دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳

سبک زندگی سالم سپری در برابر بیماری ها
 
آخرین یافته های روز در زمینه نقش سبک زندگی در سلامت در کنگره پزشکی مبتنی بر سبک زندگی با حضور متخصصان روانپزشکی، روانشناسی، طب فیزیکی و علوم تغزیه ارائه شد.
سبک زندگی سالم سپری در برابر بیماری ها
آخرین یافته های روز در زمینه نقش سبک زندگی در سلامت در کنگره پزشکی مبتنی بر سبک زندگی با حضور متخصصان روانپزشکی، روانشناسی، طب فیزیکی و علوم تغزیه ارائه شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، در این کنگره دو روزه که جهاد دانشگاهی دانشگاه علوم پزشکی تهران آن را برگزار کرده بود، تلاش شده بود تا بر خلاف رویکرد رایج در پزشکی که درمان محور است، بر طب پیشگیری با تمرکز بر بهبود سبک زندگی تمرکز شود.

دکتر مسعود حبیبی رئیس جهاد دانشگاه دانشگاه علوم پزشکی تهران در مصاحبه ای در حاشیه برگزاری کنگره گفت: دغدغه برگزاری چنین همایشی این است که اهمیت سبک زندگی در سلامت را اول در جامعه پزشکی و سپس برای جامعه پررنگ تر کنیم.
دکتر حبیبی با بیان اینکه سبک زندگی در 74 درصد موارد مرگ و میر، یعنی مرگ و میر های ناشی از بیماری های غیر واگیر نقش دارد، گفت: با در پیش گرفتن سبک زندگی سالم و توجه به طب پیشگیری، می توان تا 70 درصد مانع ایجاد این بیماری ها شد.

دکتر حسین یاری، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی، در پاسخ به این سؤال که به کدام جنبه های سبک زندگی باید بیشتر توجه کنیم، گفت: 6 حوزه سبک زندگی نقش مؤثری در پیشگیری دارند؛ تغذیه مناسب، اجتناب از مصرف دخانیات و الکل، داشتن فعالیت بدنی کافی، داشتن روابط بین فردی خوب، توجه به سلامت روان فردی از جمله با دوری کردن از تنش و استرس و در نهایت خواب کافی داشتن.
این متخصص طب فیزیکی و توانبخشی با اشاره به اینکه لازم است بالغین در هفته از 75 تا 150 دقیقه فعالیت بدنی داشته باشند گفت البته نیازی نیست افراد برای داشتن یک فعالیت بدنی فشرده به خود سخت بگیرند یا وسایل خاصی بخرند؛ همین که در روزمره کار هایی بکنند که آن ها را کمی به نفس نفس بیندازد و تعریق به همراه داشته باشد کافی است. این همان فعالیتی است که تأثیر مثبت بر روی سلامت ما دارد.
به طور مثال برای رفتن به سر کار مسیر بیشتری را پیاده برویم، به جای آسانسور از پله استفاده کنیم، یا سر کار بعد هر نیم ساعت یکجانشینی، 5 دقیقه بلند شویم و حرکت داشته باشیم. احتمال سکته مغزی در افرادی که مدت طولانی در جایی می نشینند، 2 تا 4 برابر بیشتر از دیگران است. همین فعالیت های ساده و گام های کوچک اثر تجمیعی روی سلامت ما دارند.

چه کسانی در سبک زندگی نقش دارند؟

دکتر حبیبی در پاسخ به این پرسش که علاوه بر خود شهروندان، چه کسانی در اصلاح سبک زندگی نقش دارند، بر نقش سیاست های بهداشتی وزارت بهداشت و دیگر متولیان سلامت تأکید کرد و گفت: دستگاه های فرهنگی از جمله رسانه ها، شخصیت های فرهنگی و ورزشکاران باید برای تبدیل کردن سبک زندگی سالم به یک فرهنگ، به کمک بیایند.

همچنین دکتر مریم عباسی نژاد، روانپزشک، با تأکید بر نقش فراهم بودن شرایط اجتماعی اقتصادی مناسب بر در پیش گرفتن سبک زندگی سالم از سوی شهروندان گفت: لازم است دولت به این مسئله توجه کافی داشته باشد.

{$sepehr_media_9363444_400_300}
   تاریخ: ۱۰:۰۲ - ۲۱/۱۲/۱۴۰۱   بازدید: ۱۵۱