دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳

کاردرمانگر مرکز جامع توانبخشی اسماء: تشخیص و مداخله زودهنگام در اتیسم، یک ضرورت است
 
به مناسبت روز جهانی " آگاهی از اتیسم "(مصادف با 13 فروردین ماه):

کاردرمانگر مرکز جامع توانبخشی اسماء: تشخیص و مداخله زودهنگام در اتیسم، یک ضرورت است

کاردرمانگر کلینیک اتیسم در مرکز جامع توانبخشی اسماء (وابسته به دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی)، تشخیص و مداخله زودهنگام در اتیسم را یک ضرورت دانست و گفت: این امر می تواند یکی از کلید های اصلی غلبه بر اتیسم باشد.

مهتاب امیرکافی در گفت وگو با خبرنگار وبدای دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، افزود: اختلال طیف اتیسم (ASD) ، یک اختلال عصبی و تکاملی است که بر نحوه تعامل فرد با دیگران، برقراری ارتباط، یادگیری و رفتار او تأثیر می گذارد، اگر چه اتیسم در هر سنی قابل تشخیص است، اما علائم معمولاً در دو سال اول زندگی ظاهر می شوند و لذا، به عنوان یک " اختلال تکاملی" توصیف می شود.

وی در عین حال اظهار داشت: اتیسم به عنوان طیفی از اختلالات شناخته می شود، زیرا تنوع گسترده ای در نوع و شدت علائمی که افراد تجربه می کنند وجود دارد، ضمن آنکه افراد از هر جنسیت، نژاد، قومیت و وضعیت اقتصادی ممکن است به اتیسم (ASD) مبتلا شوند.

امیرکافی افزود: اغلب افراد مبتلا به طیف اتیسم، علائمی نظیر « مشکل در برقراری ارتباط و تعامل با دیگران، داشتن علایق محدود و رفتارهای تکراری و علائمی تاثیرگذار بر عملکرد فرد در مدرسه، کار و سایر زمینه های زندگی » را بروز می دهند.

این کاردرمانگر ذهنی در ادامه اظهار داشت: اگر چه اتیسم، معمولا یک اختلال دائمی است، اما درمان ها و مداخلات مناسب می توانند علائم و عملکرد روزانه فرد را بهبود ببخشند.

وی همچنین گفت: « علایق محدود و رفتارهای تکراری، مشکل در ارتباطات و تعاملات اجتماعی، برقراری ارتباط کم چشمی با دیگران، عدم به اشتراک گذاشتن علایق، احساسات، یا لذت بردن از اشیا یا فعالیت ها، پاسخ ندادن یا کندی در واکنش به نام خود یا سایر درخواست های شفاهی دیگران، مشکل در ادامه دادن مکالمه با دیگران، ادامه دادن به صحبت در مورد موضوع مورد علاقه خود بدون توجه به بی علاقگی دیگران یا بدون دادن فرصتی برای پاسخگویی، عدم تناسب حالات چهره و حرکات بدن با مکالمه، داشتن لحن غیرمعمول یا صدایی که ممکن است شبیه آواز خواندن یا ربات به نظر برسد » برخی از علائم اتیسم است.

امیرکافی، « رفتارهای محدود یا تکراری نظیر تکرار برخی رفتارها یا داشتن رفتارهای غیرعادی مانند تکرار کلمات یا عبارات، داشتن علاقه شدید دائمی به موضوعات خاص، مانند اعداد، بعضی جزئیات، نشان دادن علاقه بیش از حد به بعضی وسایل، مانند بعضی اشیاء متحرک یا قسمت هایی از اشیاء، ناراحت شدن از تغییرات جزئی در یک روال و داشتن مشکل با تطابق دادن خود با تغییرات و حساسیت بیشتر یا کمتر به محرک های حسی، مانند نور، صدا، لمس یا دما » را از جمله علائم شایع در میان افراد دارای اختلال اتیسم دانست .

کاردرمانگر ذهنی مرکز جامع توانبخشی اسماء در خصوص علل بروز اختلال اتیسم نیز گفت: محققان، علل اولیه اتیسم را نمی دانند، اما مطالعات نشان می دهند که ژن ها همراه با عوامل محیطی می توانند به گونه ای بر تکامل تأثیر بگذارند که منجر به بروز اتیسم (ASD) شوند.

امیرکافی در خصوص نحوه تشخیص اختلال اتیسم گفت: معمولا یک تیم پزشکی و توانبخشی با تجربه در تشخیص اتیسم، ارزیابی های لازم را انجام خواهد داد. این تیم می تواند شامل متخصص مغز و اعصاب کودک، متخصص تکامل کودک، روانشناس و روانپزشک کودکان، کاردرمانگر، شنوایی شناسی، بینایی سنجی و گفتاردرمانگر باشد.

وی افزود: متخصصان با ارزیابی رفتار و تکامل یک کودک، اتیسم را تشخیص دهد، اختلال اتیسم معمولاً تا دو سالگی قابل تشخیص است، بنابراین ارزیابی به موقع کودک و تشخیص به موقع اتیسم، اهمیت زیادی دارد و امکان مداخلات سریع تر و کنترل علائم را فراهم می کند.

وی همچنین تاکید کرد که مداخلات توانبخشی باید در اسرع وقت و پس از تشخیص اختلال، شروع شود. مراقبت و ارائه خدمات مناسب و به موقع می تواند مشکلات کودک را کاهش دهد و در عین حال به او کمک کند که مهارت های جدید را بیاموزد و نقاط قوت خود را تقویت کند که در این راستا، کلینیک اتیسم مرکز جامع توانبخشی اسماء با کادری از متخصصان حوزه توانبخشی، همه روزه (از شنبه تا پنجشنبه) آماده ارائه خدمات با تعرفه های دولتی به این گروه ها می باشد.

وی در مورد خدمات تخصصی این کلینیک اظهارداشت: آزمون اِم چَتM_CHAT ، یک آزمون غربالگری برای بررسی اختلالاتی چون اتیسم و تاخیرهای رشدی می باشد که با توجه به نتایج آن، وضعیت کودک برای والدین تفسیر می شود .

درمانگر کلینیک اتیسم مرکز جامع توانبخشی اسماء افزود: به جهت اهمیت مداخلات زودهنگام در کودکان، این تست به همراه تست تشخیص اتیسم (گارس) بکار گرفته می شود و بکارگیری این دو تست از نقاط قوت کلینیک اتیسم مرکز اسماء است، زیرا این تست ها در همه مراکز درمانی و توانبخشی استفاده نمی شود.

وی در پایان این گفت وگو تصریح کرد: افراد دارای اتیسم، ممکن است طیف وسیعی از مشکلات را داشته باشند، بنابراین خدمات یکسان و واحدی برای همه این افراد ارائه نمی شود، بلکه همکاری نزدیک با تیم پزشکی و توانبخشی گام مهمی در یافتن ترکیب مناسب درمان و مداخلات است.

گفتنی است؛ دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی با 23 گروه آموزشی و 8 مرکز تحقیقات تحت نظارت وزارت بهداشت، علاوه بر تعلیم و تربیت نیروی متخصص در رشته های سه حوزه سلامت (توانبخشی، سلامت اجتماعی و سلامت روانی)، از طریق مراکز درمانی تابعه، نسبت به ارائه خدمات مربوط به این سه حیطه اقدام می کند.

مرکز جامع توانبخشی اسماء، از جمله مراکز درمانی تابعه دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی است که به عنوان یکی از فعالترین مراکز تخصصی دانشگاهی، دارای بخشهای تخصصی همچون « کلینیک تخصصی دست، کلینیک تخصصی اتیسم، پزشک اطفال، روانپزشک، گفتاردرمانی، کاردرمانی ذهنی و جسمی، بازی درمانی، بینایی سنجی، شنوایی شناسی، فیزیوتراپی، مشاوره و روانشناسی، مددکاری اجتماعی و مدیریت توانبخشی » می باشد.

انتهای پیام/

تهیه و تنظیم خبر: گلرخ - نعیمی پور
   تاریخ: ۰۶:۱۴ - ۱۵/۰۱/۱۴۰۲   بازدید: ۱۶۴