دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳

مددكاری اجتماعی، لازمه ارتقای بهزیستی اجتماعی و ارائه خدمات به جامعه است
 
مدیر گروه آموزشی مددكاری اجتماعی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی:

مددكاری اجتماعی، لازمه ارتقای بهزیستی اجتماعی و ارائه خدمات به جامعه است

مدیر گروه آموزشی مددكاری اجتماعی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی روز پنجشنبه در آستانه سالروز ولادت حضرت علی (ع) و روز ملی "مددكاری اجتماعی"، گفت: مددكاری اجتماعی، یكی از موثرترین رشته های تخصصی برای ارتقای بهزیستی اجتماعی و ارائه خدمات به گروه های مختلف در جامعه است.

دكتر محمد سبزی خوشنامی در گفت وگو با خبرنگار وبدای دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، ضمن عرض تبریك به مناسبت این ایام خجسته به همكاران و جامعه مددكاران اجتماعی، افزود: مددكاران اجتماعی، با برخورداری از دانش، مهارت، تجربه لازم و شناخت ابعاد مختلف مولفه های اجتماعی موثر بر سلامت و آشنایی با منابع اجتماعی موجود، به ارتقای بهزیستی اجتماعی و ارائه خدمات در جامعه كمك می كنند.

مدیر گروه آموزشی مددكاری اجتماعی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی تصریح كرد كه روز ملی مددكاری اجتماعی، فرصت مغتنمی برای ارائه نكاتی چند در حیطه های ماموریت، اولویت ها و عملكرد گروه آموزشی مددكاری اجتماعی دانشگاه است.

دكتر سبزی با اشاره به تاریخچه پذیرش دانشجو در رشته مدیریت خدمات اجتماعی طی سالهای قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در كشور، گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در جریان انقلاب فرهنگی، آموزشگاه عالی خدمات اجتماعی تهران كه پیش از انقلاب اسلامی فعالیت می كرد و رشته مربوطه به تعطیلی كشید، تا اینكه در سال 1370 با تاسیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، به دلیل نیازی كه در جامعه احساس شده بود، ایجاد رشته مددكاری اجتماعی جزو اهداف اصلی تشكیل این دانشگاه قرار گرفت و سرانجام در تاریخ 4/7/72 مجوز پذیرش دانشجو در رشته مددكاری اجتماعی صادر شد و از سال 1373 از طریق آزمون سراسری و در مقطع كارشناسی، دانشجو پذیرش شد.

وی افزود: طرح دوره كارشناسی ارشد رشته مددكاری اجتماعی در سال 1376 تصویب شد و دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در سال 1384، در مقطع دكتری نیز دانشجو جذب كرد و هم اكنون، 76 دانشجوی كارشناسی، 46 دانشجوی كارشناسی ارشد و 20 دانشجوی مقطع دكتری در حال تحصیل در این دانشگاه هستند.

وی در خصوص ماموریت گروه آموزشی مددكاری اجتماعی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی نیز اظهار داشت: « ارتقاء و توسعه دانش مددكاری اجتماعی، افزایش كمیت و كیفیت پژوهش های كاربردی، تدوین الگوهای بومی با رویكرد تیمی، متولی گری در حیطه سلامت اجتماعی، تربیت مددكاران اجتماعی توانمند و حرفه ای، مشاركت و حضور فعال در سیاستگذاری حوزه اجتماعی »، از ماموریت های گروه آموزشی مددكاری اجتماعی دانشگاه است.

وی در ادامه، « بازبینی و تدوین دستورالعمل ها، تقویت و بازبینی فرایندهای آموزشی، توسعه كمی و كیفی كارآموزی و كارورزی، انجام پژوهش های كاربردی (ملی، بین المللی)، توانمندسازی دانشجویان، ارتقاء سطح انگیزش دانشجویان، تقویت كمیته پژوهش گروه، تقویت تعاملات دورن بخشی و برون بخشی مرتبط با مددكاری اجتماعی، افزایش اعضای هیات علمی، حمایت طلبی، بهره گیری از ظرفیت های دانشگاه جهت ارتقاء اهداف گروه، مشاركت فارغ التحصیلان، برگزاری جلسات منظم شورای گروه، تصمیم گیری مبتنی بر مشاركت و خرد جمعی در خصوص فعالیت های گروه، تقویت پایش و ارزشیابی » را از اهم اولویت های گروه مددكاری اجتماعی دانشگاه عنوان كرد .

مدیر گروه مددكاری اجتماعی دانشگاه همچنین گفت: اولویت های مذكور در تمام برنامه های گروه دیده می شود و برای تحقق آنها، فعالیت هایی در دست اقدام است و در این خصوص اعضای هیات علمی، همكاری خوبی برای دستیابی به اولویت ها دارند، بطوری كه از تابستان امسال، تدوین دستورالعمل اجرایی دوره ای كارورزی دانشجویان مقطع كارشناسی ارشد مددكاری اجتماعی (سرپرستی در مددكاری اجتماعی) در قالب طرح نوآورانه و آموزشی با همكاری مركز توسعه آموزش مداوم شروع شده و در حال اجراست.

دكتر سبزی افزود: در راستای این همكاری ها، كمیته كارورزی با همكاری دانشجویان، علاوه بر توسعه فیلدهای جدید نظیر سازمان زندان ها، جمعیت هلال احمر و ... نظارت بیشتری بر عملكرد دانشجویان دارد و این كمیته در حال برنامه ریزی برای جلسه گزارش موردی می باشد.

وی ادامه داد: كمیته پژوهش نیز برنامه هایی را نظیر برگزاری كارگاه، همایش، ژورنال كلاب در دستور كار خود قرار داده است. ضمن آنكه در بخش توسعه همكاری درون و برون بخشی، می توان به انعقاد تفاهم نامه با مراكز و گروه های آموزشی دانشگاه و سازمان های مهم نظیر سازمان بهزیستی اشاره كرد.

عضو هیات علمی گروه مددكاری اجتماعی دانشگاه همچنین، برگزاری جلسات مستمر با دانشجویان به صورت گروهی و انفرادی كه همواره مورد تاكید اساتید گروه بوده را از دیگر برنامه های این گروه ذكر كرد.

دكتر سبزی، « برتری گروه آموزشی مددكاری اجتماعی دانشگاه و تقدیر از این گروه در هفته پژوهش، كسب رتبه اول طرح های اثرگذار كشوری از طرف این گروه (در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی)، تدوین دو پروتكل تخصصی مددكاری اجتماعی در حیطه های كودك آزاری و افراد مبتلا به سرطان و خانواده های آنان (توسط اعضای هیات علمی) و ابلاغ كشوری آن توسط معاون وزارت بهداشت به دانشگاه های علوم پزشكی كشور » را بخشی از دستاوردهای گروه آموزشی مددكاری اجتماعی عنوان نمود.

وی، " مشاركت فعال در تدوین برنامه پیامدها و خدمات سلامت روانی- اجتماعی در دوران كرونا و پسا كرونا و ارسال به ستاد ملی كرونا با محوریت معاونت تحقیقات و فناورری، عضویت اعضای هیات علمی در كمیته های تاثیرگذار دانشگاهی، استانی و كشوری، پذیرش دانشجو در سال 1403 در مقطع كارشناسی ارشد با گرایش مددكاری اجتماعی كودك و نوجوان، ارسال طرح توجیهی راه اندازی گرایش "مددكاری اجتماعی سالمندی" به كمیته برنامه های آموزشی منطقه آمایشی ده، توسعه فیلدهای كارورزی دانشجویان و عقد تفاهم نامه با سازمان های حمایتی " را از دیگر دستاوردهای این گروه ذكر كرد.

وی گفت: گروه آموزشی مددكاری اجتماعی تلاش مجدانه ای در راستای ارتقای كیفیت آموزش و پژوهش دارد و قطعا" در این مسیر، « راهنمایی، همكاری و تسهیل سازی مسئولان دانشگاه در عرصه تسهیل گری و حمایت در راستای انعقاد تفاهم نامه های مشترك، حمایت و پشتیبانی به منظور اجرایی شدن مصوبات گروه، تجهیز و بروز كردن امكانات گروه آموزشی مددكاری اجتماعی، حمایت در تامین نیروی هیات علمی و نیروی كارشناسی، حمایت مالی بمنظور اجرای برنامه ها، برگزاری نشست ها و تقدیر از دانشجویان توانمند »، نقش شایانی خواهد داشت.

دكتر سبزی در پایان این گفت وگو، از زحمات و همراهی مسئولان دانشگاه، همكاران گروه آموزشی مددكاری اجتماعی، دانشجویان و مددكاران اجتماعی شاغل در ستاد و مراكز درمانی تحت پوشش دانشگاه تشكر و قدردانی كرد.

انتهای پیام/

تهیه و تنظیم خبر: گلرخ - نعیمی پور
   تاریخ: ۲۱:۱۸ - ۱۴/۱۱/۱۴۰۱   بازدید: ۱۹۰