دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

واكنش پلیس به «افزایش سرقت وسایل معلولان»
 
رییس پلیس پایتخت افزایش سرقت وسایل معلولان را تكذیب كرد.
واكنش پلیس به «افزایش سرقت وسایل معلولان» به گزارش ایسنا، اوایل اسفندماه بود كه گزارشی از افزایش سرقت وسایل معلولان نظیر ویلچر و ... در فضای رسانه ای منتشر شد، گزارشی كه در آن از قول یكی از فروشنده های كالا و تجهیزات پزشكی در خیابان جمهوری تهران ادعا شده بود كه سرقت وسایل معلولان به دلیل افزایش چندبرابری قیمتشان در چندسال اخیر، زیاد شده است. این فروشنده گفته بود: « وقتی ویلچر، عصا، واكر و مانند آن را از معلول می دزدند و می آورند برای فروش، یعنی اینكه وضع خیلی خراب است. عطشی كه سارقان برای سرقت وسایل توانبخشی معلولان پیدا كرده اند خیلی سال نیست كه ایجاد شده است. همان زمان كه قیمت ارز تب كرد و به تبع آن نرخ مواداولیه مورد نیاز برای ساخت وسایل توانبخشی چند برابر شد، نرخ دزدی از معلولان هم بالا رفت».

در میان بخش های مختلف این گزارش كه با هدف افزایش قیمت اقلام و تجهیزات مربوط به معلولان تهیه شده بود، موضوع سرقت بسیار مورد توجه قرار گرفته و حتی چند روز بعد واكنش وحیدقبادی دانا، رییس سازمان بهزیستی كشور را نیز به دنبال داشت. او در نشستی خبری بدون آنكه اشاره ای مستند به این موضوع كند، گفته بود: «با وضعیت تورم و ركود و تحریم های آمریكا و گران شدن دلار، قیمت وسایل توانبخشی خیلی بالا رفته و متناسب با آن بودجه سازمان بهزیستی افزایش نیافته است. برخی از اقلام مانند سمعك و سایر اقلام كمك توانبخشی افزایش بسیار زیادی یافته و بودجه ناچیز درنظر گرفته شده در سازمان بهزیستی برای تامین این وسائل به هیچ وجه جوابگوی این میزان از رشد قیمت ها نیست».

قبادی دانا گرچه به پرسشی پیرامون افزایش سرقت اقلام و تجهیزات معلولان پاسخ داده بود، اما محتوای آن بیشتر حول موضوع نیازهای بودجه ای و افزایش قیمت ها بود و اظهارنظری در رد یا تایید مساله سرقت بیان نكرده بود.

در همین راستا موضوع را از فرمانده انتظامی تهران بزرگ پیگیری كردیم تا با استناد به پرونده ها و گزارش های اعلام سرقت به این پرسش پاسخ دهد.

سردار حسین رحیمی در گفت وگو با ایسنا، درباره اینكه آیا در سرقت اقلامی نظیر ویلچر، واكر و ... از معلولان افزایشی رخ داده یا خیر؟ گفت: در مورد سرقت این اقلام از معلولان ما بسیار حساس هستیم و اگر موردی باشد حتما به طور جد آن را بررسی خواهیم كرد. این موضوع را نیز بررسی كردیم و هیچ گزارشی مبنی بر افزایش سرقت این تجهیزات از معلولان نداشتیم.

رحیمی با بیان اینكه این موارد به طور مستند در پلیس وجود داشته و قابل بررسی است،گفت: با استناد به گزارش ها و پرونده های ثبت شده می گویم كه چنین مساله ای در تهران درست نیست.

رییس پلیس پایتخت ادامه داد: در برخی موارد ممكن است فردی با یك یا دو مورد سرقت چنین وسایلی روبه رو شود و بعد تصور كند كه حتما آمار بالا رفته است در حالی كه هیچ گزارش و هیچ موردی از افزایش سرقت این وسایل نداشتیم.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۰:۴۳ - ۰۹/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۶۶