخش اندكی از نیازها را تامین می كند. حسین كرمانپور، مدیرروابط عمومی سازمان نظام پزشكی با بیان اینكه در بیمارستانی كه خود او كار می كند، تنها برای 50نفر سهمیه استفاده از واكسن ارسال شده است، می گوید: كمتر از یك درصد بخش های مراقبت ویژه در بیمارستان های كشور واكسن دریافت كرده اند. او به همشهری می گوید: در مرحله اول ورود واكسن اسپوتنیك وی، تنها 20هزار دوز برای تزریق به 10هزار نفر واردات انجام شده است. این به آن معناست كه اگر همه واكسن های واردشده برای استفاده از كادر درمان استفاده شده باشد، تنها كمتر از یك درصد شاغلین بخش مراقبت های ویژه را شامل شده است. مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشكی كشور با بیان اینكه براساس سند ملی واكسیناسیون، وزارت بهداشت باید پای اولویت اول خود در تزریق واكسن می ماند، ادامه می دهد: به نظر می رسد وزارت بهداشت زیر فشارهای سنگینی قرار دارد كه ناچار شده است در فرایند واكسیناسیون اینگونه عمل كند. به گفته او، واكسن هایی كه وزارت بهداشت به سالمندان برای تزریق در مراكز نگهداری از این افراد استفاده كرده از نوع روسی است كه 2هفته قبل وارد كشور شده است و محموله ای 100هزار دوزی بود. آنچه به سالمندان تزریق شده است از همین محموله است كه شامل دوز اول واكسن است و باید دوز دوم آن نیز برای تزریق، وارد كشور شود. به گفته كرمانپور، سالمندانی كه در این مرحله واكسن دریافت كرده اند دوز دوم را باید 28روز پس از دریافت مرحله اول واكسن دریافت كنند؛ مطمئنا وزارت بهداشت قرارداد محكمی با شركت سازنده واكسن روسی برای واردات به موقع دوز دوم منعقد كرده است و نباید نگران واردشدن به موقع دوز دوم واكسن باشیم.

- آغاز واكسیناسیون سالمندان گرچه انتقاد ازعملكرد وزارت بهداشت در تأمین واكسن برای تزریق به كادر درمان رو به افزایش است اما رئیس سازمان بهزیستی می گوید به 1400سالمند ساكن در آسایشگاه خیریه كهریزك در مدت 2روز واكسن كرونا تزریق شده است. وحید قبادی دانا از اختصاص سهمیه ای از سوی وزارت بهداشت برای تزریق به سالمندان در مراكز نگهداری استان های كشور خبر می دهد و می گوید: وزارت بهداشت در مرحله اول برای 20هزار نفر واكسن در اختیار سازمان بهزیستی قرار داده است كه این واكسن ها در روزهای آینده در قالب سهمیه ای مشخص در اختیار مراكز شبانه روزی استان های كشور قرار می گیرد. او با بیان اینكه هم اكنون 14هزار سالمند در مراكز شبانه روزی بهزیستی نگهداری می شوند، ادامه می دهد: در یك سال گذشته، 3176سالمند ساكن در مراكز نگهداری از سالمندان به كرونا مبتلا شدند كه از این تعداد، 375تن جان باختند و 506نفر دیگر مراحل درمان خود را می گذرانند. به گفته رئیس سازمان بهزیستی، 22درصد از مجموع سالمندانی كه در مراكز شبانه روزی بهزیستی نگهداری می شوند در این مدت مبتلا و 2.5درصد از كل ساكنان مراكز براثر بیماری جان باخته اند. قبادی دانا، با بیان اینكه در 44درصد مراكز شبانه روزی بهزیستی نگهدار از سالمندان نشانه ای از آلودگی به كرونا دیده نشده است، می گوید: از 305مركز نگهداری از سالمندان، شاهد نفوذ ویروس به 171مركز بوده ایم. با اقدامات پیشگیرانه موفق شدیم از افزایش مراكز آلوده به ویروس جلوگیری كنیم. رئیس سازمان بهزیستی، به وضعیت مراكز نگهداری از سالمندان، معلولان جسمی و حركتی، فرزندان بی سرپرست و بد سرپرست و بیماران روانی مزمن اشاره می كند و می گوید: در مجموع 925مركز در كشور از این افراد نگهداری می كنند. براساس برآورد انجام شده 382مركز به ویروس آلوده شده و 452تن از ساكنان نیز به دلیل ابتلا به بیماری جان خود را از دست داده اند. به گفته قبادی دانا، اولویت اول تزریق واكسن با سالمندان، درمرحله دوم با بیماران روانی مزمن، در مرحله سوم با معلولان ذهنی و در مرحله چهارم با معلولان جسمی و حركتی خواهد بود.
منبع خبر:
همشهری
   تاریخ: ۰۸:۲۹ - ۰۹/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۵۳