دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳

رئیس گروه سلامت اجتماعی فرهنگستان علوم پزشكی، عقد تفاهم نامه همكاری با دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی را پیشنهاد داد
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی؛

رئیس گروه سلامت اجتماعی فرهنگستان علوم پزشكی، عقد تفاهم نامه همكاری با دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی را پیشنهاد داد

رئیس گروه سلامت اجتماعی فرهنگستان علوم پزشكی ایران، امروز (سه شنبه) در نشست مشترك با مسئولان دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، عقد تفاهم نامه همكاری با دانشكده سلامت اجتماعی این دانشگاه را پیشنهاد داد.

به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه، دكتر سیدحسن امامی رضوی طی سخنانی در این نشست، گفت: ظرفیت های همكاری دو مجموعه می تواند در قالب تفاهم نامه همكاری تنظیم شده و به صورت فعال، موارد آن مورد پیگیری قرار بگیرد.

وی، معرفی كوتاهی از اعضای گروه سلامت اجتماعی فرهنگستان علوم پزشكی ایران و سوابق علمی و اجرایی هر یك داشت و در مورد فعالیت های این گروه، به برگزاری سمپوزیوم های علمی و مستندسازی آنها در قالب كتب منتشر شده از سوی فرهنگستان علوم پزشكی ایران اشاره كرد و گفت: مستندسازی نتایج سمپوزیوم ها، امكان مراجعه و بهره برداری محققان به مباحث علمی این نشست ها را فراهم كرده است.

وی همچنین برگزاری نشست های علمی و تخصصی پیرامون مسایل روز و انعكاس نتایج آنها در جامعه و شركت در نشست های مشترك با مراكز و مجامع فعال در زمینه سلامت اجتماعی همچون دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی را از دیگر فعالیت های این گروه تخصصی ذكر كرد.

دكتر امامی رضوی، بحث سلامت اجتماعی را از جمله مسایل حائز اهمیت در نظام سلامت دانست كه به عنوان یك موضوع بین بخشی، بر سلامت جسمی و روانی جامعه تاثیرگذار است، اما كمتر به آن پرداخت شده و از اجزای مغفول مانده نظام سلامت می باشد.

در این نشست،" دكتر مسعودی فرید، دكتر نصرتی نژاد، دكتر ناصحی، دكتر باهر، دكتر پوررضا، دكتر فرخی، دكتر وثوق و دكتر كبیر " اعضای گروه سلامت اجتماعی فرهنگستان علوم پزشكی ایران نیز حضور داشتند كه هر یك نقطه نظرات و پیشنهادهای خود برای همكاری این گروه با دانشكده سلامت اجتماعی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی را مطرح كردند.

در ادامه این نشست، دكتر كبیر عضو گروه سلامت اجتماعی فرهنگستان علوم پزشكی كشور، با تاكید بر اینكه همه متخصصان حاضر در نشست بر مفاهیم مربوط به حوزه سلامت اجتماعی مسلط هستند، گفت: اما آنچه كه حائز اهمیت است، كاربست عملیاتی و اجرایی این مفاهیم در نظام شبكه سلامت است.

وی به مشكلات نظام شبكه اشاره كرد و افزود: برغم وجود بسیاری از خدمات مراقبتی درون این شبكه، مهمترین مشكل آن، نداشتن راهكارهای مداخله ای برای پشتیبانی از سلامت اجتماعی است. و اگر این اتفاق بیافتد، می توان مشكلات را سطح بندی كرد و با توجه به توانمندی مراكز و سازمان های حمایت كننده، مدل هایی طراحی و راهكارهای اجرایی آن تدوین شود.

دكتر كبیر، هماهنگی بین بخشی و تهیه و تدوین بسته های آموزشی مربوط به حوزه سلامت اجتماعی برای بهورزان را مورد تاكید قرار داد و توجه به این حوزه را در سیاستگذاری پزشك خانواده، لازم دانست.

در ادامه این نشست، دكتر وثوق عضو گروه سلامت اجتماعی فرهنگستان علوم پزشكی ایران طی سخنانی به اهمیت عوامل اجتماعی موثر بر سلامت (SDH) به عنوان بخشی از حوزه سلامت اجتماعی اشاره كرد و گفت: دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، دانشگاه آینده است، اما آنچه كه باید مورد توجه قرار گیرد، این است كه چگونه می توان هماهنگی و یا ارتباط بین همه دانشكده ها و دانشگاه های علوم پزشكی سراسر كشور ایجاد كرد.

وی افزود: دو موضوع مهم كه پیامدهای اجتماعی ببار می آورند، بحث پزشك خانواده و دارویار است كه باید دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی به این موضوعات بپردازد.

دكتر وثوق همچنین در ارتباط با برنامه های مشتركی كه دو مجموعه دانشگاه و فرهنگستان می توانند با هم همكاری و اجرا كنند، به جمع آوری اسناد و تاریخچه اقدامات انجام شده در نظام سلامت و نتایج آنها و همچنین، اتصال آنها به كاربست سیاستگذاری اشاره كرد، ضمن آنكه برگزاری دوره های مشترك آموزشی كوتاه مدت حرفه ای و مهارتی را مفید دانست.

دكتر پوررضا از دیگر اعضای گروه سلامت اجتماعی فرهنگستان علوم پزشكی نیز در سخنانی، گفت: یكی از معضلاتی كه سلامت اجتماعی را دامن می زند، عدم شایسته سالاری است كه سبب ایجاد مشكل در اجرای برنامه ها می شود، چرا كه بدلیل عدم شایستگی مجریان برنامه ها، معضل اجتماعی بوجود می آید.

وی افزود: با توجه به اینكه این موضوع به سلامت اجتماعی كاملا مرتبط است، و منابع در اختیار سازمان هاست، لذا باید سازمان های سالم داشته باشیم تا عملكردها و رویكردهای سالم را نیز شاهد باشیم.

وی همچنین تاكید كرد كه نباید تامین سلامت اجتماعی را فقط در حیطه مسئولیت دولت بدانیم و چون سلامت اجتماعی مربوط به همه آحاد جامعه است، بنابر این باید مردم نیز خودشان در این موضوع نقش داشته باشند.

دكتر پوررضا افزود: باید جامعه نسبت به جنبه های مختلف سلامت اجتماعی حساس شود و برای تحقق این هدف، باید با متولیان اصلی سلامت اجتماعی در وزارت كشور، دادگستری، وزارت بهداشت، دانشكده های علوم اجتماعی و صدا و سیما جلساتی مانند این نشست را برگزار كنیم و این ایده به سطح جامعه تسری پیدا كند.

دكتر باهر عضو گروه سلامت اجتماعی فرهنگستان علوم پزشكی ایران نیز در سخنان كوتاهی گفت كه همه این نظرات و پیشنهادهای خوب در این نشست ها مطرح می شود ولی مجریان برنامه ها، به این نظرها توجه نمی كنند و در واقع، شایسته سالاری و سپردن امور به افراد آگاه و كاردان، می تواند نتیجه مطلوب داشته باشد.

دكتر ناصحی از دیگر اعضای گروه سلامت اجتماعی فرهنگستان علوم پزشكی ایران، به چگونگی اثرگذاری این بحث ها در جامعه اشاره كرد و گفت: سلامت اجتماعی، جزئی از اركان سه گانه سلامت است و چون دانش متخصصان در این خصوص كافی نیست، كمتر هم به آن می پردازند، ولی به تازگی مشخص شده، زمینه سلامت روان كه سلامت جسمی انسان را تحت تاثیر قرار می دهد، سلامت اجتماعی است.

وی به مشكلات ریشه ای در حوزه سلامت اجتماعی پرداخت و افزود: سیاست گذاری ها در پیشگیری اولیه و ثانویه مسایل مختلف است كه باید برای هریك برنامه داشته باشیم. ضمن آنكه باید به آسیب شناسی در سه سطح سیاستگذاری، ساختاری و فرایندی، توجه كنیم.

وی، " تهیه بانك اطلاعاتی از اقداماتی كه تاكنون انجام شده، تقویت شاخص ها و ابزارهای اندازه گیری سلامت اجتماعی و بومی سازی ابزارهای خارجی، توجه به تقسیم بندی سلامت اجتماعی در جامعه مثلا سلامت اجتماعی زنان و كودكان مانند دیگر ابعاد سلامت این اقشار مورد توجه باشد، تقسیم بندی طبقاتی جامعه، توجه به مشكلات قضایی، محیط زیست و حوزه اعتیاد كه ارتباط مستقیم با سلامت اجتماعی دارد، مباحث نابرابری و بی عدالتی، بحث حكمرانی، مسایل اقتصادی، بحث پیرشدن جمعیت و مهاجرت " را مورد تاكید قرار داد.

در ادامه، دكتر فرید عضو گروه سلامت اجتماعی فرهنگستان علوم پزشكی ایران نیز همكاری فرهنگستان و دانشگاه را در سه حیطه بیان كرد و گفت: حمایت طلبی، حیطه ای است كه می توان با برگزاری نشست های مشترك با سیاستگذاران و برنامه ریزان، به اجرای آن كمك كرد. دومین حیطه، بازاریابی اجتماعی است كه دو مجموعه می توانند برای اجرای آن، با سازمان صدا و سیما، برنامه ای را داشته باشند و حتی آموزش و پرورش را هم مشاركت بدهند.

"تقویت ارائه دهندگان خدمت"، حیطه سوم مورد نظر دكتر فرید بود كه در این ارتباط نیز اظهار داشت: ما اگر فیلد سلامت اجتماعی برای آموزش دانشجویان و یا آموزش خودمراقبتی به مردم داشته باشیم، می توانیم نتایج خوبی را بدست بیاوریم كه این با همكاری دانشگاه های بزرگ سطح تهران امكانپذیر خواهد بود.

در پایان این نشست، متخصصانی كه بصورت آنلاین در نشست شركت كرده بودند، دعوت به مشاركت فعال در تبادل نظر بین اساتید شدند كه دكتر محمدحسین جوادی در ارتباط با حوزه سلامت اجتماعی، گفت: مشكلات جدی كه هم اكنون در حوزه حمایت های اجتماعی وجود دارد، انتقال زنجیره فقر از نسلی به نسل بعد است كه حتی تا سه نسل هم مشاهده شده است. و تجربه كشورهای دیگر نشان می دهد كه با حمایت اجتماعی از كودكان، می توان این زنجیره فقر را قطع كرد و برای تحقق این هدف، می توان از ظرفیت خوبی كه در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی بلحاظ رشد و پرورش كودكان، مددكاری اجتماعی و ... وجود دارد، بمنظور ارتقای سلامت اجتماعی استفاده كرد.

انتهای پیام/

تهیه و تنظیم خبر: نعیمی پور

   تاریخ: ۰۲:۴۴ - ۱۹/۱۱/۱۴۰۱   بازدید: ۱۰۱