دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

واكسیناسیون سالمندان و جانبازان مقیم آسایشگاه ها
 
واكسیناسیون سالمندان و جانبازان مقیم آسایشگاه ها
واكسیناسیون سالمندان و جانبازان مقیم آسایشگاه ها

فاز دوم واكسیناسیون برای مقابله با بیماری كرونا در كشور آغاز شد. روز پنجشنبه همزمان با روز میلاد حضرت علی(ع) و روز پدر با حضورسعید نمكی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی و وحید قبادی دانا رئیس سازمان بهزیستی، سالمندان كهریزك به عنوان یكی دیگر از گروه های آسیب پذیرو پرخطر كشور در مقابل بیماری كرونا واكسینه شدند. به گفته وزیر بهداشت، از روز گذشته تزریق واكسن به 20 هزار سالمند و معلول به صورت رایگان آغاز شده و امید است تا پایان شهریورماه 1400، بیشتر گروه های هدف واكسینه شوند. همچنین تزریق واكسن به گروه های پرخطر هیچ هزینه ای برای افراد نخواهد داشت.
به گزارش «ایران» آسایشگاه سالمندان كهریزك به عنوان بزرگترین مركز نگهداری سالمندان كشور در یك سال اخیر برای حفاظت از جان سالمندان در مقابل بیماری كرونا با مشكلات بسیاری مواجه بود به طوری كه پیش از این محمدرضا صوفی نژاد مدیرآسایشگاه كهریزك از ابتلای چند سالمند با وجود رعایت كامل پروتكل های بهداشتی در این مركز خبر داده و به «ایران» گفته بود: حدود یك هزار و 400 سالمند در این مركز مستقر هستند كه برای حفاظت از جان آنها ملاقات ها حذف شده و حتی از حضور خیرین در مركز جلوگیری می شود. علاوه بر استفاده مناسب از مواد ضدعفونی كننده و لباس ها و ماسك های مناسب حتی از تردد بین بخش های مختلف مركز جلوگیری می شود. نیروها به صورت شیفتی و 14 روزه در مركز حضور می یابند تا بتوانیم از همه گیری بیماری در میان افراد حاضر در آسایشگاه پیشگیری كنیم. حالا اما با تزریق این واكسن قدمی بزرگ درحفاظت از جان سالمندان كهریزك برداشته شده است. به گفته وحید قبادی دانا رئیس سازمان بهزیستی كشور، از 14 هزار سالمندی كه در مراكز شبانه روزی تحت نظارت نگهداری می شوند، با وجود رعایت كامل پروتكل های بهداشتی و تلاش های صورت گرفته 3 هزار و 176 نفر به كرونا مبتلا شدند. از این تعداد 2هزار و 225 نفر كاملاً بهبود یافتند و 506 نفر تحت درمان هستند. 375 نفر هم با وجود همه اقدامات درمانی انجام شده، جان خود را از دست دادند. در حقیقت در یك سال اخیر كه همه دنیا با مشكلات ناشی از این بیماری دست به گریبانند تقریباً 22 درصد از كسانی كه در مراكز سالمندان كشور نگهداری می شوند به این بیماری مبتلا و2.6 درصد از این افراد فوت شدند.
به طور كلی در مجموع از 7 هزار نفری كه در مراكز نگهداری سالمندان و معلولین به كرونا مبتلا شده اند، 6 هزار نفر بهبود یافتند و 700 نفر تحت درمان هستند. همچنین در مراكز شبانه روزی بهزیستی اعم از سالمندان، معلولان و فرزندان بی سرپرست و بدسرپرست در مجموع طی یك سال گذشته 452 نفر به دلیل ابتلا به كرونا ویروس جان خود را از دست داده اند. به روایت آمار درصد ابتلا در این مراكز 14 درصد و فوت 8 دهم درصد بوده است. اقداماتی نظیر تزریق رایگان واكسن آنفلوانزا در مهر و آبان سال جاری برای 80 هزار مددجو و پرسنل مراكز شبانه روزی در كنار رعایت پروتكل های بهداشتی عامل اصلی كنترل بیماری و كاهش تعداد مبتلایان به كرونا به شمار می آید.اما تزریق واكسن می تواند سالمندان و گروه آسیب پذیر حاضر در این مراكز را بیش از پیش در برابر این بیماری و عوارض ناشی از آن محافظت كند. از این رو به نظر می رسد اختصاص سهمیه 20 هزار تایی واكسن كرونا به مراكز بهزیستی در سراسر كشور در بخش اول كه به ترتیب به سالمندان، بیماران روانی مزمن، معلولان ذهنی و جسمی-حركتی مقیم در مراكز شبانه روزی تزریق خواهد شد یكی از اقدامات مهم، مؤثر و حیاتی برای این گروه آسیب پذیر خواهد بود.
منبع خبر:
روزنامه ایران
   تاریخ: ۰۳:۲۲ - ۰۹/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۴۷