دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳

زندگی در نزدیكی جاده های پرترافیك و افزایش احتمال وزوز گوش
 
افرادی كه در نزدیكی جاده های پر سروصدا زندگی می كنند، احتمال بیشتری دارد كه دچار صدای سوت مكرر در گوش خود موسوم به وزوز گوش شوند.
زندگی در نزدیكی جاده های پرترافیك و افزایش احتمال وزوز گوش

محققان دانماركی به ارتباط بین خطر ابتلاء به این بیماری و سر و صدای جاده های پرترافیك با چرخه معیوب واكنش های استرس و اختلال خواب به عنوان یك علت بالقوه پی بردند.

آن ها توضیح دادند كه زندگی در نزدیكی یك جاده شلوغ ممكن است استرس شما را افزایش دهد و بر خواب تأثیر بگذارد، و كسانی كه بد می خوابند و استرس بیشتری دارند ممكن است در معرض خطر بیشتر وزوز گوش قرار بگیرند.

برای این مطالعه، محققان از داده های 3.5 میلیون دانماركی استفاده كردند و به بیش از 40000 مورد وزوز گوش پی بردند.

«مانوئلا لچ كانتوریا»، محقق ارشد از دانشگاه دانمارك جنوبی، گفت: به ازای وجود هر 10 دسی بل صدای بیشتر در خانه، خطر ابتلاء به وزوز گوش تا 6 درصد افزایش می یابد.

محققان معتقدند احتمالاً موارد گزارش نشده بیشتری از وزوز گوش وجود دارد كه توسط پزشكان به كلینیك شنوایی ارجاع نشده است.

وزوز، صدای زنگ، وزوز، سوت یا زمزمه است كه از منبع خارجی نمی آید و می تواند نشانه ای از یك بیماری زمینه ای یا آسیب باشد، اما می تواند علت ناشناخته ای نیز داشته باشد. اغلب با كاهش شنوایی رخ می دهد.

وزوز گوش می تواند تأثیر منفی بر كیفیت زندگی داشته باشد. نویسندگان مطالعه خاطرنشان كردند كه درمان روانشناختی و سمعك ممكن است در این شرایط كمك كند.

محققان برخی اقدامات پیشگیرانه را برای كاهش سر و صدا در خانه ها پیشنهاد كردند. به گفته آنها، فرد می تواند در اتاقی بخوابد كه رو به جاده نباشد یا پنجره های عایق صدا نصب كند.این یك گزینه برای همه نیست، بنابراین سر و صدای ترافیك باید به عنوان یك خطر بهداشتی در نظر گرفته شود.

 این یك افسانه است كه اتومبیل های الكتریكی می توانند صدای ترافیك را كاهش دهند، زیرا تماس بین لاستیك ها و جاده عامل اصلی ایجاد صدا است. به گفته نویسندگان این مطالعه، در آلمان، محدودیت های سرعت در برخی مناطق در شب به عنوان راهی برای محدود كردن اختلالات خواب مؤثر بوده است.

یكی دیگر از راه های كاهش صدا، قرار دادن موانع در امتداد جاده یا تغییر سطح جاده به گونه ای است كه صدای لاستیك را كاهش می دهد.

مطالعات بیشتری مورد نیاز است تا محققان بتوانند تعیین كنند كه آیا صدای ترافیك واقعاً باعث وزوز گوش می شود یا خیر و چگونه این اتفاق می افتد.

منبع: مدیسن نت
   تاریخ: ۱۰:۰۱ - ۱۹/۱۱/۱۴۰۱   بازدید: ۱۸۲