دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳

تکنیک هایی برای افزایش صمیمیت در خانواده
 
لیلا صالح آبادی (روانشناس) | ظهور تکنولوژی های نوین ارتباطی و فضای مجازی نسل جدیدی از روابط را شکل داده است به گونه ای که در بسیاری از زوایای زندگی انسان، جلوه های آن به چشم می خورد. لذا به دلیل آن که بیشتر افراد در فضای مجازی حضوری فعال دارند و فضای مجازی نقش مهمی در زندگی انسان عصر حاضر ایفا می کند، شاهد تمرکز کمتری بر موضوع تعامل افراد در درون خانواده در عصر کنونی هستیم. باید پذیرفت تغییرات زیادی تحت تاثیر شبکه های اجتماعی در ارزش ها، ساختار، سبک زندگی و نگرش های افراد و خانواده ها ایجاد شده است.
خودنمایی و زندگی ویترینی از نتایج منفی شبکه های اجتماعی است. این میان ضعف مهارت های زندگی در برقراری تفاهم میان اعضای خانواده علت اصلی اختلاقات خانوادگی است. به گونه ای که حتی باتوجه به نزدیکی فیزیکی اعضای خانواده و به اصطلاح زیر یک سقف بودن، گاه فاصله عاطفی و معنوی زیادی را از یکدیگر تجربه می کنند و افراد خانواده کمترین مراودات و گفت وگوی موثر را با هم دارند. به همین منظور در این مطلب به راهکارهای افزایش صمیمیت میان اعضای خانواده پرداخته ایم.
با خانواده گفت وگو داشته باش!
برای برقراری یک گفت و گوی بادوام شرط نخست آموزش شنیدن و گوش دادن مشفقانه و توجه به صحبت های طرف مقابل است. برگزاری گفت و گو به صورت جلسات خانگی و هفتگی در خانواده، استفاده از شیوه داستان گویی و به کارگیری لطایف و ضرب المثل ها می تواند مفید واقع شود.
حتماً تأثیر رفتار خود را بپذیر!
اگر گفتار و اعمال شما منجر به صمیمیت و همدلی در خانواده می شود، شادی ای را که در رابطه با خانواده خود تجربه می کنید تصدیق کنید. اگر گفته ها و اعمال شما باعث ایجاد اختلاف بین اعضای خانواده شده، به اشتباهات خود اعتراف کنید.
لطفاً برای خانواده وقت بگذار!
اینجا منظور وقت گذرانی اعضای خانواده با یکدیگر در فضای بیرون از خانه است به طوری که هیچ کدام از اعضای خانواده از نظر عاطفی و روانی، احساس خلأ نکنند. استفاده از فرصت حضور در فضاهای تفریحی در خارج از خانه برای برقراری گفت وگوهای صمیمانه و چهره به چهره باید مغتنم شمرده شود.
فعالیت مجازی را مدیریت کن!
حواستان به مدت زمانی که در شبکه های اجتماعی می گذرانید باشد، چراکه حضور بیش از حد در این شبکه ها در نهایت باعث منزوی شدن شما می شود. این شبکه ها می توانند خطری برای سلامت روان باشند. بنابراین با مدیریت زمان می توان از مزایای این شبکه ها بهره برد.
خانواده را بدون قید پذیرا شو!
هر یک از اعضای خانواده را در زندگی و قلب خود با هدف صریح ابراز محبت به آنها بپذیرید. آنها را بدون توجه به اشتباهات، کاستی ها و تحریک پذیری بپذیرید. اطمینان حاصل کنید هر یک از اعضای خانواده می دانند که شما آنها را به خاطر آنچه هستند، حتی در میان نظم و انضباط لازم یا عصبانیت لحظه ای دوست دارید، نه به دلیل منحصربه فرد بودن آنها.
منبع خبر:
روزنامه شهروند
   تاریخ: ۲۳:۴۵ - ۰۹/۱۲/۱۴۰۱   بازدید: ۲۰۱