دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳

رئیس پژوهشكده زن و خانواده: قانون نویسی ها و سیاست نویسی ها در كشور فاقد پیوست تحلیلی است
 
گروه استان ها- رئیس پژوهشكده زن و خانواده گفت: قانون نویسی ها و سیاست نویسی ها در كشور فاقد پیوست تحلیلی است و منطق حاكم بر آن مشخص نیست.
رئیس پژوهشكده زن و خانواده: قانون نویسی ها و سیاست نویسی ها در كشور فاقد پیوست تحلیلی است
گروه استان ها- رئیس پژوهشكده زن و خانواده گفت: قانون نویسی ها و سیاست نویسی ها در كشور فاقد پیوست تحلیلی است و منطق حاكم بر آن مشخص نیست. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم ، حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا زیبایی نژاد امروز در نشست خبری با موضوع بررسی«لایحه حفظ كرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت» در پژوهشكده زن و خانواده اظهار داشت: این لایحه در تاریخ 24 دی ماه سال جاری و ده روز بعد از تصویب در هیئت وزیران از سوی رئیس جمهور به مجلس ارسال شد.

رئیس پژوهشكده زن و خانواده افزود: در حال حاضر لایحه در مجلس و در نوبت بررسی است، هم زمان با وصول این طرح در دی ماه، یك طرح را نیز نمایندگان پیشنهاد دادند و ظاهراً طرحی است كه قوه قضائیه تدوین كرده است.

وی بیان كرد: طرح قوه قضائیه به هیئت دولت رفت و آن را اصلاح كرده اند و به لایحه دولت تبدیل شده و یك نسخه اش را مجلسی ها به عنوان طرحی كه از ناحیه خودشان است گرفته و روی میز گذاشته اند، با توجه به اینكه لایحه دولت بار مالی دارد، مبنای بحث و بررسی در مجلس قرار می گیرد.

3500بسته معیشتی بین خانواده زندانیان در قم توزیع شد
واحدهای صنعتی راكد قم با كمك بخش خصوصی راه اندازی می شوند
نگران شیوع ویروس جهش یافته در قم هستیم
زیبایی نژاد عنوان كرد: اولین موضوع مهم در بررسی لایحه دولت، بحث «تبارشناسی موضوع» است، یعنی لایحه خشونت در دنیا یك تباری دارد و در ایران یك تبار دیگری دارد و ما ایرانی را مدنظر داریم.

وی تصریح كرد: در دهه 80، یك پژوهشی به سفارش مركز امور زنان ریاست جمهوری و با همكاری وزارت علوم، بانام « بررسی پدیده خشونت خانگی علیه زنان» در دولت اصلاحات در 26 استان انجام شد و پرسش هایی را از زنان درباره خشونت پرسیدند.

رئیس پژوهشكده زن و خانواده ادامه داد: نتیجه این پروژه نشان می داد 66 درصد از زنان در كشور ما خشونت خانگی را تجربه كرده اند و این با تحت خشونت هستند متفاوت است، ولی بازنمایی رسانه ای در آن زمان این گونه نشان داد كه تحت خشونت هستند.

وی خاطرنشان كرد: موقعی كه تعبیرات و مصداق های خشونت جابجا می شود و این كه 66 درصد از زنان خانه دار تجربه خشونت داشته اند و تبدیل به یك فعل استمراری شود كه تحت خشونت هستند، معنا و مفهوم آن متفاوت می شود.

زیبایی نژاد بیان كرد: نتیجه این پروژه این شده است كه مسئله خشونت خانگی یك مسئله فراگیری در كشور است و باید برای آن كاری انجام داد، براین اساس یك لایحه ای و یك قانونی را برای مقابله با خشونت خانگی تدوین كردند تا برای آن كاری اساسی انجام دهند.

وی گفت: این كار اساسی به عمر دولت اصلاحات نرسید و در دولت احمدی نژاد یك متنی آماده شد كه مجموعه ای از مواد قانونی را برای مقابله با خشونت به همراه داشت و ما نیز یك جلسه نقدهای رویكردی بر آن داشتیم و حرفمان این بود كه رویكرد لیبرال بر این متن حاكم است و این متن بومی نیست و بیشتر ترجمه كارهایی است كه دیگران و نهادهای بین المللی انجام داده اند.

رئیس پژوهشكده زن و خانواده افزود: در دولت اعتدال و در زمان مدیریت خانم ملاوردی متنی تنظیم شد كه تعیین و تكلیف برای قوه قضائیه می كند و مجازات هایی در نظر گرفته می شود، این متن را در اواخر زمان آیت الله لاریجانی به قوه قضائیه فرستادند و در قم به دست ما رسید.

وی تصریح كرد: در مصاحبه ای خانم دكتر ابتكار اظهار نگرانی كردند كه لایحه دولت به قم آمده و استدلالش این بود كه بالاخره نظر فقهی را از شورای نگهبان در روز آخر خواهیم گرفت و متن را معطل نكنید تا به مجلس بیاید.

زیبایی نژاد بیان كرد: در مجلس؛ این معطلی اتفاق افتاد و متن اینجا آمد و یك متن دیگری در قوه قضائیه تولید شد و در دوران آیت الله رئیسی دستور بررسی مجدد دادند، دولت متن قوه قضائیه را ظاهراً اصلاح نكرده و یك چیز دیگری تدوین كردند و دولت نیز ساختار متن قوه قضائیه را بهم زده و یك متن دیگری را تدوین كرده و به مجلس فرستاده است.

وی عنوان كرد: ازنظر شكلی متن دولت منسجم تر به نظر می رسد، اما ازنظر محتوایی تفاوت هایی وجود دارد،اصولاً قانون نویسی و سیاست نویسی در كشور ما یك اشكال اساسی دارد و فاقد پیوست تحلیلی است و منطق حاكم بر آن مشخص نیست.

رئیس پژوهشكده زن و خانواده اظهار داشت: یعنی مشخص نیست آمار خشونت علیه زنان در جامعه ما روند رو به رشدی دارد و یا ندارد و از سوی دیگر پیامدهای خشونت تبیین نشده است، مثلاً سند تحول در تعلیم و تربیت دارای یك پیوست 300 صفحه ای است و مسیر پژوهش و كار علمی و منطق حاكم بر آن مشخص است.

وی تصریح كرد: ضعف قانونی و خلاء ها در پیوست تحلیلی می آید اما در لایحه دولت یك مقدمه داریم و در طرح مجلس آن مقدمه نیز وجود ندارد و مستقیم به سراغ ماده قانونی می رود، در این لایحه دولت می خواهد نشان بدهد كه خشونت علیه زنان چقدر مهم است اما خشونت علیه مردان شاید این قدر مهم نبوده كه حساسیتی نسبت به آن داشته باشند.

زیبایی نژاد خاطرنشان كرد: در پیوست تحلیلی میزان خشونت علیه زنان و ارجاع به پزشكی قانونی و حاد بودن خشونت احصاء و بررسی می شود اما در این لایحه این مسائل دیده نشده است.

وی گفت: در كشورهای غربی آمار خشونت علیه مردان رشد پیداكرده و در كشور نیز از سه درصد به فاصله یك سال به 5 درصد رسیده است، اما می بینیم مردان انگیزه ای برای گزارشگری خشونت علیه خودشان را ندارند،چون حمایت دریافت نمی كنند و بیشتر تحقیر می شوند.

رئیس پژوهشكده زن و خانواده افزود:بنابراین منطق حاكم بر روح حاكم بر این سند این است كه خشونت علیه زنان به لحاظ نوعی و تعداد به گونه ای است كه نمی شود نسبت به آن ساكت ماند، مسئله بعد بازدارندگی سیستم مجازاتی و سیستم تربیتی است.

وی عنوان كرد:برای این كه لایحه ای تدوین می شود طول و عرض آن باید با مسائل تناسب داشته باشد، همچنین باید قانون مسئله را حل كند نه اینكه مسئله را جابجا كند، در بسیاری از مواقع، قوانین و سیاست ها و برنامه هایی كه تدوین می كنیم به جابجایی مسئله مان منجر می شود.

زیبایی نژاد بیان كرد: اینكه در برخی از موارد بخواهیم خشونت حل شود ممكن است مسئله دیگری چون بی غیرتی و بی مسئولیتی مردان پیش بیاید، یعنی منظور از كنار گذاشتن خشونت این باشد كه برخی از محدودیت ها و روابط را نادیده بگیرد.

وی تصریح كرد: در این لایحه، كرامت به معنای منزلت انسانی به عنوان یك ارزش ذاتی آمده است، یعنی صرف نظر از موقعیت اجتماعی و اموری مانند تحصیلات، قومیت، نژاد و مذهب و دیگر ویژگی های شخصیتی مبنای شخصیت و حقوق هر انسان اعم از زن و مرد است.

رئیس پژوهشكده زن و خانواده اظهار داشت: یعنی همه ابنای بشر كرامت دارند و هیچ كسی حق ندارد حرمت شمارا خدشه دار كند و حتی اگر از اقلیت های جنسی باشد و همجنسگرا هم كه باشد در خیابان كه می آید كسی نباید چپ نگاهشان كند.

وی گفت: ز نظر ما خشونت بر دو قسم شامل خشونت روا و خشونت نارواست؛ یعنی همه خشونت ها را نباید به ناروا تبدیل كرد، بسیاری از رفتارهای ناروا باكارهای فرهنگی حل می شود.

زیبایی نژاد افزود: گاهی در ادبیات فمینیستی اقتدار مرد خشونت زا است و اگر اقتدار مرد خشونت زا باشد شما سیاست هایتان به سمت و سویی می رود كه این اقتدار را كاهش دهید ازاین رو باید به پیوست تحلیلی توجه داشت.

وی بیان كرد: گاهی خشونت ها به دلیل نداشتن كرامت نفس و یا مشكلات اقتصادی است و ممكن است واكنشی باشد.

رئیس پژوهشكده زن و خانواده خاطرنشان كرد: وقتی لایحه از قوه مجریه به قوه قضائیه رفت چندین جلسه برگزار و مباحثی را با قوه قضائیه و دولت مطرح كردیم، اما گاهی تصویب این لوایح در حد یك عكس یادگاری گرفتن است و مشكلات را از كف جامعه حل نمی كند.

وی گفت: مثلاً درباره مسائلی چون مهریه به نرخ روز، اجره المثل، چند تا مشكل چقدر ما وقت كارشناسی مان را صرف كردیم كه این چیزها را تصویب كنیم و چقدر روی زمین مشكلات زنان را حل كرد و چقدر زندگی و طلاق را سخت كردیم و موقعی كه طلاق را خیلی سختش كنید انگیزه های بد بالا می آید.

زیبایی نژاد عنوان كرد: طلاق چیز بدی است ولی اگر مسیرش را الكی سخت كردید طرف موقع ازدواج می گوید من بروم در ازدواجی كه آخرش این قدر مخاطره است و قیدش را می زنم، پرهزینه كردی زندگی مشترك نیز همین تبعات را دارد.

وی افزود: وقتی مردی ندارد 300 سكه مهر بدهد به زن فشار می آورد تا طلاق بگیرد و این ها از آسیب های جدی است، مسائل روی میز در مورد مثلاً سو استفاده از زنان در فضای مجازی باید موردتوجه باشد و فایده قانون این است كه به مسائل جدیدی بپردازد كه تا دیروز نبوده است.

رئیس پژوهشكده زن و خانواده اظهار داشت: ما اجازه نباید بدهیم كه جریان هایی مثل رومینا تكرار بشود، چطور می شود كه یك جامعه ای فضایی را فراهم می آورد كه یك پدری به قتل دخترش فكر كند.

وی بیان كرد: نظام تربیتی خشونت زاست، هر نظامی كه تمایزات زن و مرد را نبیند و دختر و پسر را در یك نظام آموزشی مشترك با مضامین مشترك آموزش بدهد این خشونت زا است،دختر و پسر امروزه با انبوهی از تمایزات وارد زندگی مشترك می شوند كه هیچ تصوری از آن ندارند و این تمایزاتی كه می توانست منشاء جذابیت این ها برای همدیگر شود، منشاء اختلافشان می شود.
منبع خبر:
تسنیم
   تاریخ: ۲۲:۳۹ - ۱۱/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۵۴