دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳

نیكوكاران دومین زندانی قدیمی خراسان شمالی را آزاد كردند
 
بجنورد- ایرنا- دومین زندانی قدیمی خراسان شمالی پس از تحمل 23 سال حبس مستمر، با كمك نیكوكاران، بخشش اولیای دم و تلاش دستگاه قضا و اداره كل زندان ها و اقدامات تامینی استان از زندان رهایی یافت.
نیكوكاران دومین زندانی قدیمی خراسان شمالی را آزاد كردند بجنورد- ایرنا- دومین زندانی قدیمی خراسان شمالی پس از تحمل 23 سال حبس مستمر، با كمك نیكوكاران، بخشش اولیای دم و تلاش دستگاه قضا و اداره كل زندان ها و اقدامات تامینی استان از زندان رهایی یافت.

مدیركل زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی خراسان شمالی، دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این مددجوی زندانی به طور ناخواسته مرتكب قتل و زندانی شده بود كه اكنون پس از 23 سال زندان، با مشاركت 800 میلیون ریالی نیكوكاران خلاصه یافته و به آغوش خانواده خود بازگشت.

عبدالرحیم گرجی افزود: حدود یك ماه پیش قدیمی ترین زندانی استان كه 23 سال و چند ماه حبس را گذرانده بود، با كمك نیكوكاران از زندان آزاد شده بود.

وی اظهار داشت: مسوولان زندان بجنورد پس از تشخیص نادم بودن این فرد كه حدود 50 سال دارد، با طی مراحل قانونی و جلب رضایت اولیای دم، پرونده مددجو را برای جذب كمك نیكوكاران و خیرین طرح كردند.

گرجی، شمار زندانیان زیر 18 ساله استان را كمتر از هفت نفر عنوان و بیان كرد: مددجویان بالای 56 ساله نیز حدود پنج درصد از محبوسان زندان های استان را شامل می شوند.

مدیركل زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی خراسان شمالی گفت: مددجویان 18 تا 25 ساله 10 درصد و زندانیان 26 تا 45 ساله نیز، كه نیروی كار و فعال جامعه هستند، 71 درصد افراد محبوس در زندان های استان را دربرمی گیرند.

وی با بیان اینكه 69 درصد زندانیان استان متاهل، 27 درصد مجرد و چهار درصد مطلقه و سایر موارد هستند، افزود: بیشتر زندانیانی كه هم اینك دوران محكومیت خود را در زندان های استان می گذرانند جوانانی هستند كه عمدتا متاهل و البته بی سوادند.

وی با بیان اینكه هم اینك هزار و 500 زندانی در زندان های استان تحمل حبس می كنند، اظهار داشت: با توجه به اینكه از نظر سرانه زندانی نسبت به میانگین كشور وضعیت بهتری داریم تلاش داریم تا خود را به استانداردهای جهانی این بخش برسانیم.

گرجی به طرح غربالگری و پایش پرونده های زندانیان اشاره كرد و گفت: این طرح برای حدود نیمی از زندانیان استان اجرا و پرونده های آنان پایش خواهد شد كه بعد از تعیین تكلیف شدن، شمار زیادی از آنان آزاد خواهند شد.

در هر یك از شهرستان های بجنورد، شیروان و اسفراین یك زندان وجود دارد و یك كانون اصلاح و تربیت و یك بازداشتگاه نیز در بجنورد دایر است.

میزان بازگشت به زندان مددجویان آموزش دیده در برنامه های اصلاح و تربیت به 2 تا سه درصد رسیده كه این نرخ در بقیه زندانیان 15 درصد است.

برخی بدهكاران كه هم اینك در زندان های این استان تحمل حبس می كنند با بدهی بسیار ناچیز به زندان افتاده اند اما توانایی مالی برای پرداخت آن را ندارند.

هم اینك حدود هزار و 500 مددجو در زندان های خراسان شمالی تحمل حبس می كنند كه 3 درصد آنان را زنان تشكیل می دهند.

برچسب ها
- بجنورد
- انجمن حمایت از خانواده زندانیان
- اداره كل زندان های استان خراسان شمالی
- خراسان شمالی
- موسسات نیكوكاری
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۲۳:۲۷ - ۱۱/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۵۰