دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳

اجرای طرح پایلوت غربالگری اختلالات شناختی در استان یزد
 
طرح پایلوت غربالگری اختلالات شناختی (دماس و بیماری آلزایمر) در مركز توانبخشی روزانه سالمندان كوثر اشكذر آغاز شد.
اجرای طرح پایلوت غربالگری اختلالات شناختی در استان یزد
طرح پایلوت غربالگری اختلالات شناختی (دماس و بیماری آلزایمر) در مركز توانبخشی روزانه سالمندان كوثر اشكذر آغاز شد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مركز یزد، مدیركل بهزیستی استان در این مراسم، اجرای طرح غربالگری اختلالات شناختی (دماس و بیماری آلزایمر) را شروع یك طرح تحقیقاتی در دولت دانست كه به صورت پایلوت در استان های یزد و قزوین اجرا می شود.اجرای طرح پایلوت غربالگری اختلالات شناختی در استان یزد

رضا ابهت افزود: طرح غربالگری اختلالات شناختی در گروه سنی سالمندان 60 تا 75 سال خواهد بود كه در استان یزد از امروز به طور رسمی در مركز توانبخشی روزانه سالمندان كوثر اشكذر آغاز شد.

وی سن بالا را مهمترین عامل شایع بودن این بیماری عنوان كرد و اظهار داشت: به طور طبیعی پنج درصد از جامعه به این بیماری مبتلا می شوند كه اكثریت فراموشی های اتفاق افتاده مربوط به زمان حال است. تشخیص زودهنگام دمانس سنین بالا می تواند با اقدامات تشخیصی و توانبخشی و امكانات درمانی از مشكلات عملكردی ناشی از این بیماری جلوگیری كند.

مدیركل بهزیستی استان تصریح كرد: آگاهی جامعه نسبت به بیماری دمانس و نحو برخورد با فرد مبتلا شده از اولویت های اول اجرای این طرح است.

ابهت با بیان اینكه انتخاب یزد به عنوان پایلوت اجرای این طرح به دلیل اعتماد مدیران ارشد سازمان بهزیستی به استان است، گفت: نیروی انسانی كارآمد و با دانش و مراكز توانبخشی فعال و پا بكار در مناطق مختلف استان از جمله عوامل این انتخاب بوده است.

وی از اجرای این طرح در 50 پایگاه خبر داد و خاطرنشان ساخت: در اجرای این طرح 80 نفر از مشاوران و روان شناسان با تجربه استان آموزش لازم را دیده و غربالگری افراد سالمند به وسیله پرسشنامه صورت می گیرد. كسانی كه مشكوك باشند تست های تشخیصی برای آن ها انجام تا افراد مبتلا به دمانس سن بالا از ابتدا شناسایی و وارد مرحله درمان و توانبخشی شوند.
   تاریخ: ۱۶:۴۳ - ۱۸/۱۱/۱۴۰۱   بازدید: ۱۷۳