دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳

انتظار طولانی جوانان برای صاحب خانه شدن/ انبوه سازی راهكار كلیدی حل مشكل مسكن است
 
حل مشكل مسكن به تجویزی كاربردی و موثر نیاز دارد، در میان راهكار های گوناگون كارشناسان حوزه مسكن انبوه سازی را پیشنهاد می كنند.


به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، با افزایش سرسام آور قیمت مسكن در سال های اخیر به ویژه امسال، بسیاری از جوانان امیدی به تأمین سرپناهی برای خانواده خود ندارند. آن ها باید سال ها برای خرید یك واحد مسكونی در انتظار بمانند، آ ن طور كه كارشناسان حوزه اقتصاد می گویند بین 30 تا 70 سال! این یعنی ناامیدی برای صاحب خانه شدن.

ركود اقتصادی و از رونق افتادن بازار ساخت و ساز مسكن در كنار افزایش غیرقابل تصور قیمت ها سبب نابسامانی بازار مسكن شده است. خروج از این مشكل نیازمند تصمیمی ویژه و موثر است كه به گفته كارشناسان و اهالی فن، انبوه سازی در اولویت درمان قرار دارد. نسخه ای كه در حال حاضر تجویز شده اجرای طرح اقدام ملی مسكن است كه سیاست انبوه سازی را دنبال می كند.

انتظار طولانی جوانان برای صاحب خانه شدن/انبوه سازی راهكار كلیدی حل مشكل مسكن است

انبوه سازی قیمت مسكن را كاهش می دهد

كریم داوودی نایب رئیس انجمن انبوه سازان استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان با تاكید بر اینكه در حوزه مسكن باید راهبردی عمل كنیم و برنامه ریزی هدفمند داشته باشیم اظهار كرد: تولید انبوه، مشكل مسكن در جامعه را برطرف می كند و حتی قیمت مسكن را كاهش می دهد.

او افزود: 90 درصد از سرمایه گذاران، واحد های بزرگ تأسیس می كنند و فقط 10 درصد از سرمایه گذاران واحد های متوسط با قیمت مناسب می سازند كه دولت هم باید در همین مسیر اقدام كند تا این نسبت معكوس و نیاز های جامعه در حوزه مسكن برطرف شود.

نائب رئیس انجمن انبوه سازان استان اصفهان اضافه كرد: وزارت راه و شهرسازی باید محدودیت های شرایط طرح اقدام ملی مسكن را كاهش دهد تا افراد بتوانند در این طرح شركت كنند و صاحب خانه شوند.

داوودی گفت: طرح انبوه سازان مسكن در حال حاضر در مرحله سازماندهی و برنامه ریزی است.

او بیان كرد: با توجه به اینكه بیشتر شغل ها به ساخت و ساز وابسته هستند، كم رونقی بازار ساخت و ساز، سبب بیكاری در حوزه های مختلف شده است.

برای مدیریت زمین نیاز به انبوه سازی است

امیر زاغیان معاون مسكن و ساختمان اداره كل راه و شهرسازی استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان اظهار كرد: باتوجه به كمبود زمین های دولتی در شهر های بزرگ، برای مدیریت زمین، به انبوه سازی نیاز است.

او اضافه كرد: طرح انبوه سازی در حال حاضر در مرحله اخذ پروانه قرار دارد و مرحله تكمیل نقشه به پایان رسیده است.

معاون مسكن و ساختمان اداره كل راه و شهرسازی استان اصفهان افزود: در شهر هایی كه جمعیتشان 25 هزار نفر و یا كمتر است در زمینه مسكن مهر مشكل حقوقی وجود ندارد.

زاغیان گفت: از كل ثبت نام كنندگان در طرح اقدام ملی مسكن، حدود 42 هزار متقاضی، دارای شرایط اولیه بودند كه این افراد در مراحل بعدی شامل احراز 5 سال سكونت، استعلام بانك و استعلام ثبت نام مالكیت، مدارك خود را در سامانه تكمیل نكرده اند و تاكنون حدود 11 هزار و 500 متقاضی پالایش و افتتاح حساب شده اند.

او در پایان گفت: متقاضیان در طرح اقدام ملی مسكن باید متاهل و یا سرپرست خانوار باشند و زنان خود سرپرست باید حداقل 35 سال سن داشته باشند.انتظار طولانی جوانان برای صاحب خانه شدن/انبوه سازی راهكار كلیدی حل مشكل مسكن است

انبوه سازی در شهر های با جمعیت كمتر از 100 هزار نفر

بنیاد مسكن انقلاب اسلامی نیز در حوزه ساخت و ساز انبوه مسكن وارد كار خواهد شد. طرحی برای انبوه سازی در شهر های با جمعیت كمتر از 100 هزار نفر برنامه ریزی شده و با همكاری انبوه سازان، مسكن موردنیاز در شهر های منتخب ساخته می شود.

غلامحسین خانی مدیركل بنیاد مسكن انقلاب اسلامی استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران از اصفهان اظهار كرد: در 15 تا 20 شهر استان كه جمعیتشان زیر 100 هزار نفر است، طرح انبوه سازی اجرا می شود.

او افزود: در این طرح به انبوه سازان تسهیلات می پردازیم یا بنیاد مسكن باید واحد ها را بسازد و تسهیلات را خود بنیاد دریافت كند.

مدیركل بنیاد مسكن انقلاب اسلامی استان اصفهان گفت: اكنون در طرح انبوه سازی، زمین ها تحویل داده شده و در 55 شهر هم طراحی ها را انجام داده ایم.

خانی اضافه كرد: در طرح اقدام ملی مسكن در شهر های زیر 100 هزار نفر، 8 هزار و 400 قطعه زمین تامین شده است كه قرار است پروانه این زمین ها را دریافت كنیم.

او افزود: متقاضیان طرح اقدام ملی مسكن، 4 هزار و 200 خانوار هستند و بقیه افراد هم پولی به حساب واریز نكرده اند.

مدیركل بنیاد مسكن انقلاب اسلامی استان اصفهان در پایان گفت: از افرادی كه در طرح اقدام ملی مسكن ثبت نام كرده اند، خواهشمندیم كه با مراجعه به سامانه، پرونده خود را تكمیل كنند.

نیازسنجی استان ها برای برنامه های تامین مسكن

محمود محمود زاده معاون وزیر راه و شهرسازی در نشستی با انبوه سازان اصفهانی گفت: مسكن بیشترین سهم را در سبد خانوار دارد، بنابراین طرح اقدام ملی مسكن كلید خورد تا مشكل تقاضا و و عرضه مسكن رفع شود و حتی به تسهیل ازدواج كمك كند.

او گفت: در استان های مختلف، اولین بار نیازسنجی دقیقی در حوزه مسكن شده و قرار است سالیانه یك میلیون واحد مسكونی ساخته شود تا نیاز كشور ظرف پنج سال تامین شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص راهكار های این وزارتخانه برای تولید انبوه مسكن گفت: مقرر شده از منابع مالیات بر ساخت و ساز مسكن، بانك ها تسهیلاتی به ساخت مسكن تخصیص دهند، شهرداری ها هم برای صدور پروانه تخفیف خوبی در نظر بگیرند، با سازمان نیرو های مسلح و وزارت آموزش و پرورش هم تفاهم نامه امضا كرده ایم كه با تامین زمین برای آن ها ساختمان ها ساخته شود.

محمود زاده در پایان گفت: 300 هزار مسكن هم برای دهك های 3 تا 10 در نظر گرفته ایم كه تا پایان دولت دوازدهم ساخته و تحویل می شود.

طرح انبوه سازی در حال حاضر در مرحله و برنامه ریزی است و در صورت اجرای صحیح می تواند نیاز مسكن در جامعه را برطرف كند و به طرحی موثر در حوزه مسكن تبدیل شود.

گزارش از عارفه ماندگاری
   تاریخ: ۰۸:۰۴ - ۱۲/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۵۵