دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳

عادت هایی كه به مغز آسیب می رسانند
 
همه ما چندین كار است كه انجام می دهیم و می دانیم نباید انجام دهیم اما برخی از این عادات بد می توانند روی مغز تاثیر بگذارند.
عادت هایی كه به مغز آسیب می رسانند
همه ما چندین كار است كه انجام می دهیم و می دانیم نباید انجام دهیم اما برخی از این عادات بد می توانند روی مغز تاثیر بگذارند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مركز مهاباد، همه ما چندین كار است كه انجام می دهیم و می دانیم نباید انجام دهیم. اما برخی از این عادات بد می توانند روی مغز تاثیر بگذارند. به طور مثال، كمبود خواب می تواند یكی از دلایل زوال عقل، از جمله آلزایمر باشد.عادت هایی كه به مغز آسیب می رسانند

بهتر است ساعات خواب منظمی داشته باشید. اگر مشكل خواب دارید، از مصرف كافئین و وسایل الكترونیكی در هنگام شب خودداری كنید و قبل از خواب، آرام سازی یا مراقبه كنید.

تنهایی زیاد
انسان باید ارتباط اجتماعی داشته باشد. مهم این نیست كه چندتا دوست در شبكه های اجتماعی دارید. آنچه مهم است احساس واقعی ارتباط برقرار كردن است. افرادی كه حتی با چند دوست صمیمی در ارتباط هستند، شادتر و مفیدترند. آنها همچنین كمتر از زوال عقل و آلزایمر رنج می برند. اگر احساس تنهایی می كنید، با دوستان خود تماس بگیرید یا كار جدیدی را شروع كنید. فعالیت هایی مانند ورزش را انجام دهید كه لازم است با فرد دیگری در ارتباط باشید.

مصرف بیش از حد غذاهای ناسالم
افرادی كه در رژیم غذایی شان بیشتر از همبرگر، سیب زمینی سرخ كرده، چیپس سیب زمینی و نوشابه های گازدار استفاده می كنند، نواحی از مغزشان كه با یادگیری، حافظه و سلامت روان مرتبط است، كوچكتر می شود. از سوی دیگر، توت ها، غلات كامل، آجیل و سبزیجات برگ پهن، عملكرد مغز را حفظ كرده و زوال عقل را كند می كنند. بنابراین دفعه بعد اگر خواستید یك بسته چیپس بخورید، به جای آن یك مشت آجیل نوش جان كنید.عادت هایی كه به مغز آسیب می رسانند

صدای بلند هدفون
با صدای زیاد بالای هدفون، می توانید صرفاً در 30 دقیقه به شنوایی تان آسیب دائمی وارد كنید. اما فقط گوش آسیب نمی بیند، كم شنوایی در افراد مسن با مشكلات مغزی مانند آلزایمر و از دست دادن بافت مغزی مرتبط است. و ممكن است به این دلیل باشد كه مغز باید برای درك آنچه در اطرافش می گذرد، بسیار سخت كار كند و نتواند آنچه را كه شنیده را در حافظه ذخیره كند. بنابراین صدای هدفون را كم كنید و صدای آن نباید بلندتر از 60 درصد حداكثر صدای دستگاه باشد و سعی كنید هر بار بیشتر از چند ساعت از هدفون استفاده نكنید.

كم تحركی
هر چه بیشتر بدون نظم ورزش كنید، احتمال ابتلا به زوال عقل بیشتر می شود. همچنین احتمال ابتلا به دیابت، بیماری قلبی و فشارخون بالا بیشتر است كه همه اینها ممكن است با آلزایمر نیز مرتبط باشند. لازم نیست دو ماراتن بروید. نیم ساعت پیاده روی سریع در فضای سبز یا در اطراف محله مفید است. نكته مهم این است كه حداقل 3 روز در هفته آن را انجام دهید.

مصرف سیگار
سیگار می تواند مغز را كوچك كند و مصرف آن اصلا خوب نیست. حافظه را ضعیف تر می كند و احتمال ابتلا به زوال عقل از جمله آلزایمر را دو برابر می كند. همچنین موجب بیماری قلبی، دیابت، سكته مغزی و فشارخون بالا می شود.عادت هایی كه به مغز آسیب می رسانند

پرخوری
اگر بیش از حد غذا بخورید؛ حتی اگر مصرف زیاد غذاهای مناسب باشد، مغز دیگر نمی تواند شبكه قوی از ارتباطات را بسازد، درست فكر كند و اطلاعات را به خاطر بسپارد. اگر برای مدت طولانی پرخوری كنید و به حد زیادی وزن اضافه كنید، ممكن است موجب بیماری قلبی، دیابت و فشارخون بالا شود كه همه این بیماری ها با مشكلات مغزی و آلزایمر مرتبط هستند.

بودن در تاریكی
اگر نور طبیعی و كافی دریافت نكنید، ممكن است افسرده شوید و این عامل می تواند مغز را كند كند. تحقیقات همچنین نشان می دهد كه نورخورشید موجب عملكرد درست مغز می شود.
   تاریخ: ۰۸:۲۱ - ۱۸/۱۱/۱۴۰۱   بازدید: ۱۵۸