دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳

خطر تبدیل شدن پارك های جنگلی به حیات خلوت معتادان
 
پارك های جنگلی یكی از بهترین مكان ها برای گذران اوقات فراغت است كه برخی آن را با ورزش كردن و برخی دیگر با استعمال مواد مخدر پر می كنند.
به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، پارك های جنگلی یكی از مناطقی است كه افراد زیادی برای بهره بردن از فضای آرامش بخش، تنفس اكسیژن خالص، پیاده روی، دوچرخه سواری و پرداختن به انواع ورزش ها به آنجا می روند.

در كنار افرادی كه برای تفریح و گردش و ورزش كردن به این پارك های جنگلی مراجعه می كنند متاسفانه دیده شده افرادی هم اقدام به استعمال مواد مخدر می كنند كه برای سایر شهروندان خوشایند نیست و سیمای بصری پارك ها را تحت تاثیر قرار می دهد.

به عنوان مثال در پارك جنگلی النگدره یكی از مشهورترین جاذبه های گردشگری استان گلستان و كشور یكی از مناطق مورد علاقه مردم شهر گرگان برای پیاده روی و دوچرخه سواری است، اما مدتی است شهروندان گرگانی از امنیت این پارك گله مند هستند، چراكه وجود افراد معتاد و ایجاد مزاحمت هایی برای شهروندان از جمله مواردی است كه موجب ناراحتی شهروندان گرگانی شده است.

آقای سعیدی یكی از شهروندان گرگانی است كه هرروز برای پیاده روی به پارك جنگلی النگدره می رود، او در این باره گفت: فضای پارك خوب است، اما از نظر امنیت مشكل دارد چرا كه معتادان زیادی برای مصرف مواد به اینجا می آیند و بعد از استعمال هم وارد محوری كه خانم ها و آقایان پیاده روی میكنند شده و مزاحمت ایجاد میكنند.

او افزود: این احساس ناامنی معمولا ظهر ها و شب ها در ساعات خلوت بیشتر برای شهروندان محسوس است.

به سراغ تعدادی از مسئولان رفتیم و در این زمینه با آن ها گفتگو كردیم.

مسعود سلیمانی معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادسرای عمومی و انقلاب مركز گلستان در این باره گفت: نقش دستگاه های متولی در پیشگیری از وقوع جرم خیلی پر رنگ است، اما وقتی گشت كافی وجود نداشته باشد و روشنایی محوطه هم در شب كم باشد، انگیزه مجرمان برای ارتكاب جرم بیشتر می شود.

آموزش 700 بسیجی برای گشت زنی در النگدره سلیمانی در خصوص اقدامات دادسرای گرگان در بحث ایجاد امنیت افزود: سال گذشته در دادسرای گرگان 700 نیروی بسیجی آموزش داده شد و قرار است با دریافت كارت ظابطیت در قالب گشت رضویون كار گشت در النگدره را انجام دهند.

او ادامه داد: متولی پارك جنگلی النگدره شهرداری گرگان است و باید اقدامات لازم برای تامین امنیت را انجام دهد.

مجید زائری رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر گلستان هم در این رابطه گفت: با هماهنگی فرمانده شهرستان و رئیس پلیس میتوان تعداد گشت ها را بیشتر كرد تا كمتر شاهد استعمال دخانیات در این پارك جنگلی باشیم.

به سراغ ستوده نیا ئیس سازمان سیما منظر و فضای سبز شهرداری گرگان رفتیم و در رابطه با اقداماتی كه برای امنیت در پارك جنگلی النگدره انجام شده گفتگو كردیم.

یحیی ستوده نیا گفت: زمانی كه شهرداری پارك جنگلی النگدره را از منابع طبیعی تحویل گرفت تمام 200 پایه ستون برق موجود در پارك مشكل داشت و فرسوده بود.

او افزود: اداره برق طراحی جدید انجام داد تا سیستم را از حالت سیمی خارج كرده و زیرزمینی كند، اما بخاطر هزینه بالا اداره برق توان مالی انجام اینكار را ندارد و با این وجود شهرداری 66 ستون را كه دارای ایراداتی بودند تعمیر و نوسازی كرد.

سقوط شاخه و برگ، علت خاموشی ها در النگدره ستوده نیا گفت: اگر هم مواقعی خاموشی موردی وجود دارد به دلیل سقوط شاخه ها روی سیم های برق است كه با همكاری اداره برق در كوتاه ترین زمان ممكن مشكل رفع می شود.

او ادامه داد: 3 نفر در 3 شیفت كاری حفاظت مسیر پیاده روی را انجام می دهند كه یك نفر در ابتدای راهبند ودو نفر دیگر در مسیر رفت و برگشت توسط موتور مشغول گشت زنی هستند.

ستوده نیا یادآور شد شهرداری گرگان در اطلاع رسانی های مختلف به مردم اعلام كرده در شب به پارك جنگلی مراجعه نكنند تا علاوه بر حفظ امنیت از حمله وحوش مصون بمانند.

او گفت: شهرداری موظف است برای هر پارك نگهبان داشته باشد كه دارد، باید روشنایی پارك را تامین كند كه میكند به استثناء پارك هایی كه اداره برق به دلیل صرفه جویی در مصرف دستور داده خاموش یا 50 درصد كاهش روشنایی داشته باشیم، اما نمی شود این موضوع را نادیده گرفت كه بحث امنیت یك موضوع همه جانبه است و تنها مربوط به شهرداری نمی شود از طرفی حضور نگهبانان ما به اندازه حضور ماموران انتظامی نمیتواند مفید باشد.

ستوده نیا افزود: گرچه حدود 3 سال است كه در مبادی ورودی النگدره 2 دوربین مداربسته وجود دارد كه تمامی ورود و خروج ها را ثبت میكند، اما در حال حاضر دستور بررسی وضعیت امنیت پارك در زمان های خلوت صادر شده تا گشت زنی در آن زمان ها افزایش پیدا كند.

لذت در دل طبیعت بودن و بهره مندی از فضای آرامش بخش این پارك ها زمانی برای مردم معنی دار می شود كه احساس امنیت كنند و این احساس امنیت به همكاری نهاد های مختلف بستگی دارد.
   تاریخ: ۰۸:۳۵ - ۱۱/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۵۱