دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳

نخستین سالگرد درگذشت دکتر روشنک وامقی استاد فرهیخته و محقق برجسته دانشگاه برگزار شد
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی؛

نخستین سالگرد درگذشت دکتر روشنک وامقی استاد فرهیخته و محقق برجسته دانشگاه برگزار شد

اولین سالگرد درگذشت دکتر روشنک وامقی استاد فقید دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، با حضور سرپرست دانشگاه، خانواده مرحومه دکتر وامقی و جمعی از کارکنان و همکاران ایشان در دانشگاه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه، دکتر سیدعلی حسینی سرپرست دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی طی سخنانی در مراسم یادبود دکتر روشنک وامقی، ضمن عرض تسلیت بمناسبت اولین سالگرد درگذشت ایشان، گفت: خانم دکتر روشنک وامقی، استاد واقعی اخلاق و عمل، اسوه مسئولیت پذیری، دقیق و ثابت قدم بود که سه دهه در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی با خانواده این دانشگاه زندگی کرد.

وی در ادامه اظهار داشت: خانم دکتر وامقی در زمان حیات و در دوره بیماری با وجود درد ناشی از بیماری و شیمی درمانی همچنان در دانشگاه حضور داشت که این بیانگر حس وظیفه شناسی ایشان بود و بنده در انجام پروژه های مشترکی که در مرکز تحقیقات اعصاب اطفال انجام می شد و در دهه 80 که معاون آموزشی دانشگاه بودم نیز شاهد حضور موثر ایشان در جلسات، دستاوردهای مهم و خروجی جلسات بودم و مشارکت فعالانه ایشان در زمان بیماری، گواه علاقه مندی ایشان به علم، دانش، پیشرفت دانشگاه و ارتقاء بخشیدن به عملکرد دانشگاه بود .

سرپرست دانشگاه همچنین گفت: فردی در دانشگاه نیست که ویژگی های شخصیتی و جایگاه رفیع ایشان را تکریم نکند و این مراسم به پاس قدرشناسی، یادبود و خاطره گویی از این استاد فقید است و فقدان این شخصیت اثرگذار، برای خانواده دانشگاه یک مصیبت است.

دکتر حسینی در پایان سخنانش، فقدان این استاد ارزشمند که تا آخرین لحظات حیات، در امر آموزش و پژوهش فعالیت داشتند را به خانواده محترم ایشان، دانشجویان و دانشگاهیان، خصوصاً شاگردان و همکاران ایشان تسلیت گفت و از خداوند منان برای ایشان غفران و رحمت واسعه الهی و برای خانواده گرامی آن مرحومه و سایر بازماندگان محترم، صبر، شکیبائی و طول عمر همراه با سلامتی، عزّت و سربلندی مسئلت نمود.

دکتر هاشمی همسر مرحومه دکتر وامقی در مراسم بزرگداشت و یادبود ایشان، ضمن تشکر از خانواده دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی گفت: بنده به عنوان همسر خانم دکتر وامقی در مسائل اخلاقی از ایشان بهره می بردم، ایشان همواره تاکید داشت که در شناسایی افراد مسئول در حیطه کار نباید قضاوت کرد، بلکه با رسیدن به یک مطلب، باید امری را پذیرفت و نباید از برداشت ها و گفته های دیگران، در خصوص افراد قصاوت نمود .

وی در ادامه گفت: استاد وامقی تا آخرین لحظات حیات، در امر آموزش و پژوهش فعالیت داشتند و در جلساتی که بعد از روزهای شیمی درمانی، وزارت بهداشت از ایشان دعوت بعمل می آورد، حضور پیدا می کرد و احساس مسئولیت کاری، مسئولیت پذیری و دلسوزی ایشان در کارهای شخصی بنده به عنوان پزشک و سرپرست بیمارستان، تاثیر گذار بود و اطرافیان نیز بر این مهم تاکید دارند .

همسر مرحومه دکتر وامقی، ضمن تشکر از رئیس سابق دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، گفت: دکتر خانکه و خانواده این دانشگاه در مراسم تشییع پیکر ایشان سنگ تمام گذاشتند و امیدواریم شاهد سلامتی و سربلندی خانواده دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی باشیم .

دکتر اسماعیل آذر، استاد ادبیات فارسی، شاعر و مجری تلویزیون که به عنوان دوست خانوادگی مرحومه دکتر وامقی در مراسم یادبود این استاد فقید، گفت: ما شرقی ها عاطفه مند هستیم و از این حیث مرگ را غصه و فراق می دانیم اما باید بدانیم رخ دیگر مرگ، شادی و جاودانگی روح است و وقتی مسئولیتمان را به بهترین شکل در این دنیا انجام می دهیم، به واقع جای تبریک دارد و گفته های افراد متعدد در این جلسه از شخصیت کاری و اخلاقیات خانم دکتر، بیانگر تبریک به خانواده ایشان و خانواده دانشگاه است .

دکتر آذر با اشاره به آیات و روایات، نگاه فلاسفه و جمعی از شعرا و مشاهیر ایران و جهان افزود: با توجه به اینکه مرگ فصل مشترک همه انسان هاست، باید همگی از این فرصت اندک بهره ببریم و بهترین نقش و اثر را در زمان اندک حیات خود خلق کنیم .

شایان ذکر است؛ خانم دکتر روشنک وامقی به سال 1342 در دامان خانواده اصیل ایرانی پای به جهان گذاشت، پس از طی دوران مدرسه، در دوران جوانی به تحصیل در رشته پزشکی و سپس تخصص کودکان پرداخت و از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی فارغ التحصیل شد. او که از هوش و استعداد سرشار، انگیزه، دانش، مسئولیت پذیری و پشتکار مثال زدنی برخوردار بود، از سال 1371 به عنوان عضو هیات علمی این دانشگاه شروع به کار کرد و با مامور به خدمت شدن در معاونت پیشگیری سازمان بهزیستی کشور، در زمینه برنامه ریزی برای پیشگیری از معلولیتها در سطح کشور نیز فعالیت خود را آغاز کرد. اما درکنار فعالیتهای آموزشی و پژوهشی و برنامه ریزی و اجرای برنامه های کلان پیشگیری از معلولیتها با گشاده روئی پذیرای کودکان بیمار همکاران و دانشجویان بود و به معاینه و درمان آنان می پرداخت.

او با عمل به وظایف انسانی و وفاداری کامل به سوگند پزشکی خود، با تلاش به نظیر و بی وقفه در دوران کوتاه و ارزشمند زندگی خود با ارائه عملی الگویی از انسان واقعی را به تصویر کشید.

در جایگاه استادی با ارائه الگوی عملی از علم و انسانیت برای دانشجویان این امکان را فراهم کرد که از وسعت دید او درس بگیرند. دانشجویان از او انتخاب اهدافی ارزشمند و انجام پژوهش در علوم سلامت، پیشگیری و ارتقای سلامت را آموختند، و به اخلاق مزین شدند.

او هدایت تدوین و اجرای پروژه های پژوهشی مهمی از جمله " مطالعه جامع تکامل کودکان ایرانی، برنامه مداخلات زودهنگام تکامل حرکتی، برنامه مداخلات به هنگام گفتار و زبان " را با شایستگی تمام به انجام رساند.

دکتر وامقی در حیطه پیشگیری با پایه ریزی " برنامه های کشوری پیشگیری از تنبلی چشم، ایجاد شبکه ای از مراکز مشاوره ژنتیک در سراسر کشور، برنامه غربالگری شنوائی نوزادی و مداخلات به هنگام "، گامهای اررشمندی در راه دستیابی به عدالت در سلامت برای کودکان این مرز و بوم برداشت.

او در فرصت کوتاه حضورش در جایگاه معاون آموزشی و معاون پژوهشی، قدمهایی در ارتقای فرایندهای آموزشی و پژوهشی، نظام ارزیابی و بهبود روابط نیروی انسانی برداشت و در دوران مدیریت مرکز تحقیقات توانبخشی اطفال، این مرکز به مقام دومی در میان مراکز همتای خود در کشور رسید.

با وجود اینکه در 5 ساله پایانی زندگی خود با بیماری سرطان مقابله می کرد و پیش از موعد بازنشسته شده بودند، با تاب آوری و اشتیاق بی بدیل تا واپسین ماههای زندگی برای آموزش و پشتیبانی علمی و حمایت عاطفی دانشجویان، و به رشته تحریر درآوردن دستاوردهای پژوهشی از پای ننشست.

او در تاریخ ششم اسفند ماه 1400 به دیار باقی شتافت و از او، یاد گرانبهایش ، فرزندانی برومند، فارغ التحصیلانی شایسته، نوشته ها و شواهد علمی ارزشمند و برنامه های پیشگیری ماندگار، به یادگار باقیست.

کلینیک کارکنان و دانشجویان دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، در اواسط امسال (1401)، به یاد این استاد فرهیخته و محقق برجسته، به نام " روشنک وامقی "، تاسیس شد.

انتهای پیام/

تهیه و تنظیم خبر: گلرخ - نعیمی پور

   تاریخ: ۲۲:۲۳ - ۱۰/۱۲/۱۴۰۱   بازدید: ۳۱۷