دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳

پشت پرده یك كلیپ وحشتناك از كمپ ترك اعتیاد
 
5 نفر در این رابطه دستگیر شدند و كمپ ترك اعتیاد در شیراز تعطیل شد
پشت پرده یك كلیپ وحشتناك از كمپ ترك اعتیاد

تهران (پانا) - صدای فریاد در همان چند ثانیه اول فیلم، خبر از یك كلیپ غم انگیز می دهد. همه جا تاریك است. استخری بزرگ در میان حیاطی قدیمی و تاریك؛ استخری كه حتی تماشای آن هم سرما را به جان استخوان ها می اندازد. اما همان لحظه مردی را داخلش انداخته اند.

به گزارش شهروند، مردی با لباس راحتی. وقتی دوربین جلوتر می رود، مشخص می شود كه دو نفر دیگر هم داخل آب هستند. آبی كه از شدت سرما روی سطحش یخ بسته است. كمی آن طرف تر صدای ناله می آید. دوربین آنجا را نشان می دهد. مردی در تاریكی شب با چوب درحال كتك خوردن است.

اینجا جهنم نیست. اینجا كمپ ترك اعتیادی در شیراز است. مددجویان را شكنجه می كنند، اما دلیلش مشخص نیست. همه آنها را در سرمای زمستان كنار استخر به صف كشیده اند. یكی دارد كتك می خورد، چند نفر دیگر هم در آب یخ زده پرت می شوند. چند ثانیه بعد دوربین مردی را نشان می دهد كه با سختی سعی دارد خودش را از آب بیرون بكشد، اما مردی دیگر اجازه این كار را به او نمی دهد. او خودش را به لبه استخر گرفته و با دستانش سعی دارد كه دوباره درون آب پرت نشود.

114 ثانیه فیلم، یك پرونده مخوف و ترسناك را پیش روی دستگاه قضائی شیراز قرار داد. با انتشار این فیلم از شكنجه و آزار افراد تحت درمان در مركز ترك اعتیاد در شیراز، بهزیستی اعلام كرد كه مركز را تعطیل و عوامل رفتار غیرانسانی را دستگیر كرده است.

اما ماجرا به اینجا ختم نشد. این پرونده درنهایت به یك پرونده جنایی تبدیل شد، چراكه روز جمعه، خبر مرگ یكی از معتادان بستری در كمپ ترك اعتیاد منتشر شد. با مرگ این مددجود، با ورود دستگاه قضائی شیراز تحقیقات در این خصوص آغاز شد.

پیگیری جدی بهزیستی شیراز

به كار بردن الفاظی ركیك و تهدید افراد تحت درمان در این مركز، بخش دیگری از رفتار غیرانسانی كاركنان این مركز درمان اعتیاد است. انتشار این فیلم در شبكه های مجازی واكنش های كاربران بسیاری را در پی داشت. تا جایی كه منجر به اقدام بهزیستی شیراز و تعطیلی این مركز شده است.

این مركز ترك اعتیاد در قلات بهزیستی استان فارس بود كه پس از فاش شدن راز مخوف این مركز، بهزیستی به صورت جدی پیگیری موضوع را انجام داد.

تشكیل جلسه فوق العاده و رؤیت فیلم مذكور، تخلیه، پلمپ و بازداشت متهمان با دستور مقام قضائی، انتقال فوری بیماران مركز متخلف به سایر مراكز اقامتی میان مدت از اقدامات بهزیستی شیراز است.

مسئولان بهزیستی شیراز جلسه اضطراری با حضور معاون دادستان با مسئولان كمپ های خصوصی تشكیل دادند. این جلسه برای ارایه تذكرات لازم مبنی بر لزوم رعایت جدی همه شیوه نامه های درمانی در مراكز اقامتی و پیشگیری از بروز حوادث مشابه بود.

برگزاری اضطراری كمیسیون نظارت ماده 26 در راستای بررسی و مجازات مورد اخیر و پیشگیری از بروز موارد مشابه در آینده، تنظیم شكایت حقوقی از سوی اداره كل بهزیستی استان فارس و پیگیری جدی جهت برخورد قضائی با مسببان از دیگر اقدامات بهزیستی بود.

بازداشت مسئولان كمپ

در ادامه سیدمصصفی بحرینی، دادستان عمومی و انقلاب مركز فارس از تشكیل پرونده قضائی در این خصوص خبر داد.

او گفت: «پس از وقوع این حادثه پرونده در شعبه ویژه قتل استان مفتوح و تحقیقات در این خصوص آغاز شده است. در همین راستا پنج نفر از مسئولان كمپ یادشده بازداشت شدند. همچنین كمپ مورد نظر با دستور قضائی پلمپ شده و هرگونه اظهارنظر نهایی منوط به اعلام نظر پزشكی قانونی درخصوص علت اصلی مرگ فرد یادشده است.»

مورد مشابه

این تنها مورد مرگبار در كمپ های ترك اعتیاد نیست. تیرماه امسال بود كه موردی مشابه در پایتخت رخ داد. ساعت 8 شب پانزدهم تیرماه بود كه مأموران كلانتری 143 امامزاده داوود در جریان یك مرگ مشكوك در كمپ ترك اعتیاد قرار گرفتند. با حضور تیم جنایی در سالن كمپ آنها با جسد پسر سی ویك ساله درحالی مواجه شدند كه مورد شكنجه قرار گرفته بود. بررسی ها نشان می داد كه كمپ در اختیار دو برادر به نام های بابك و بهرام است. دو برادر در تحقیقات اولیه مدعی شدند كه پسر جوانی، روز قبل یعنی چهاردهم تیر در كمپ پذیرش شده و قبل از پذیرش این جراحات را داشته است.

اما در ادامه بررسی های میدانی مشخص شد كه پسر جوان به دستور صاحبان كمپ و توسط معتادانی كه در آنجا نگهداری می شدند، مورد شكنجه قرار گرفته است. در ادامه تحقیقات دو برادر تحت بازجویی قرار گرفتند. یكی از آنها به مأموران گفت: «من خودم معتاد بودم، اما ترك كردم، بعد هم تصمیم گرفتم كمپ ترك اعتیاد تأسیس كنم. 12 سال قبل كمپ را تأسیس كردم و از حدود سه سال قبل نیز این كمپ را در اختیار گرفتم. روز حادثه من داخل كمپ نبودم. زمانی كه آمدم، دیدم چند نفر از معتادان كمپ دور شایان جمع شده اند و او را كتك می زنند. اعتراض كردم. بعد آنها شایان را به حمام بردند. من هم دوباره بیرون رفتم. وقتی برگشتم دیدم حال شایان بد شده است و فورا با اورژانس تماس گرفتم.»

در ادامه، 9 مرد جوان در رابطه با شكنجه های مرگبار بازداشت شدند. آنها مدعی شدند كه این شكنجه ها را به دستور صاحبان كمپ انجام داده اند.

مرگ در استخر كمپ

بیست وسوم خرداد سال 91 نیز ماجرایی وحشتناك در كمپ ترك اعتیاد در كرج رخ داد. در این پرونده نیز مردی در استخر آب كمپ غرق شد. پسر سی ساله ای كه پیش از مردن در آب استخر، به طرز فجیعی شكنجه شده بود. او در اثر ضربه به سر و شكستگی جمجمه و خونریزی مغزی جان باخته بود. تحقیقات اولیه نشان داد كه دو نفر از كاركنان كمپ ساعتی قبل از مرگ این جوان با او درگیر شده بودند.

آنها اعتراف كردند كه قصد كشتن نداشته اند، اما در جریان درگیری او به داخل استخر افتاده است. آنها به پرداخت دیه محكوم شدند. درنهایت نیز شهریور امسال توانستند با چشم پوشی اولیای دم از دریافت دیه كامل، مبلغی از دیه را بپردازند. آنها پس از محاكمه از جنبه عمومی از زندان آزاد خواهند شد.

كلیپ وحشتناك كمپ ترك اعتیاد شیراز استخری بزرگ پرونده مخوف و ترسناك سیدمصصفی بحرینی
منبع خبر:
پانا
   تاریخ: ۱۰:۰۱ - ۱۲/۱۱/۱۳۹۹   بازدید: ۱۳۷