دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳

دلایل حالت تهوع صبحگاهی چیست؟
 
تهوع صبحگاهی معمولا یك وضعیت شدید و اضطراری نیست مگر اینكه همراه با علائم جدی دیگر باشد.
تهوع صبحگاهی معمولا یك وضعیت شدید و اضطراری نیست مگر اینكه همراه با علائم جدی دیگر باشد.

دلایل حالت تهوع صبحگاهی چیست؟
به گزارش سلامت نیوز به نقل از مشرق نیوز، بارداری احتمالا شناخته شده ترین علت تهوع صبحگاهی است، اما علت های متعدد دیگری نیز وجود دارد. این ها شامل كاهش قند خون و كم آبی بدن است. بسیاری از افراد به هنگام صبح دچار تهوع می شوند. گاهی اوقات تنها یك مشكل موقت است، اما تهوع صبحگاهی ممكن است به علت بیماری های مزمن هم باشد.

تهوع صبحگاهی معمولا یك وضعیت شدید و اضطراری نیست مگر اینكه همراه با علائم جدی دیگر باشد كه در ادامه برخی علائم و راهكارها مطرح خواهد شد.

اضطراب:

صبح هنگام می تواند اوقات اضطراب بالا باشد. ممكن است فردی در مورد روزی كه در پیش دارد و اتفاقاتی كه قرار است بیفتد احساس اضطراب داشته باشد. بعضی از افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی هنگام احساس اضطراب دچار حالت تهوع می شوند. تهوع می تواند اضطراب را بدتر كند بخصوص برای افرادی كه از استفراغ می ترسند یا آن هایی كه در مورد سلامتشان نگران و مضطرب هستند. این می تواند چرخه غلط اضطراب ، تهوع و تهوع ، اضطراب را به وجود آورد.

بعضی از راهكارها می توانند به تهوع ناشی از اضطراب كمك كنند. دارو نیز ممكن است به بعضی افراد كمك كند اضطراب ذهنی را آرام كنند. درمان و داروهای ضد اضطراب نیز مفید هستند، برای اضطراب در مورد عجله و تشویش در صبح زودتر بیدار شدن و رفتن به محل كار یا هر جای دیگر كمك می كند.

تهوع صبحگاهی ناشی از كاهش قند خون و گرسنگی:

افت قند خون می تواند علاوه بر ایجاد علائمی همچون سرگیجه، لرز، گیجی و حتی غش موجب تهوع شود. به هنگام صبح گرسنگی موجب افت قند خون می شود بنابراین غذا خوردن به شما كمك می كند. افراد مبتلا به دیابت هم ممكن است به علت داروهایی كه استفاده می كنند دچار افت قند خون شوند. در مورد افراد دیابتی بعد از چند ساعت غذا نخوردن، قند خون به سطح بسیار پایینی سقوط می كند. این افراد می توانند بلافاصله پس از بیدار شدن غذا بخورند تا از كاهش قند خون پیشگیری كنند. افراد مبتلا به دیابت باید در مورد داروها و نوع غذاهای مصرفی با پزشك خود مشورت كنند.

میگرن و سردردهای دیگر:

تهوع علت شایع سردردهای میگرنی است. بعضی از سردردهای دیگر، به خصوص سردردهای خوشه ای هم می توانند باعث تهوع شوند. سردرد، احساس غیر معمول و حساسیت به نور علائم میگرن هستند.

اكثر افرادی كه سردرد دارند متوجه تحریك كننده های خاص می شوند. برای بعضی از افراد سردردها در ابتدای صبح ظاهر می شوند. این ممكن است به خاطر تنش عضلانی، استرس یا قرار گرفتن در معرض نور یا صدا باشد. افت قند خون به علت گرسنگی نیز سردرد میگرنی را تحریك می كند.

پزشكان می توانند با انتخاب درمان صحیح سردرد به بیمار كمك كنند. تعیین علت بوجود آورنده سردرد عمدتا موثر است. بعضی متوجه می شوند با داروهای بدون نسخه یا تجویزی درمان كننده سردرد فوری خوب می شوند.

كمبود آب بدن و تهوع صبحگاهی:

كم آبی می تواند در برخی افراد موجب احساس تهوع شود. علائم دیگر كم آبی عبارتند از سبكی سر یا سرگیجه، ظاهر بسیار خشك پوست، چشمان ابدار، ادرار تیره، ادرار نكردن یا ادرار با دفعات كم و خستگی است.

كم آبی بدن ممكن است به هنگام صبح پس از اینكه شخصی ساعت ها آب ننوشیده به وجود آید. افرادی كه بلافاصله قبل از خواب الكل یا كافئین می نوشند مستعد كم آبی بدن و تهوع صبحگاهی هستند.

اسهال و استفراغ می تواند موجب كم آبی شود بخصوص در كودكان. عرق كردن زیاد بخصوص وقتی آب كافی ننوشید موجب كم آبی بدن می شود. نوشیدن آب یا نوشیدنی الكترولیتی به شما كمك می كند. گاهی اوقات هم یك بیماری جدی موجب می شود جذب آب كافی برای بدن مشكل شود. وقتی این امر رخ می دهد نوشیدن آب كمبود آب را رفع نخواهد كرد. اگر نوشیدن آب به رفع علائم كم آبی كمك نمی كند فورا به پزشك مراجعه كنید.

ریفلاكس و سوزش سردل:

این وضعیت به نام بیماری ریفلاكس اسید معده به مری هنگامی رخ می دهد كه مقداری از محتویات معده به سمت بالا به مربی و پشت گلو بر می گردند، رخ می دهد. این مورد می تواند موجب تهوع، سوزش و درد شود. اكثر افراد این وضعیت را سوزش سردل می نامند.

درد سوزش سردل و ریفلاكس در صبح بدتر می شود، چون دراز كشیدن حركت رو به بالای محتویات معده را آسانتر می كند. بعضی از افراد هم با صدای خشن و دو رگه از خواب بیدار می شوند. بعضی هم متوجه می شوند كه یك سری غذاها بخصوص غذاهای اسیدی می توانند موجب تهوع صبحگاهی ناشی از ریفلاكس شوند؛ بنابراین این گونه افراد غذاهایی انتخاب كنند كه شامل این دسته نباشد. سایرین هم متوجه می شوند كه خوردن وعده های كوچكتر یا مصرف قرص های ضد اسید این مشكل را رفع خواهد كرد. داروهای تجویزی برای مواردی ست كه سوزش سردل شدید باشد.

درد عضلانی علت ناخوشی و تهوع صبحگاهی:

تنش عضلات در گردن و شانه ها كه سردرد را تحریك می كند عمدتا موجب تهوع و گیجی می شود. بعضی از اشكال دیگر درد عضلانی می تواند حس تهوع ایجاد كند. خوابیدن در وضعیتی غیر معمول درد عضلانی را به هنگام صبح بدتر می كند. بعضی از افراد ابتدای بیدار شدن متوجه درد مزمن می شوند. بعضی از بیماری های دردناك همانند اسپوندیلیت انكلیوزان یا آرتروز ستون فقرات، درد هنگام صبح را بدتر می كند. درد عضلانی كه موجب تهوع می شود معمولا موقتی است. این وضعیت همچنین نشانه بیماری زمینه ای جدی همانند آرتریت، فتق دیسك، فیبرومیالژی یا بیماری شدید عضله است. (پماد ضد درد عضلانی را در خانه درست كنید).

اگر این درد ظرف چند روز برطرف نشد بهتر است به پزشك مراجعه كنید. بعضی از بیماران متوجه می شوند كه كشش ملایم به درد عضلانی در صبح و تهوعی كه گاهی با آن همراه می شود، كمك می كند. یك پد گرمایی یا یخ پك برای ناحیه دردناك به مدت 20 دقیقه نیز خوب است.

دارو:

بسیاری از داروها از جمله مواد مخدر و مواد تفننی، داروهای تجویزی و حتی كافئین می توانند علائم ترك اعتیاد را ایجاد كنند. تهوع یكی از شایعترین علائم ترك است. وقتی شخصی بیش از حد معمول از این مواد دور بماند دچار علائم ترك خواهد شد از جمله به هنگام صبح قبل از استفاده از آن ها افرادی كه در حال مصرف داروهای تجویزی هستند كه موجب علائم ترك می شوند باید در مورد علائم با پزشك خود صحبت كنند.

تغییر دز به صورت زمان بندی شده یا تغییر دارو ممكن است كمك كند. برای افرادی كه اعتیاد دارند از جمله به داروهای مجازی همانند كافئین، بهترین راهكار پیش از تهوع صبحگاهی توقف استفاده از آنهاست. گروه های حمایت كننده، درمان، برنامه های 12 مرحله ای و توانبخشی بستری یا سرپایی هم كمك می كند.

برچسب ها
- حالت تهوع

اخبار مرتبط 8 راهكار سریع برای از بین بردن حالت تهوع
موثرترین روش های كنترل تهوع و استفراغ در سرطانی ها
كارهایی كه بعد از خوردن كپك باید انجام دهیم
سرما خورده ام، آلرژی دارم یا به كووید مبتلا شده ام؟
خواص درمانی روغن نعناع و بهترین راه های استفاده از آن

نظر شما شما در حال پاسخ به نظر «» هستید. × لغو پاسخ

نام
ایمیل
نظر شما
لطفا حاصل عبارت را در جعبه متن روبرو وارد كنید 0 + 0 =

ارسال

پربازدیدترین اخبار گزارش های اشتباه از خوی صدای معاون رییس جمهور را هم درآورد
از قاتل های ناموسی قهرمان نسازید
فرمول جدید افزایش حقوق كارمندان اعلام شد/ حقوق ها چه تغییری می كند؟
بحران در خیابان های زیر صفر درجه خوی
زندگی با دست های خالی:چه كسی دوست دارد زباله جمع كن باشد؟
مبتلایان به اوتیسم درد را شدیدتر احساس می كنند
افزایش درخواست اسكان در اردوگاه های خوی
حقایقی درباره یبوستِ كودكان و روش درمان آن
خواص شگفت انگیز انواع جوانه ها
میزان كالری روزانه یك فرد معمولی
رتینوپاتی دیابتی منجر به نابینایی می شود؟
آیا شیر بادام جایگزین مناسبی برای شیر گاو است؟
بهترین راه برای پیشگیری از ترش كردن معده
شكنجه قربانیان سرقت در مقابل چشم فرزند خردسال
درمان آرتروز با راه رفتن
معرفی یك میوه شگفت انگیز بنام خیار تلخ
خوردن فست فود هر چند وقت یكبار ضرر ندارد
تاثیر تغذیه نامناسب در ابتلا به افسردگی
بررسی علت گرانی گوشت
دود اگزوز كامیون ها در ترافیك جاده ای به مغز آسیب می رساند

پیشنهاد سردبیر مبتلایان به اوتیسم درد را شدیدتر احساس می كنند مبتلایان به اوتیسم درد را شدیدتر احساس می كنند تحقیقات جدید نشان می دهد افرادی كه مبتلا به اوتیسم هستند، درد را با شدت بیشتری نسبت به دیگران احساس می كنند.

میزان كالری روزانه یك فرد معمولی میزان كالری روزانه یك فرد معمولی خوردن روزانه تعداد معینی كالری می تواند به شما در رسیدن و حفظ وزن سالم كمك كند. تحقیقات بیشتر نشان می دهد كه هنگام پیروی از یك رژیم غذایی متعادل، مصرف بهترین كالری برای شما نیز می تواند به بهبود سلامت و افزایش طول عمر كمك كند. 

افزایش درخواست اسكان در اردوگاه های خوی افزایش درخواست اسكان در اردوگاه های خوی برف می بارد. حتی شاخه های خشكیده درختان تبریزی هم یخ زده. شهر خلوت است و مغازه ها اغلب تعطیل. هرجا ترافیك و تجمعی به چشم می خورد، می توانی مطمئن شوی كه همان نزدیكی ها اردوگاهی برپا شده.

حقایقی درباره یبوستِ كودكان و روش درمان آن حقایقی درباره یبوستِ كودكان و روش درمان آن یبوست قطعاً قابل درمان است، اما هم كودك و هم والدین باید تلاش زیادی برای رفع آن كنند. 

خواص شگفت انگیز انواع جوانه ها خواص شگفت انگیز انواع جوانه ها جوانه ها دانه های گیاهان خوراكی هستند كه فقط جوانه می زنند تا برای خوردن آماده شوند.

از قاتل های ناموسی قهرمان نسازید از قاتل های ناموسی قهرمان نسازید اخباری كه در فضای رسمی در چند روز گذشته منتشر شده، نشان می دهد؛ پنج زن طی دو هفته گذشته به خاطر آنچه ناموس نامیده می شود به قتل رسیدند. 

رتینوپاتی دیابتی منجر به نابینایی می شود؟ رتینوپاتی دیابتی منجر به نابینایی می شود؟ رتینوپاتی دیابتی یك عارضه دیابت است كه چشم ها را تحت تاثیر قرار می دهد.  این در اثر آسیب به رگ های خونی بافت حساس به نور در پشت چشم (شبكیه) ایجاد می شود.

روش های درمان سرفه ی كودكان روش های درمان سرفه ی كودكان
خطرات مصرف كره بادام زمینی در دوران بارداری خطرات مصرف كره بادام زمینی در دوران بارداری
آیا دندان درآوردن باعث تب و اسهال كودك می شود؟ آیا دندان درآوردن باعث تب و اسهال كودك می شود؟
فتق چیست و چه علائمی دارد؟ فتق چیست و چه علائمی دارد؟
خون در مدفوع؛ چرا و به چه علت؟ خون در مدفوع؛ چرا و به چه علت؟
سندروم داون چیست؟ سندروم داون چیست؟

پربحث ترین اخبار پاسخ به سوالات خجالت آور كه نمیتوانید از كسی بپرسید
خوراكی هایی كه باعث تپش قلب می شوند
چای به؛ راهی برای تقویت ایمنی بدن در هوای آلوده
تداوم تنفس هوای ناسالم برای همه در پایتخت
3 علامتی كه می گویند درد قفسه سینه تان كشنده نیست
مافیای خارجی سرطان وارد ایران می كند/ ماجرای تولید سیگار خارجی
معلولان: به نقطه صفر برگشتیم!
تحرك بیشتر باعث تقویت حافظه می شود

جستجو خبرها سرویس ها

- درباره ما
- ارتباط با ما
- تبلیغات
- شرایط استفاده © تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سلامت نیوز می باشد.

سلامت نیوز نسخه چاپی ندارد و به هیچ سازمانی وابسته نیست.

-
-
-
-
-
-
salamatnews.com

نسخه دسكتاپ نسخه موبایل

Nastooh Saba Newsroomطراحی و تولید: نستوه
منبع خبر:
سلامت نیوز
   تاریخ: ۱۴:۰۸ - ۱۴/۱۱/۱۴۰۱   بازدید: ۱۸۳