دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳

معاون اول رئیس جمهور: مطمئن باشید نسبت به واردات واكسن اقدام خواهیم كرد / به گفت وگو نیاز داریم
 
گروه استان ها- معاون اول رئیس جمهور گفت: مطمئن باشید دولت نسبت به واردات واكسن معتبری كه مورد تایید وزارت بهداشت باشد اقدام خواهد كرد و با وجود محدودیت منابع ارزی، ارز مورد نیاز واردات واكسن مهیا شده است.
معاون اول رئیس جمهور: مطمئن باشید نسبت به واردات واكسن اقدام خواهیم كرد / به گفت وگو نیاز داریم
گروه استان ها- معاون اول رئیس جمهور گفت: مطمئن باشید دولت نسبت به واردات واكسن معتبری كه مورد تایید وزارت بهداشت باشد اقدام خواهد كرد و با وجود محدودیت منابع ارزی، ارز مورد نیاز واردات واكسن مهیا شده است. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز، اسحاق جهانگیری در دیدار با نخبگان، جوانان و فعالان اجتماعی و فرهنگی استان خوزستان گفتگو را لازمه حل مشكلات و مسائل كشور دانست و اظهار داشت: امروز به نقطه ای رسیده ایم كه برای حل مسائل كشور نیازمند استمرار جلسات گفتگو میان دولت و نخبگان هستیم و لازمه گفتگو این است كه زبان نقد را تحمل كنیم و آستانه صبر و حوصله خود را بالا ببریم.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینكه در سه سال اخیر جلسات گفتگوی دولت و نخبگان و فضای ارتباط میان مردم و مسئولان كم فروغ و كمرنگ شده است، افزود: هركس به آینده كشور علاقه مند است و خود را مدیون خون شهدا می داند باید تلاش كند تا از طریق گفتگو راهی برای حل مسائل كشور پیدا كنیم.

وی با اشاره به تحریم ها و فشارهای دوره اخیر، خاطرنشان كرد: از سال 97 با مسائلی در كشور روبه رو شدیم كه مسئولین كشور در بروز این مشكلات تقصیری ندارند. ایران 18 ماه مذاكرات مستمر با آمریكا و پنج قدرت بزرگ دنیا انجام داد و به یك توافق دست پیدا كرد. هنر دولت این بود كه در مذاكرات نشان دهد كه به جای تنش می توان از طریق گفتگو نسبت به حل و فصل مسائل اقدام كرد.

جهانگیری ادامه داد: متاسفانه فرد دیوانه ای در آمریكا بر سر كار آمد و با وجود پایبندی ایران به همه تعهدات برجام، بدون هیچ دلیل و منطق از برجام خارج شد و ایران را وارد جنگی نرم كرد كه در این جنگ بنیان های اقتصاد و زندگی مردم كشور را هدف گرفته بود.

معاون اول رئیس جمهور اظهار داشت: نمی توانستیم شرایط را برای مردم بازگو كنیم و بگوییم كه با نفت، اقتصاد و نیازهای اصلی كشور چه كرده اند و با مسدود كردن دارایی ها و منابع مالی ایران در كشورهای دیگر، حتی در مسیر تهاتر كالا با نفت نیز اخلال می كردند. در این شرایط به این باور رسیدیم كه راهی جز ایستادگی نیست و اقداماتی كردیم كه بخشی برای بی اثر كردن تحریم ها و بخشی برای عبور از این شرایط بود.

جهانگیری در ادامه با اشاره به سرمایه گذاری های بزرگ و اقدامات مهم عمرانی، گفت: علی رغم این سرمایه گذاری ها در كشور، شاهد نارضایتی، نگرانی و گلایه های انباشته در مردم هستیم كه ریشه این نارضایتی ها، احساس تبعیض و نابرابری اجتماعی و اقتصادی است.

وی اضافه كرد: مردم بیش از نداری، از تبعیض رنج می برند. مردم احساس می كنند در تقسیم مسئولیت ها به جای شایستگی، روابط و تبعیض حاكم است. باور جامعه این است كه با عده ای با بغض و كینه و با عده ای دیگر با مدارا برخورد می شود. احساس مردم درباره فساد این است كه عده ای در كشور در حال غارت و كسب ثروت و عده ای به نان شب محتاج هستند.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینكه داشتن نگاه به چشم انداز آینده ایران موضوعی پراهمیت است، گفت: این مهم است كه جامعه بپذیرد آیا قادر هستیم مشكلات را حل و فصل كنیم. آیا مردم این اعتماد را به حاكمیت دارند كه تصور كنند حاكمیت كارآمد است و می تواند مشكلات را برطرف سازد. این موضوع وجه مشترك همه رسانه های معاند و سیستم براندازی كشور است كه می خواهد مردم را به نقطه ای برساند كه باور جامعه این باشد كه حكومت و دولت قادر نیست به مشكلات مردم رسیدگی كند و در این میان برخی افراد در داخل نیز به دلیل مخالفت ها و اختلافات جناحی در تلاش برای القاء ناكارآمدی دولت هستند.

جهانگیری تصریح كرد: وظیفه دولت، نخبگان، صاحبنظران و ایران دوستان است كه افق گشایی جدیدی پیش روی جامعه قرار دهند و از طریق گفتگو برای حل مسائل راهكار پیدا كنند. باید اجازه دهیم نخبگان اظهارنظر كنند زیرا جز از طریق ارتباط تنگاتنگ با نخبگان نمی توانیم نقطه ای امیدبخش پیدا كنیم.

معاون اول رئیس جمهور با تاكید بر اینكه ما نیازمند هستیم كه سیاست های خارجی و داخلی خود را اصلاح كنیم، تصریح كرد: این به معنی آن نیست كه خارج را عامل توسعه خود می دانیم بلكه باید به نقطه ای برسیم كه تنش های خارجی از میان برداشته شود تا بتوانیم با تكیه بر توان داخلی مسیر توسعه و پیشرفت را طی كنیم. زیرا اگر تنش های خارجی وجود داشته باشد بخش زیادی از انرژی و توان ما صرف چالش های بین المللی و خارجی خواهد شد.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینكه نباید در ظرفیت های كشور تردید كنیم، تصریح كرد: استان خوزستان از نظر ظرفیت در اوج قرار دارد. سرمایه گذاری های بزرگی در بخش نفت، پتروشیمی، صنعت، سدسازی و آب و خاك در استان خوزستان انجام شده است.

وی با یادآوری اینكه خوزستان در دورانی نماد استقامت و مقاومت ملت ایران بوده است، تصریح كرد: در دوران دفاع مقدس همه معتقد بودند كه باید زیر پر و بال كسانی كه در صحنه نبرد هستند را بگیریم و این موضع مشترك همه نخبگان در سراسر كشور بود.

معاون اول رئیس جمهور اظهار داشت: خوزستان در دوران دفاع مقدس و دفاع از تمامیت ارضی كشور حق خود را نسبت به كشور ادا كرد و امروز وظیفه ماست كه حق خود را در قبال خوزستان ادا كنیم و برای حل مسائل این استان گام های اساسی برداریم.

وی مشكل آب را از مسائل جدی استان خوزستان برشمرد و افزود: آب شرب از دغدغه های جدی استان است و در این دولت كارهای گسترده ای برای انتقال آب و رساندن آب شرب سالم به همه شهرهای استان در دستور كار بوده و حتی مجوز استفاده از منابع مالی خارجی (فاینانس) را برای فاضلاب شهرهای استان خوزستان داده ایم به گونه ای در برخی از شهرهای استان نظیر اهواز، خرمشهر، آبادان، ماهشهر و شادگان این برنامه هم اكنون در دست اقدام است.

جهانگیری افزود: دولت تدبیر و امید از همان روزهای نخست اعلام كرد كه انتقال آب بین حوزه ای به دلایل زیست محیطی منتفی است و انتقال آب فقط برای مصارف شرب قابل انجام است.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه با اشاره به دغدغه های موجود در خصوص مسائل كارگری استان خوزستان، گفت: كارگران جزو شریف ترین، زحمتكش ترین و صادق ترین اقشار جامعه هستند. دولت از مالكیت كارخانه ها دفاع می كند و معتقد هستیم سلب مالكیت فقط با حكم قضایی مقدور است. مالكین كارخانه ها نباید احساس كنند كه به مالكیت آنها تعرض می شود و ما باید تلاش كنیم كه حقوق كارگران ضایع نشود همانطور كه در این دولت حتی مواردی بوده كه بانك را وادار كرده ایم كه به مالك كارخانه تسهیلات دهد تا مشكلات كارگران آن كارخانه برطرف شود.

وی با تاكید بر اینكه استان خوزستان در موضوع قومی مذهبی استانی برجسته است، خاطر نشان كرد: همه اقوام و پیروان مذاهب مختلف در نهایت صمیمت در این استان زندگی می كنند و حقوق همه آنها باید رعایت شود و همواره به همه استانداران استان خوزستان توصیه كرده ایم كه باید حقوق تمامی اقوام رعایت شود و كسی نباید احساس كند كه مورد بی توجهی است.

جهانگیری افزود: استان خوزستان با وجود همه مشكلات آنقدر پتانسیل و ظرفیت دارد كه بتواند بر مشكلات خود غلبه كند. خوزستان استانی مرزی با مرزهای بسیار حساس و مهم است و استانی است كه قطب صنعت، نفت و گاز و كشاورزی است و قادر است بر مسائل خود فائق آید.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به مطالبه یكی از نخبگان مبنی بر تدوین لایحه برای جلوگیری از توهین به اقوام مختلف، گفت: این موضوع نیاز به لایحه ندارد زیرا هر كس جسارت و یا تحقیری نسبت به اقوام و مذاهب مختلف انجام دهد در پیشگاه دادگاه و ملت ایران محكوم است. با این وجود اگر لازم باشد دولت شخصی را مامور می كند تا تدوین این لایحه را پیگیری نماید.

وی در ادامه به مشكلات ناشی از كرونا نیز اشاره و خاطر نشان كرد: در شرایط كرونا چند گروه مظلوم واقع شدند و فشارهای مضاعفی بر آنها وارد شد كه یكی از این گروه ها هنرمندان بودند. وقتی درباره هنرمندان صحبت می شود، ملاك قضاوت تعداد اندكی از افراد سرآمد و سلبریتی ها هستند این در حالی است كه اكثریت جامعه هنری كشور در دوره كرونا تحت فشارهای شدید معیشتی قرار گرفتند و با مشكلات متعدد روبرو هستند.

جهانگیری گفت: گروه دیگر اهالی رسانه و مطبوعات هستند كه به دلیل محدودیت های ناشی از كرونا با مشكلات فراوانی روبرو شدند كه لازم است برای كمك به این گروه ها برنامه ریزی دقیقی داشته باشیم.

معاون اول رئیس جمهور از زنان بعنوان نیمه مهم جامعه یاد كرد و افزود: در این دولت مصوب كردیم كه 30 درصد از مدیران جامعه زنان باشند و این اتفاق در حال انجام شدن است اما هنوز هم با توجه به تسهیلات و توانمندی زنان كشور، باید فرصت های بیشتری برای آنها مهیا شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به موضوع واكسن كرونا، تصریح كرد: مطمئن باشید دولت نسبت به واردات واكسن معتبری كه مورد تایید وزارت بهداشت باشد اقدام خواهد كرد و با وجود محدودیت منابع ارزی، ارز مورد نیاز واردات واكسن مهیا شده است.

جهانگیری با اشاره به اقدامات دولت برای واردات واكسن كرونا از مسیر كواكس، اظهار داشت: به دلیل آنكه واریز منابع مالی برای واردات واكسن از طریق كواكس از طریق كشور كره جنوبی و از كانال های مالی آمریكا باید انجام می شد، احتمال می رفت كه پول ما توسط آمریكا مسدود شود به همین دلیل مجبور شدیم از مسیر دیگری منابع مالی را به كواكس واریز كنیم.

معاون اول رئیس جمهور تصریح كرد: با وجود همه مشكلات و سختی ها و موانع پیش رو اگر واكسنی مورد تایید وزارت بهداشت باشد آن را خریداری كرده و در اختیار جامعه قرار می دهیم و براساس گفته وزارت بهداشت تا پایان بهمن و نهایتاً اوایل اسفند فرآیند واكسیناسیون در كشور مطابق برنامه توزیع و به صورت شفاف و بدون تبعیض آغاز خواهد شد.

وی بر لزوم حمایت از شركت های دانش بنیان و جوانان فعال در این حوزه نیز تاكید و تصریح كرد: اگر خلاقیت جوانان و شركت های دانش بنیان نبود، در شرایطی تحریم ها كه هیچ كشوری به ما تسهیلات پزشكی نمی دهد، نمی توانستیم نیازها و ملزومات پزشكی مرتبط با كرونا را تهیه كنیم اما خوشبختانه بسیاری از نیازها با تلاش شركت های دانش بنیان فراهم شد.

در این مراسم تعدادی از نخبگان، جوانان، فعالان اجتماعی و فرهنگی نیز در سخنانی به بیان دغدغه ها و مشكلات خود پرداختند و پیشنهاداتی را برای حل مسائل كشور و بخصوص استان خوزستان مطرح كردند.
منبع خبر:
تسنیم
   تاریخ: ۰۹:۵۱ - ۱۲/۱۱/۱۳۹۹   بازدید: ۱۳۷