دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳

مدیریت های ناكارآمد و گسترش آسیب های اجتماعی
 
مدیرعامل بنیاد پیشگیری از آسیب های اجتماعی وجود مدیران ناكارآمد یا نفوذی را از جمله عوامل مدیریتی مؤثر در گسترش آسیب های اجتماعی دانست.


به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، جلسه ستاد بحران بنیاد پیشگیری از آسیب های اجتماعی با حضور مصطفی راستینه، مدیرعامل بنیاد پیشگیری از آسیب های اجتماعی، حقانی، دبیر فراكسیون سازمان های مردم نهاد مجلس شورای اسلامی و نمایندگانی از سازمان های مختلف در محل باغ نگارستان تهران برگزار شد.

در ابتدای این نشست و پس از تلاوت آیاتی چند از كلام الله مجید، مصطفی راستینه، مدیرعامل بنیاد پیشگیری از آسیب های اجتماعی طی سخنانی با بیان اینكه از سال 92 مشغول فعالیت در این حوزه هستیم و همكاری خوبی با نهاد های مختلف در تهران و دیگر نقاط كشور داشته ایم، اظهار كرد: امروز شاهد جنگ نرم دشمنانی هستیم كه به دنبال نابودی نظام و جامعه از طریق ایجاد آسیب های اجتماعی هستند.

وی با بیان اینكه دشمنان ایران اسلامی به دنبال نابودی هویت، دین و باور های مذهبی مردم ما هستند، گفت: یكی از نظریه پردازان غربی سه راهكار برای نابودی ایران اسلامی ارائه داده است كه شامل نبرد رسانه ای، مهار ایران با تحریم های همه جانبه و گسترش نافرمانی های مدنی است.

راستینه بیان كرد: در حوزه مقابله با دشمنان غربی و دسیسه های آن ها با چند دسته و گروه در داخل كشور مواجه هستیم. دسته اول موافقان هستند كه عاشق ولایت و كشور بوده و برای حال خوب ایران و ایرانی همه كار می كنند كه این گروه موافقان خود به سه دسته وابستگان واقعی، وابستگان مصلحتی و نفوذی ها تقسیم می شوند.

مدیرعامل بنیاد پیشگیری از آسیب های اجتماعی تصریح كرد: دومین قشر تأثیرگذار در جامعه را قشر خاموشان تشكیل می دهند. این دسته از مردم نیز عاشقان نظام و ولایت بوده و برای آبادانی ایران غیورمردانه وارد میدان شده و خاك می خورند و خاك نمی دهند. همچنین، قشر بعدی جامعه را نیز منتقدان تشكیل می دهند كه البته برخی از ما از انتقادات ایشان ناراحتیم و به آن ها خرده می گیریم. اما باید بدانیم كه هر كشور و سیستمی كه بخواهد موفق باشد، باید منتقد و نقاد داشته باشد تا بتواند راه توسعه خود را بیش از پیش ادامه دهد.

وی افزود: این منتقدان باعث می شوند كه جامعه خاموش كشور با انتقاد های صورت گرفته آن ها به جامعه معترض تبدیل شوند كه البته این مسئله بر اثر بی تفاوتی موافقان ایجاد می شود؛ چراكه عدم مدیریت صحیح ایشان موجبات تبدیل شدن جامعه خاموش به قشر مغتشش می شود.

راستینه در ادامه سخنان خود بیان كرد: توانمندی نظام در اقناع جامعه موجب جذب خاموشان و از بین بردن دسیسه های دشمنان قسم خورده این مرز و بوم می شود. عوامل زیادی هستند كه باعث تبدیل شدن خاموشان جامعه به قشر ناراضی می شوند. در سال 96 تهران در بین 31 استان كشور در حوزه پیشگیری از آسیب های اجتماعی رتبه سی و یكم را كسب كرد.

مدیرعامل بنیاد پیشگیری از آسیب های اجتماعی تصریح كرد: طی تحقیقاتی كه در سال 96 انجام گرفت، مشخص شد كه بیش از 85 درصد جوانان بالای 15 سال و زیر 25 سال در مراسم گروهی شركت نمی كنند. متأسفانه با تمام تحقیقات و هشدار هایی كه ارائه شد، اتفاق خاصی در سیستم كشور برای كاهش این درصد انجام نشده است.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به فاكتور های مدیریتی مؤثر در ایجاد آسیب های اجتماعی گفت: این 10 فاكتور شامل عدم توجه به شواهد و عوامل زمینه ای، عدم توجه به ساختار علمی و فقدان ارزیابی، عدم توجه به قوانین كشور، ناپایداری در برنامه ریزی صحیح، وجود مدیران ناكارآمد یا نفوذی، عدم وجود مدیران متخصص و وفادار، دروغ و ارائه آمار واقعی، فعالیت های جزیره ای، عدم نظارت و توجه در مراتب مختلف و عدم حمایت از سازمان های مردم نهاد است.

راستینه در پایان سخنان خود با بیان اینكه متأسفانه امروز به جای اینكه مدیران مشاغل و سمت ها را بسازند، این سمت ها هستند كه مدیران را می سازند، تصریح كرد: امروز در حوزه مدیریت و مدیریت های مربوط به آسیب های اجتماعی كم كاری فراوانی صورت می گیرد كه باید در این زمینه فكری كرده و راهكاری مشخص ارائه داد.

در ادامه این نشست، حقانی، دبیر فراكسیون سازمان های مردم نهاد مجلس شورای اسلامی نیز طی سخنانی در رابطه با بحث آسیب های اجتماعی و مدیریت بحران، با بیان اینكه فراكسیون سازمان های مردم نهاد و تشكل های غیر دولتی پس از دو دوره وقفه در مجلس فعلی تشكیل شد، اظهار كرد: این فراكسیون دارای 14 كارگروه مختلف است كه به موضوعات اجتماعی و فعالیت سمن های مختلف می پردازد.

حقانی با اشاره به اینكه یكی از این موضوعات، مسئله آسیب های اجتماعی است، گفت: نسبت این حوزه با فراكسیون سازمان های مردم نهاد در این است كه در حوزه مدیریت بحران فرآیند پیشگیری و پیش بینی اولین قدم است و برخورد و مداخله در بحران و سپس، رتق و فتق امور پس از بحران نیز در مرحله بعدی قرار دارد.

دبیر فراكسیون سازمان های مردم نهاد مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینكه این مدیریت می تواند در حوزه آسیب های اجتماعی تمامی سمن ها را مد نظر قرار داده و مصداقی برای آن ها باشد، بیان كرد: در صدد هستیم تا در حوزه تقنینی و نظارتی از سمن های مختلف دعوت كرده و از نظریات و پیشنهادات آن ها برای ارائه راهكار های بهتر و بیشتر در حوزه های مختلف تقنینی و نظارتی بهره گیری كنیم.

وی با اشاره به اینكه یكی از مشكلات موجود در كشور، فقدان مقررات و قوانین جامع و مانع در حوزه آسیب های اجتماعی است، گفت: تمامی تشكل های اجتماعی می توانند برای هم افزایی و همفكری در رابطه با این حوزه با نمایندگان مجلس شورای اسلامی مشورت كرده و نظرات و پیشنهادات خود را برای به سرانجام رساندن این حوزه ارائه دهند.

حقانی با بیان اینكه توقع سمن ها این است كه بیشتر مورد توجه نهاد های دولتی قرار گیرند، افزود:، اما باید از این توجه، تعریف خاصی داشته باشیم؛ چراكه سمن ها غالباً این توجه را در رسیدگی مالی نمی بینند، بلكه علاقه دارند تا بیشتر مورد مشاوره و التفات قرار گیرند. البته طی یك دهه اخیر شرایط افزایش این توجه در كشور فراهم شده و نقش سمن ها در حوادث غیر مترقبه بسیار پررنگ و مشهود است.

دبیر فراكسیون سازمان های مردم نهاد مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در حوزه تقنینی می توانیم با ایجاد كارگروهی از نهاد های مختلف و نیز با همكاری با سمن ها، نسبت به ایجاد پیوند بین نهاد های دولتی و حاكمیتی و سمن های اجتماعی اقدام كنیم كه مجلس می تواند نقش واسطه این پیوند را ایفا كند.

وی تصریح كرد: در حوزه نظارتی نیز یكی از شرایط و وظایف سمن ها مطالبه گری و نظارت است. البته در این فضا معمولاً نهاد های دولتی چنین مطالباتی را بر نمی تابند. مطالبه گری نباید با حب و بغض و یا با در نظر گرفتن مطامع سیاسی و ... همراه باشد، اما نفس قضیه یعنی مطالبه گری صحیح و بر مبنای اصول خود بسیار شایسته است.

حقانی با بیان اینكه اغلب سمن ها منابع مادی، سیاسی و حزبی ندارند، اظهار كرد: شایسته است كه شرایطی فراهم شود تا نهاد های مختلف بتوانند از قوه نظارتی سمن ها و تشكل های اجتماعی استفاده كنند. در این حوزه نیز فراكسیون سازمان های مردم نهاد مجلس این آمادگی را دارد كه نقش پیونده دهنده بین سمن ها و نهاد های دولتی را ایفا كند.

دبیر فراكسیون سازمان های مردم نهاد مجلس شورای اسلامی در پایان تصریح كرد: نكته بسیار مهمی كه در حوزه آسیب های اجتماعی وجود دارد، ورود جهادی و انقلابی تمامی اقشار مردم به ویژه نهاد های مختلف حاكمیتی و سه قوه به این فضا است؛ چراكه رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره بر موضوع آسیب های اجتماعی و ضرورت بررسی راهكار های كاهش این آسیب ها تأكید فراوانی دارند.

در ادامه این نشست، نمایندگانی از ستاد مبارزه با مواد مخدر، نیروی انتظامی، ارتش، قوه قضائیه، بازرسی سازمان بهزیستی و سازمان تبلیغات اسلامی، بیمه سلامت، سازمان زندان ها به ارائه گزارشی مختصر از فعالیت های خود در حوزه آسیب های اجتماعی پرداختند.

حجت الاسلام عبداللهی نماینده سازمان تبلیغات ضمن شرح فعالیت های سازمان گفت:باید در نظر داشته باشید به جای قرار گرفتن در مقابل سیل بایستی پیشگیری كرد از وقوع سیل. در مقابل سیل ایستادن یعنی نابودی، ولی میتوان با كاهش سیل تخریب كننده اجتماعی و قرار گرفتن در كنار یك سیل كوچك آن را مهار كرد. آسیب های اجتماعی در همه جای دنیا وجود دارد و هیچكس نمی تواند ادعا كند آن را كامل مهار كرده است. ما بایستی با مدیریت صحیح كنترل آن را بدست بگیریم.

راستینه در ادامه خبر داد دیدبان مردمی برای رصد آسیب های اجتماعی به صورت تخصصی با همكاری وزارت ارتباطات تا پایان سال راه اندازی می شود كه این خود یكی از مهمترین دستاورد ها برای سازمان های مردمی و مردم است. افتتاح رادیو پیشگیری و بزرگترین سایت آموزش های اجتماعی و پیشگیرانه در راستای آگاه سازی و بالا بردن سطح دانش خانواده و جامعه از دیگر برنامه های این بنیاد تا پایان سال جاری است.

یادآور می شود، در پایان برگزاری این نشست نیز با حضور مسئولان و حضار در جلسه، كارگرو ه های پیشگیری از آسیب های اجتماعی، اعتیاد، فضای مجازی، مشاركت های مردمی و رسانه و اطلاع رسانی تشكیل شد.
   تاریخ: ۲۲:۵۰ - ۱۱/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۴۹