دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳

نگرانی از بودجه «دارویاری» و «پزشك خانواده»
 
تعیین تكلیف 296 نفر از شهدای سلامت در كرونا، توافق با سازمان امور استخدامی برای جذب 25هزار نیروی جدید در وزارت بهداشت و لحاظ سهمیه ویژه برای پرسنل فعال در كرونا، جذب 4هزار بهورز بعد از چندین سال و ... از جمله مباحث مطرح شده در نشست خبری امروز معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت بود.
تعیین تكلیف 296 نفر از شهدای سلامت در كرونا، توافق با سازمان امور استخدامی برای جذب 25هزار نیروی جدید در وزارت بهداشت و لحاظ سهمیه ویژه برای پرسنل فعال در كرونا، جذب 4هزار بهورز بعد از چندین سال و ... از جمله مباحث مطرح شده در نشست خبری امروز معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت بود.

نگرانی از بودجه «دارویاری» و «پزشك خانواده»
به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دكتر بهروز رحیمی در نشستی خبری در وزارت بهداشت، گفت: حوزه سلامت گسترده است و جا و لحظه ای نیست كه حوزه سلامت در آن نباشد. حكمرانی بدون مولفه های اجتماعی و مولفه های اجتماعی بدون سلامت معنا ندارد.

وی افزود: با همه كمبودها و كاستی های حوزه سلامت، این حوزه را به نقد می گذاریم؛ چراكه این اقدام منجر به رشد این حوزه می شود. نظام سلامت توانسته به بهترین شكل نقش خود را بعد از انقلاب اسلامی انجام دهد. یكی از حوزه هایی كه با خودكفایی توانست كشور را نجات دهد، حوزه سلامت است.

رحیمی ادامه داد: حوزه سلامت در ساختار مختلف كشور، اعم از بهداشت، درمان، آموزش و... و. موفقیت داشته است، اما اگر رشدی در نظام سلامت اتفاق افتاد، درمان مردم پیشرفت كرد، بهداشت مردم ارتقاء یافت و امید به زندگی به بیش از 75 سال رسیده، به دلیل بحث ادغام اموزش و پزشكی بود. در حوزه معاونت توسعه، تلاش شد كه اهداف نظام جمهوری اسلامی در حوزه سلامت را بهتر پشتیبانی و هدایت كنیم. حوزه منابع فیزیكی و انسانی در این بخش برنامه ریزی می شود و حوزه ارتقاء و توسعه مسیر كاركنان و بودجه و... در زمره وظایف معاونت توسعه است. تلاش كردیم كه حوزه معاونت توسعه را شفاف تر كنیم. توجه به رفاه و معیشت كاركنان، تثبیت منابع شغلی و... از مهم ترین برنامه هایمان بود.

رحیمی ادامه داد: حوزه منابع انسانی به عنوان با اهمیت ترین بخش در حوزه توسعه است. 600 هزار نفر نیروی انسانی داریم كه در سراسر كشور پراكنده اند. در حوزه منابع انسانی چند كار انجام شد كه مهم ترین آن تدوین سند جامع مدیریت نیروی انسانی و ایجاد یك نقشه راه با افق 1404 بود كه برای اولین بار انجام شد. در زمینه جامعه پذیری و مشاركت همكاران جوان در آینده شغلی، بحث آزمون های بدو خدمت امسال با حضور 31 هزار نفر برگزار شد. در زمینه آموزش كاركنان مهم ترین بحث كه روی آن متمركز بودیم، جانشین پروری و تربیت نسل جوان از مدیران حوزه سلامت بود كه بیش از 100 دوره پودمانی در سراسر كشور برگزار شد.

وی افزود: در زمینه تبدیل وضعیت و ایجاد امنیت شغلی، باتوجه به فرصت تبدیل وضعیت جامعه ایثارگری، بیش از 70 هزار نفر از همكاران ما تبدیل وضعیت شدند. كار سنگینی بود. در عین حال در زمینه جذب، فراخوان و استخدام با رایزنی هایی كه امسال با سازمان برنامه و امور استخدامی داشتیم، روی 25 هزار استخدام وزارت بهداشت توافق شد كه چند روز آینده ابلاغ می شود. تلاش می كنیم به سرعت با اولویت فرهنگ بومی گزینی در سراسر كشور نیروها را جذب كنیم كه این نیروها برای مراكز جدید الاحداث در حوزه بهداشت و درمان، فوریت های پزشكی، مراكز زایمان طبیعی و ناباروری هستند. با این مدل بخش اعظمی از مشكلات را حل می كنیم. یك بخش هم به این موضوع اضافه می كنیم كه سهمیه ای است كه برای همكاران شاغل در كرونا خواهیم گذاشت.

رحیمی گفت: اقدامی كه برای اولین بار بعد از چند سال شروع شد، جذب مجدد بهورز بود كه امسال حدود 4000 بهورز جذب می شود برای ارتقاء نظام شبكه و زیرساخت های پزشك خانواده كه دو هزارتا جذب شده و دو هزا تای دیگر هم جذب می شود. در عین حال اقدام دیگری كه انجام شد، تعیین تكلیف 296 نفر از شهدای خدمت سلامت در كرونا بود كه این كار هم انجام شد.

وی با بیان اینكه در عین حال چارت سازمانی وزارت بهداشت را بعد از 10 سال داریم به روزرسانی می كنیم، گفت: در حوزه بودجه، یكی از اقدامات اساسی تامین و تثبیت منابع پایدار در نظام سلامت بود. مهمترین بخش بحث پایدار كردن منبع مهم یك درصد ارزش افزوده بود كه با همكاری دولت و سازمان برنامه و مجلس، در سال 1402، به عنوان یكی از منابع اصلی و پایدار در نظام سلامت تثبیت شد و دولت هم به تكالیف قانونی خودش عمل كرد و با همراهی خوبی كه سازمان برنامه داشت، توانستیم وضعیت حوزه بهداشت را بهتر كنیم. همچنین در مسیر تامین بودجه تلاش كردیم كه منابع تملك دارایی سرمایه ای را بتوانیم به نحو احسن و به بهترین شكل مدیریت كنیم.

وی ادامه داد: اكنون بیش از 5400 پروژه بهداشتی و درمانی در سراسر كشور در دستور ساخت داریم و نزدیك به 51 هزار تخت بیمارستانی در دست ساخت داریم كه 10 هزار و 800 مورد آن تجهیز و آماده شد و طی یكسال اخیر تحویل شد و 1260 پروژه تحویل داده شد و با برنامه ریزی منسجم با دولت، 72 پروژه اصلی و مهم در كشور هم در آینده خیلی نزدیك افتتاح خواهد شد. مانند پروژه مهدی كلینیك، شهدای تجریش، علوی آبادان، فردیس كرج و... و. .

رحیمی گفت: مهم تر از افتتاح پروژه های درمانی، كار منسجمی در حوزه زیرساختی سلامت انجام شد كه در دستور كار قرار گرفتن اتمام 2000 پروژه بهداشتی شامل خانه های بهداشت، مراكز جامع سلامت، مراكز سلامت شهری و روستایی و... و. در سراسر كشور بود كه تا پایان سال مالی دولت به بهره برداری می رسد و بخشی از آن هم تا پایان امسال انجام می شود. ما داریم برای اجرای پزشكی خانواده و نظام ارجاع آماده می شویم كه زیرساخت منابع فیزیكی آن در حال انجام است.

وی با اشاره به استفاده از فرصت های اقتصادی بیرون از نظام بودجه ای سلامت، گفت: با فرصتی كه دولت ایجاد كرد وام بانك جهانی محقق شد و با مشاركت بانك جهانی و سازمان بهداشت جهانی 90 میلیون دلار نهایی شد. این وام برای مقابله و مبارزه با كرونا و بیماری های نوپدید بود و باید تجهیزات مرتبط با كرونا و زیرساخت ها برای مقابله با بیماری های نوپدید آینده باشد كه بخش زیادی از آن هم برای تجهیزات آزمایشگاهی هزینه می شود. در عین حال بحث فعال كردن مشاركت بخش خصوصی نیز پیش رفت. همه موانع حضور بخش خصوصی هم برداشته شده و تلاش شده امسال نقش پررنگ تری را بدهیم. امسال 46 مركز تصویربرداری را به بخش خصوصی واگذار كردیم كه 1000 نفر اشتغال زایی مستقیم ایجاد و ارائه خدمت برای مردم را بهتر كرد. آمادگی داریم چه در حوزه درمان و چه در پیشگیری بتوانیم بخش قابل توجهی از خدمات را با حضور بخش خصوصی رونق دهیم.

وی گفت: در عین حال یكی از اتفاقات خوب در سلامت، انضباط های مالی بود كه داشبوردهای مدیریتی نظام مالی تمام دانشگاه های علوم پزشكی در هفته آینده رونمایی شده و تصمیمات منسجمی در حوزه مالی قرار می گیرد. تلاش كردیم هزینه هایی كنیم كه با تكالیف مان مرتبط است.

رحیمی در ادامه با اشاره به اقدامات انجام شده در قالب قانون جوانی جمعیت، گفت: توجه به قانون جوانی جمعیت و اجرای درست آن یكی از اقدامات مان بود كه باتوجه به اینكه آیین نامه ها تدوین شد كه ابلاغ شده بود، مربوط به دهه های قبل بود، همه بازنویسی و اصلاح شد و تقریبا از 42 محوری كه در انجام این قانون وظیفه وزارت بهداشت بود، عمده آیین نامه هایش ابلاغ و اجرا شده است.

وی درباره درخواست وام از بانك جهانی نیز گفت: وام محقق شده و در اختیار سازمان بهداشت جهانی قرار داده شده است و تقریبا از انتهای امسال تجهیزات قابل خرید انجام شده و وارد خواهد شد.

رحیمی درباره چرایی اعلام زمان های مختلف برای افتتاح مهدی كلینیك در مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) نیز گفت: گاهی تاریخ هایی چندبار گفته می شود و به تاخیر می افتد. برخی تاریخ ها برای این است كه تیم بداند باید در این تاریخ پروژه را تمام كند، اما در واقع ما برای پروژه های مهم و بزرگ به ویژه در استان تهران تلاش می كنیم. در استان تهران 9620 تخت در دست ساخت داریم كه در تاریخ وزارت بهداشت موضوعی بی سابقه است؛ زیرا یكی از موضوعات اساسی و اصلی فرسودگی بیمارستان های استان تهران بود كه با برنامه ریزی منسجمی كه انجام شده، در قالب یك برنامه كلی در كشورمان از این تعداد تخت 3100 تخت را در هفته ها و ماه های آینده افتتاح می كنیم.

وی درباره وضعیت پرداخت فوق العاده خاص نیز گفت: فوق العاده خاص مطالبه همكاران ما در نظام سلامت است و اعتقاد قلبی داریم كه همكاران مان در زمان كرونا تلاش مضاعف داشتند. یكسال است كه با سازمان اداری و استخدامی و سازمان برنامه مذاكره كرده ایم. هم شرایط و منابع كشور را باید لحاظ كنیم و هم در پیشنهاد بودجه 1402 قرار دادیم و هم از ظرفیت مجلس استفاده می كنیم. به نظر می آید كه دولت مصمم است كه بتواند فوق العاده خاص را برای همكاران ایجاد كند.

رحیمی درباره وضعیت تحقق بودجه امسال وزارت بهداشت و شرایط بودجه ای سال آینده نیز گفت: سهم مشاركت دانشگاه ها در تدوین بودجه بیشتر شد و جزایری رفتار كردن در دانشگاه ها را برطرف كردیم. در زمینه جذب بودجه نظام سلامت، ما مانند همه كشورها همیشه نیازها نامحدود و منابع محدود است، اما دولت خودش را برای تامین منابع حوزه سلامت بسیار متعهد دانست و بزرگ ترین نقش آفرینی اش در یك درصد مالیات سلامت بود كه نسبت به سال های قبل اصلا قابل قیاس نیست و دولت تعهداتش را در تامین یك درصد مالیات سلامت كامل انجام داد كه این ردیف برای شهرهای زیر 20 هزار نفر، عشایر و روستاها و ... و بیشتر برای پیشگیری استفاده می شود كه حال بهداشت را بهتر كرد. در سال 1401 شاید تنها نگرانی ما بحث تامین برخی ردیف های پیش بینی شده در ذیل جدول هدفمندی بود كه باتوجه به پرداخت های معیشتی، مقداری با تاخیر است و قول دادند تا پایان سال آن را تامین كنند كه ردیف های هدفمندی حوزه سلامت هم محقق شود.

وی افزود: در بودجه 1402 هم با همراهی دولت و با همراهی كمیسیون تلفیق، تلاش شده كه بودجه ها نشان دار و مامویت محور باشند. مالیات یك درصد ارزش افزوده را در بودجه 1402 با رشد بسیار خوب و دو برابری می بینیم و برای اجرای پزشكی خانواده و نظام ارجاع با استفاده از ظرفیت مالیات سلامت به عنوان بخشی از منابع برای اجرا آماده می شویم.

وی درباره میزان بودجه مالیات بر ارزش افزوده در بودجه 1402، گفت: در 1401 این ردیف 18 هزار و 500 میلیارد تومان بود كه 11 هزار میلیارد آن به صورت جاری و بیش از 7000 میلیارد تومانش هم به صورت تملك است كه 100 درصد محقق شد و ان شاءالله برای سال 1402 پیش بینی جداول فعلا روی 35 هزارتاست كه ما پیشنهادمان رسیدن به عدد 50 هزار میلیارد تومان برای اجرای كامل پزشكی خانواده است. در عین حال رشد بودجه وزارت بهداشت در سال 1402 نسبت به 1401، رشد 42 تا 43 درصدی را نشان می دهد.

رحیمی، درباره وضعیت فرسودگی بیمارستان ها در كشور و وضعیت اعتبارات برای ایمن سازی و بازسازی بیمارستان ها، گفت: مانند همه ساختمان ها، ساختمان های حوزه سلامت هم عمر مفیدی دارد. ما امسال داریم در نظام بهداشتی مان كار انقلابی و عظیمی را انجام می دهیم كه همان 2000 پروژه بهداشتی است كه پراكندگی عظیمی در كشور دارد. در عین حال بخشی از بیمارستان های ما قدمت بالایی دارند و سال هاست كه وزارت بهداشت این برنامه را دارد كه بتواند در افق 1404، 51 هزار تخت بیمارستانی را تمام كند. 10 هزار و 800 تختی كه در دولت سیزدهم تحویل شد یا 72 پروژه ای كه در همین روزها افتتاح می شود، از همین سلسه برنامه هاست. امسال كار اضافه تری هم در بودجه دیده شد كه امیدواریم با كمك كمیسیون تلفیق پررنگ تر هم شود، بحث بازسازی و بهسازی مراكز فرسوده است. یك برنامه ما احداث بیمارستان جدید و جایگزین است كه بالغ بر 51 هزار تخت تا سال 1404 است. یك اقدام دیگر كه بهتر بود از سال ها قبل آغاز می كردیم، بازسازی بیمارستان هایی است كه با مقداری بهسازی می توانند قابلیت ارائه خدمت در چند 10 سال آینده هم داشته باشند كه ردیف آن در بودجه 1402 پیش بینی شده البته عددش كم است، اما پیش بینی ما این است كه با همراهی كمیسیون تلفیق این عدد را به 2000 میلیارد تومان برسانیم تا برای بازسازی ها بتوانیم اقدامی انجام دهیم.

وی درباره وضعیت كسری نیروی انسانی وزارت بهداشت، گفت: در زمینه كسری نیروی انسانی بر اساس شاخص های مختلف به اعداد مختلفی می رسیم، با این حال ما عدد 100 هزار نفری را به عنوان كسری نیروی انسانی در نظام سلامت در نظر می گیریم. در عین حال حداقل 25 هزار نیرو برای مراكز جدیدالاحداث جذب خواهیم كرد و 4 هزار بهورز نیز در این دوره جذب می شوند كه مجموعا 30 درصد از كسری نیرو را تامین می كند. بنابراین برنامه داریم كه تا پایان دولت سیزدهم كسری نیروی انسانی حوزه سلامت را برطرف كنیم.

معاون مدیریت توسعه و منابع انسانی وزارت بهداشت در ادامه در پاسخ به سوالی درباره توزیع امكانات بهداشتی و درمانی، گفت: سیاست وزارت بهداشت، اولویت روستا بر شهر، اولویت مناطق كم برخوردار نسبت به مناطق برخوردار و اولویت مناطق مرزی و اولویت بهداشت بر درمان است. در زمینه توزیع منابع مهمترین اتفاق، پررنگ شدن نقش تصمیمات دانشگاه ها و عدم تمركزی است كه در تصمیمات در ستاد وزارت بهداشت ایجاد شده است. از 2000 پروژه بهداشتی كه داریم، بیش از 500 پروژه در سیستان و بلوچستان است. 250 پروژه بزرگ و كوچك بیمارستانی در دست ساخت در سراسر كشور داریم كه 70 مورد آن امسال تمام می شود و از 3000 پروژه بهداشتی در دست ساخت، 2000 پروژه امسال تمام می شود. در همین مدت یكسال اخیر هم از 1260 پروژه تحویل شده، 16 مركز ناباروری، 16 بلوك زایمانی و 21 مركز NICU هم در سراسر كشور تحویل شد كه امیدواریم تا شهریور 1402 پروژه های قانون جوانی جمعیت را هم تمام كنیم.

وی درباره جذب نیروهای شركتی نیز گفت: ما نیروی تعدیل شده نداریم. وزارت بهداشت سیاست تعدیل نیرو را ندارد. در زمینه نیروهای شركتی اصرار معاونت توسعه و وزیر بهداشت این است كه هیچ نیروی تعدیل نشود و در زمینه نیروهای 89 روزه هم همین دستور صادر شده است. یكسری از نیروها، نیروهای طرحی شاغل در دوران كرونا هستند كه اتفاقا برای اینها هم برنامه داریم و برای این افراد در آزمون استخدامی پیش رو سهمیه قرار داده ایم و در عین حال در جذب مان فقط هم پرستار نیست، بلكه از سایر نیروها اعم از ماما و ... نیز وجود دارد. در عین حال به همه پرسنل اعم از طرحی های شاغل در كرونا، شركتی و چه 89 روزه، سهمیه خوبی را گذاشته ایم.

رحیمی با بیان اینكه اكنون 50 هزار نیروی طرحی در وزارت بهداشت كار می كند، گفت: تعدیل نیرو زمانی است كه تعداد نیرو را كم كنیم، اما ما نیروی طرحی جایگزین داریم كه جایگزین می شوند. اعلام كردیم كه اگر شهرستانی نیروی جایگزین طرحی ندارد، طرح نیروی قبلی را تمدید كنند.

وی درباره تبدیل وضعیت نیروهای غیرسهمیه ای گفت: در زمینه تبدیل وضعیت بر اساس قانون جامعه ایثارگری برای جامعه ایثارگری انجام شد كه 70 هزار نفر از همكاران ما این فرصت قانونی را داشتند. درباره سایر همكاران اعم از طرحی، شركتی و... دو مسیر رفته ایم؛ یكی طرحی كه در مجلس به عنوان ساماندهی كاركنان دولت در دستور كار است و مجددا در صحن علنی بررسی می شود كه در آنجا كلمه طرحی های شاغل در دوران كرونا آمده است و اگر مصوب شود، این همكاران در تبدیل وضعیت خواهند بود. در عین حال قانون اجازه تبدیل وضعیت موردی را نمی دهد، با هماهنگی ستاد ملی كرونا و دستور وزیر بهداشت، در آزمون استخدامی 25 هزار نفر، سهمیه خوبی برای این افراد دیده ایم و بسیاری از همكاران در این آزمون تبدیل وضعیت خواهند شد.

رحیمی درباره تجهیز مراكز درمانی با تجهیزات های تك و توزیع متناسب آن ها، گفت: توزیع منابع در وزارت بهداشت به ویژه در زمینه های تك، بر اساس سند جامع نظام سطح بندی انجام می شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره كسری های بودجه ای كه علی رغم رشد بودجه وزارت بهداشت از آن صحبت می شوند، گفت: رشد 43 درصدی بودجه نظام سلامت مطرح می شود، اما در یك مواردی هم نگرانی داریم. مثلا ما در طرح دارویاری اعتقاد داریم كه به بیش از 69 هزار میلیارد تومان نیاز داریم و پیشنهاد 105 هزار میلیارد را داده بودیم. تلاش می كنیم كه با كمك كمیسیون تلفیق و همراهی برنامه و بودجه این اقدام را انجام دهیم. در پزشكی خانواده پیشنهاد ما 62 هزار میلیارد تومان بود كه در جداول بودجه 48 هزار میلیارد تومان را می بینیم، اگر تغییرات انجام شود، نگرانی ها برطرف می شود. بخش اصلی هزینه های سیگار را هم نظام سلامت می دهد و بر همین اساس اصرار داریم كه مالیات سیگار را متفاوت تر ببینند و با اصلاح مالیات بر سیگار و مالیات بر كالاهای آسیب رسان، برای تامین منابع این بخش از نظام سلامت، چه در پزشكی خانواده و چه در دارویاری كمبودی احساس نخواهیم كرد.

نظر شما شما در حال پاسخ به نظر «» هستید. × لغو پاسخ

نام
ایمیل
نظر شما
لطفا حاصل عبارت را در جعبه متن روبرو وارد كنید 0 + 0 =

ارسال

پربازدیدترین اخبار هشدار وقوع سیل در 27 استان
بهترین زمان مصرف قرص آهن
بهترین رژیم غذایی برای افسردگی كدام است؟
راه حل فین تك برای پرداخت های فوری مراقبت های بهداشتی
دقیقاً چند قدم در روز برای كاهش وزن نیاز است؟
ماجرای استخدام غیرقانونی دختر و داماد وزیر بهداشت
چگونه یك خانواده آرام تر داشته باشیم
آیا دویدن معكوس بهتر كالری می سوزاند ؟
بارش برف و باران در كشور/ خطر لغزندگی جاده ها در پی فعالیت سامانه بارشی
سبزی پركابردی كه كبد چرب را سه سوته درمان می كند!
چگونه از هندزفری استفاده كنیم كه گوشمان آسیب نبیند؟
چرا مواد طبیعی برای پوستی سالم و درخشان بهتر هستند؟
درمان سرفه كودكان زیر 2 سال
عوارض مصرف بی رویه خرما چیست؟
كارت به كارت در مطب ممنوع است/ تخلفات را پیامك كنید
جنگل های بلوط زاگرس را نجات دهیــــــم
والدین دانش آموزان مسموم شده در قم: تا وقتی علت مسمومیت مشخص نشده، مدارس را تعطیل كنید
ترك خوردن «سد آتاتورك» به دنبال زلزله شدید تركیه
آیا مكمل های كلاژن واقعا در جوان سازی پوست موثرند؟
حذف ارز دارو و مواد غذایی جلوی قاچاق را گرفت؟

پیشنهاد سردبیر بهترین زمان مصرف قرص آهن بهترین زمان مصرف قرص آهن یافتن و استفاده از مكمل آهنی كه برای معده شما مناسب است و جذب آهن را بهبود می بخشد، سازگاری شما را با دریافت مكمل آسان تر می كند. آهن فعال از نظر بالینی ثابت شده است كه جذب 2 برابری سولفات آهن را بهتر می كند.

طاسی فرزند مربوط به ژن مادر است یا پدر؟ طاسی فرزند مربوط به ژن مادر است یا پدر؟ سابقه خانوادگی در طاسی مهمترین عامل در تعیین سرنوشت و طاس شدن افراد است.

چگونه از هندزفری استفاده كنیم كه گوشمان آسیب نبیند؟ چگونه از هندزفری استفاده كنیم كه گوشمان آسیب نبیند؟ عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی با بیان اینكه:« آسیب به شنوایی برمی گردد به شدت و مدت زمان صدایی كه به گوش می رسد، هر قدر این صدا بلندتر و شدت آن بیشتر باشد در مدت زمان كوتاه تری به گوش آسیب می رسد.» تاكید كرد:« به كار بردن غلط هندزفری و گوش دادن طولانی به مدت صداهای بلند از طریق هندزفری موجب كم شنوایی و وزوز گوش می شود.»

6 تمرین برای تقویت عضلات كمر 6 تمرین برای تقویت عضلات كمر اگر از كمردرد رنج می برید، تنها نیستید – تقریباً 80 درصد از بزرگسالان در مقطعی از زندگی خود كمردرد را تجربه می كنند.

با طرد شدن از طرف خانواده چكار كنیم؟ با طرد شدن از طرف خانواده چكار كنیم؟ طرد شدن از طرف خانواده ممكن است یكی از سخت ترین چیزهایی باشد كه یك فرد می تواند با آن روبرو شود.

بهترین رژیم غذایی برای افسردگی كدام است؟ بهترین رژیم غذایی برای افسردگی كدام است؟  ارتباط بین رژیم غذایی و افسردگی قوی تر از آن چیزی است كه بسیاری تصور می كنند. متخصصان تغذیه و محققان به بررسی این موضوع پرداخته اند كه آیا چیزی كه می خورید می تواند خطر یا علائم افسردگی را افزایش یا كاهش دهد و پاسخ ساده «بله» است.

درمان سرفه كودكان زیر 2 سال درمان سرفه كودكان زیر 2 سال در این مطلب درمان های خانگی برای كودكان زیر 2 سال گردآوری شده است.

آیا دویدن معكوس بهتر كالری می سوزاند ؟ آیا دویدن معكوس بهتر كالری می سوزاند ؟ دویدن از دیرباز به عنوان یكی از كارآمدترین، راحت ترین و مفیدترین تمرینات در نظر گرفته می شود. اما برخی ادعا می كنند كه شما از روش كلاسیك ورزش با یك تكنیك جدید بیشتر بهره می برید.

روش های درمان سرفه ی كودكان روش های درمان سرفه ی كودكان
خطرات مصرف كره بادام زمینی در دوران بارداری خطرات مصرف كره بادام زمینی در دوران بارداری
آیا دندان درآوردن باعث تب و اسهال كودك می شود؟ آیا دندان درآوردن باعث تب و اسهال كودك می شود؟
فتق چیست و چه علائمی دارد؟ فتق چیست و چه علائمی دارد؟
خون در مدفوع؛ چرا و به چه علت؟ خون در مدفوع؛ چرا و به چه علت؟
سندروم داون چیست؟ سندروم داون چیست؟

پربحث ترین اخبار طولانی تر شدن رابطه جنسی با ترفندهایی زنانه
پاسخ به سوالات خجالت آور كه نمیتوانید از كسی بپرسید
خوراكی هایی كه باعث تپش قلب می شوند
قرارگیری مادر باردار در معرض آلودگی هوا به رشد جنین آسیب می رساند
تشخیص سرطان با كمك مورچه ها
علائم سرطان كیسه صفرا و مجرای صفراوی را بشناسید
حقایقی درباره یبوستِ كودكان و روش درمان آن
آشنایی با گیاهی كه استرس را رفع می كند

جستجو خبرها سرویس ها

- درباره ما
- ارتباط با ما
- تبلیغات
- شرایط استفاده © تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سلامت نیوز می باشد.

سلامت نیوز نسخه چاپی ندارد و به هیچ سازمانی وابسته نیست.

-
-
-
-
-
-
salamatnews.com

نسخه دسكتاپ نسخه موبایل

Nastooh Saba Newsroomطراحی و تولید: نستوه
منبع خبر:
سلامت نیوز
   تاریخ: ۱۶:۵۸ - ۱۸/۱۱/۱۴۰۱   بازدید: ۱۸۵