دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳

تدوین برنامه استراتژیك سالیانه مركز سلامت محیط و كار وزارت بهداشت
 
رئیس مركز سلامت محیط و كار وزارت بهداشت از امضای تفاهم نامه این مركز با دفتر برنامه ریزی ریاست جمهوری خبر داد.


جعفر جندقی رئیس مركز سلامت محیط و كار وزارت بهداشت در اجلاس مدیران سلامت محیط و كار، گفت: مركز سلامت محیط و كار وزارت بهداشت برای همكاری با شركت های دانش بنیان و همچنین تامین منابع مالی پروژه ها، تفاهم نامه ای با دفتر برنامه ریزی ریاست جمهوری امضا كرده است.

وی افزود: تجهیز و ارتقای آزمایشگاه ها ضروری است. برای غربالگری مواد غذایی در محل توزیع یا تولید، بازرسان بهداشتی باید به وسایل و تجهیزات آزمایشی قابل حمل مجهز شوند.

رئیس مركز سلامت محیط و كار وزارت بهداشت با بیان این كه این مركز تقریبا با تمام بخش های مرتبط با سلامت مردم و جامعه سر و كار دارد، بیان كرد: در واقع نظارت بر هر آنچه كه بشر برای زیست به آن نیازمند است اعم از آب و هوا و غذا بر عهده ماست. نظارت بر غذا، خاك، زباله، تشعشعات، پرتوها، پسماندها، فاضلاب، بیمارستان ها و بحث پیوست سلامت در تمام طرح ها، بخشی از گستره فعالیت ما است.

 جندقی با اعلام این كه بر 16 دستگاه نظارت داریم، اضافه كرد: كنترل عوامل محیطی به صورت برون بخشی توسط مركز سلامت محیط و كار انجام می شود. ركن اساسی توسعه، یعنی بخش اقتصاد اعم از خدمات، كشاورزی، صنعت، تولید و محیط و كار است. ولی در این بین سلامت نیروی كار به عنوان مهم ترین ركن توسعه، باید بیشتر تحت نظارت ما باشد.

وی با تاكید بر نظارت بر عوامل فیزیكی، شیمیایی، ارگونومی، بیولوژیك و سنجش سلامت نیروی كار، گفت: حدود 6 هزار بازرس محیط و 3 هزار هم بازرس بهداشت حرفه ای داریم كه جوابگوی این گستره عظیم نیست و به همین دلیل در بخش های بهداشت محیط و حرفه ای برون سپاری های زیاد انجام شده است. ولی هنوز بخش خصوصی باید روز به روز بال و پر بیشتری بگیرد و تمام ذینفعان باید پای كار بیایند، تا نظارت ها به نتیجه برسد.

رئیس مركز سلامت محیط و كار وزارت بهداشت با تاكید بر نظارت بر فعالیت های بخش خصوصی و ارزشیابی های این بخش، گفت: توجه به همكاری های درون بخشی و تعامل مجموعه دانشگاه های علوم پزشكی كشور به همكاری های بین بخشی به ویژه ارتباط مستقیم با معاونت های درمان و غذا و داروی دانشگاه ها بسیار مهم است كه مدیران و كارشناسان بهداشت محیط و بهداشت كار باید به آن توجه ویژه داشته باشند.

جندقی با اشاره به راه اندازی نظام پیشنهادات درباره برنامه های مركز سلامت محیط و كار، گفت: تمام پیشنهادات همكاران از دانشگاه های علوم پزشكی كشور احصاء می شود و به آن ها ترتیب اثر داداه خواهد شد.

وی عملكرد مركز سلامت محیط و كار را در همه گیری كرونا مورد اشاره قرار داد و افزود: در اپیدمی كرونا در مدت كوتاهی 167 پروتكل برای اصناف و بخش های مختلف جهت رعایت فاصله گذاری ها و سایر موارد تدوین شد كه بسیار در كنترل كووید موثر بود.

رئیس مركز سلامت محیط وكار وزارت بهداشت با بیان این كه مطابق قانون، دست بازرسان و ناظران بهداشت محیط و حرفه ای باز است، گفت: باید از قدرتی كه قانون در اختیارمان گذاشته به نحو مطلوب استفاده كنیم و با همكاری سایر ارگان ها، تمام ظرفیت ها را برای نظارت بهتر به كار گیریم. همچنین ارتباط با صنوف خیلی مهم است، می توان بخشی از كار ها را به صنوف واگذاشت.

وی در پایان از تدوین برنامه استراتژیك سالیانه مركز سلامت محیط و كار وزارت بهداشت خبر داد و گفت: برنامه آموزش به كاركنان و مردم در دست تدوین است. همچنین باید از ظرفیت های نظام شبكه و برنامه پزشكی خانواده به عنوان یك فرصت عظیم، بهره لازم را برای پیشبرد بازرسی ها و نظارت ها ببریم.
   تاریخ: ۲۲:۲۹ - ۱۸/۱۱/۱۴۰۱   بازدید: ۱۸۷