دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳

دكتر بختیاری در هفتمین همایش مرجعیت علمی: مركز درمان سكته حاد مغزی زنجان، در سطوح ملی و بین المللی جایگاه ویژه ای كسب كرده است
 
دكتر بختیاری در هفتمین همایش مرجعیت علمی: مركز درمان سكته حاد مغزی زنجان، در سطوح ملی و بین المللی جایگاه ویژه ای كسب كرده است


دكتر بختیاری در هفتمین همایش مرجعیت علمی:
مركز درمان سكته حاد مغزی زنجان، در سطوح ملی و بین المللی جایگاه ویژه ای كسب كرده است

دكتر حسن بختیاری، رئیس دانشگاه علوم پزشكی زنجان گفت: مركز درمان سكته حاد مغزی SCU این دانشگاه به واسطه به كارگیری رویكرد علمی، همگرایی بین علوم پزشكی و ادغام حوزه های آموزشی-تحقیقاتی با نظام ارائه خدمت، توانسته در سطوح ملی و بین المللی به جایگاه ویژه ای دست یابد.

پایگاه خبری وبدا-زنجان، دكتر بختیاری در هفتمین همایش مرجعیت علمی با تاكید بر ادغام آموزش علوم پزشكی در نظام سلامت كه روز سه شنبه 11بهمن در مركز همایش های بین المللی رازی تهران برگزار شد، اظهار كرد: سكته مغزی دومین عامل مرگ و میر ایرانیان و شایع ترین علت ناتوانی در كل جهان است و یكی از راه های كاهش مرگ و میر و ناتوانی به دنبال سكته مغزی، تاسیس واحدهای مراقبت ویژه سكته مغزی (SCU) است.

وی به معرفی مركز درمان سكته حاد مغزی زنجان پرداخت و گفت: این مركز فعالیت خود را از سال 1395 آغاز كرده است و در آن، بیماران سكته مغزی تحت مراقبت های ویژه و درمان های اختصاصی از جمله داروهای حل كننده لخته قرار می گیرند.

رئیس دانشگاه علوم پزشكی زنجان با بیان اینكه از زمان تاسیس این مركز تا كنون بیش از یك هزار و 460 بیمار سكته مغزی تحت درمان با داروی ترومبولیتیك قرار گرفته اند، افزود: این روند منجر به كاهش قابل توجه مرگ و میر و عوارض سكته مغزی در استان شده است.

وی به تشریح الگوی درمان سكته حاد مغزی پرداخت و اظهار كرد: این الگو شامل 9مرحله از جمله آموزش و آگاه سازی كاركنان شبكه های بهداشت، فوریت های پزشكی و مراكز درمانی استان در خصوص درمان سكته حاد مغزی، تخصیص، ساماندهی و اصلاح فرآیند كد724، آموزش، هماهنگی و بازآرایی فرآیندهای اورژانس پیش بیمارستانی در ارتباط با درمان سكته حاد مغزی و آموزش، ساماندهی و تخصیص خدمات پاراكلینیك برای بیماران سكته حاد مغزی می باشد.

دكتر بختیاری، تخصیص فضا، امكانات و نیروی انسانی برای واحد SCU را از دیگر مراحل الگوی درمان سكته حاد مغزی عنوان كرد و گفت: ساماندهی و تشكیل تیم درمانی در كنار نیروهای آموزشی برای واحد SCU ، ساماندهی و تشكیل تیم های توانبخشی، ساماندهی و تشكیل تیم های مراقبت در منزل و ثبت دقیق و به روز اطلاعات (رجیستری) مربوط به SCU مراحل دیگر این الگو است.

وی خاطرنشان كرد: نتایج عملكرد واحد درمان سكته حاد مغزی زنجان در ژورنال ها و همایش های معتبر علمی ملی و بین المللی منتشر شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشكی زنجان با بیان اینكه واحد درمان سكته حاد مغزی زنجان در مرداد95 به عنوان واحد نمونه و پیشرو در سطح كشور شناخته شد، افزود: تیم درمانی استان زنجان، بهترین عملكرد را به لحاظ پوشش درمان سكته مغزی نسبت به جمعیت استان و نیز به لحاظ تعداد مطلق بیماران درمان شده، در كشور داشته است و این موقعیت را از سال 95 تا كنون حفظ كرده است.

گفتنی است دانشگاه علوم پزشكی زنجان در هفتمین همایش كشوری مرجعیت علمی (بزرگترین رویداد علمی حوزه مرجعیت علمی كشور) با ارائه دستاوردهای ملی، منطقه ای و بین المللی واحد آموزش و درمان سكته حاد مغزی(SCU) به عنوان تجربه برتر، موفق به دریافت جایزه ملی نماد شد.
منبع خبر:
اخبار علمی
   تاریخ: ۱۷:۳۰ - ۱۳/۱۱/۱۴۰۱   بازدید: ۱۶۴