دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳

پشت میزنشینی طولانی مدت، افراد را در معرض کمردرد و آسیب دیسک های کمر قرار می دهد
 
به مناسبت روز جهانی " فعالیت فیزیکی " (6 آپریل، مصادف با 17 فروردین ماه)؛

پشت میزنشینی طولانی مدت، افراد را در معرض کمردرد و آسیب دیسک های کمر قرار می دهد

دکتر حمیدرضا مختاری نیا عضو هیات علمی گروه آموزشی ارگونومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی به مناسبت روز جهانی " فعالیت فیزیکی " (6 آپریل، مصادف با 17 فروردین ماه)، درباره تاثیر میزان تحرک و فعالیت فیزیکی در سلامتی افراد، گفت: نتایج مطالعات نشان داده اند، افرادی که روزانه 7 ساعت پشت میزنشینی دارند، نزدیک به دو برابر دیگران در معرض کمردرد و آسیب دیسک های کمر قرار دارند.

وی با تاکید بر اینکه یکی از راهکارهای پیشگیری از آسیب های بدنی، انجام فعالیت فیزیکی حتی به مقدار کم در محیط کار است، درباره هدف از نامگذاری روز جهانی فعالیت فیزیکی، گفت: این نامگذاری از سال 2002 میلادی و با حمایت سازمان بهداشت جهانی انجام شده است که شعار سال و تمرکز روز جهانی فعالیت فیزیکی در سال 2023 ، " داشتن اوقات خوش، فعال باشید " می باشد.

این محقق و استاد دانشگاه، افزود: براساس تعریف سازمان بهداشت جهانی، به هر گونه حرکت بدنی که توسط عضلات ایجاد، و باعث مصرف انرژی و فعال نگهداشتن فرد شود، " فعالیت فیزیکی " می گویند. فعالیت هایی مانند اوقات فراغت، راه رفتن، دوچرخه سواری، ورزش، تفریح، و بازی کردن می تواند افراد را فعال نگه دارد.

دکتر مختاری نیا، بر تاثیر فعالیت فیزیکی منظم در کنترل و کاهش بیماری های قلبی، سکته، دیابت، افسردگی ها و خیلی از سرطان ها تاکید کرد و اظهار داشت: فعالیت فیزیکی همچنین در پیشگیری از ایجاد فشار خون، حفظ سلامت بدنی و بهبود عملکرد ذهنی و کیفیت زندگی افراد موثر است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، میزان فعالیت فیزیکی طبق توصیه سازمان جهانی بهداشت (WHO) برای رده سنی 18-64 سال را به شرح زیر اعلام کرد:

حداقل 150-300 دقیقه فعالیت هوازی با شدت متوسط یا حداقل 75 -150 دقیقه فعالیت هوازی نسبتا شدید در طول هفته انجام تمرینات تقویتی عضلات برای اغلب عضلات بدن 2 روز یا بیشتر در هفته انجام فعالیت فیزیکی حتی به مقدار کم در محیط کار، از آسیب های بدنی جلوگیری می کند، لذا افراد باید مقدار زمان هایی که در حالت استاتیک و بدون فعالیت (مانند پشت میز نشستن) قرار دارند را کاهش داده و در طول زمان های ثابت کاری هر نیم ساعت، 2-3 دقیقه را به انجام حرکات کششی یا پیاده روی در جا اختصاص دهند. دکتر مختاری نیا در این زمینه افزود: انجام فعالیت فیزیکی مداوم باعث افزایش آمادگی عضلانی و کاهش مشکلات قلبی عروقی افراد شده، وضعیت عملکردی و ساختار استخوان را بهبود می بخشد، ریسک ایجاد فشار خون، بیماری های قلبی، دیابت و سکته را کاهش می دهد.

وی در پایان این گفت وگو همچنین تصریح کرد که فعالیت فیزیکی، احتمال زمین خوردن افراد را کاهش داده و باعث بهبود تعادل می شود، و به تنظیم سیستم قلبی عروقی و تنفسی افراد کمک می کند.

انتهای پیام/

تهیه و تنظیم خبر: نعیمی پور
   تاریخ: ۱۴:۲۶ - ۱۸/۰۱/۱۴۰۲   بازدید: ۱۴۰