دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳

كرونای جهش یافته ایرانی رصد نشده/ 900 هزار گیلانی نیازمند واكسن
 
سخنگوی ستاد كرونای علوم پزشكی گیلان، با بیان اینكه تاكنون مورد خاصی از كرونای جهش یافته ایرانی مشاهده نشده است، خاطرنشان كرد: طبیعتا این ویروس در كشور ما چندین جهش داشته، اما منجر به تغییر رفتار ویروس همانند ویروس انگلیسی نشده است.
كرونای جهش یافته ایرانی رصد نشده/ 900 هزار گیلانی نیازمند واكسن سخنگوی ستاد كرونای علوم پزشكی گیلان، با بیان اینكه تاكنون مورد خاصی از كرونای جهش یافته ایرانی مشاهده نشده است، خاطرنشان كرد: طبیعتا این ویروس در كشور ما چندین جهش داشته، اما منجر به تغییر رفتار ویروس همانند ویروس انگلیسی نشده است.

دكتر آبتین حیدرزاده در نشست خبری مجازی، با اشاره به گذشت یك سال از اعلام شیوع ویروس كرونا در كشور و استان گیلان، اظهار كرد: این ویروس از اسفندماه شروع شد و تا نیمه اسفند به پیك بستری ها در استان گیلان رسیدیم و روزانه بین 400 تا 500 بستری داشتیم.

وی با بیان اینكه هیچ استانی مانند گیلان پیك اسفند 98 را تجربه نكرده است، افزود: مردم گیلان در نخستین هفته های شیوع كرونا با شرایط ناگواری مواجه بودند و بعد از قم، دومین استان درگیر كشور بودیم، اما با تلاش مجموعه بهداشت و درمان استان از پایین ترین رده شغلی تا بالاترین آن در صف مقدم مقابله با كرونا قرار گرفتند و موفق شدیم تا فروردین ماه پیك بیماری را كنترل كنیم و نهایتا تا اردیبهشت ماه روند خوبی داشتیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی گیلان، با اشاره به رخ دادن چندین پیك بیماری در بسیاری از مناطق دنیا، اضافه كرد: گیلان به غیر از پیك اسفندماه 98، پیك واضح دیگری را تجربه نكرد، اما در ماه های خرداد، تیر و مهر مجددا با افزایش تعداد بیماران و بستری ها مواجه شدیم. ارتباط خوب مردم با سیستم ارائه خدمات بهداشت و درمان استان منجر به كنترل بیماری شده و امروز وضعیت نسبتا مناسبی داریم.

حیدرزاده، وضعیت امروز گیلان را بسیار شكننده دانست و متذكر شد: ویروس كرونا با جهش های متعددی مواجه بوده و بنا به فرمایش وزیر بهداشت، شاهد شیوع كرونای بریتانیایی در كشور هستیم و حداقل دو مورد در گیلان رصد شده است لذا آمارهای موجب در استان با كوچك ترین غفلت بالا می رود و نیازمند همكاری بیش از پیش ذی نفعان با مردم هستیم تا روند ابتلا و مرگ و میر را كاهش دهیم.

وی با بیان اینكه طی یك سال گذشته 115 هزار نفر را مورد آزمایش پی.سی.آر قرار دادیم و كل بستری های ما بالغ بر 31 هزار نفر بوده است، یادآور شد: متاسفانه حدود 1600 نفر فوتی ناشی از كرونا نیز داشتیم.

سخنگوی ستاد كرونای علوم پزشكی گیلان، با ابراز خرسندی از كاهش آمار مرگ و میر كرونایی در استان، بیان كرد: امروز با خوشه های خانوادگی مواجه هستیم، یعنی شهر درگیر نداریم و خانواده ها مبتلا به كرونا می شوند لذا رهگیری و پیگیری افراد بیمار را در دستور كار داریم تا روند انتقال بیماری را كنترل كنیم.

وی با بیان اینكه سه معاونت بهداشتی، درمان و غذا و دارو دخیل در امر واكسیناسیون هستند، گفت: معاونت غذا و دارو بر توزیع واكسن و رعایت استانداردهای ثبت كد ملی دریافت كنندگان واكسن نظارت دارد، اما وظیفه معاونت بهداشتی دریافت واكسن و انتقال آن تحت شرایط استاندارد دمایی به شبكه های بهداشت و درمان استان است. معاونت درمان نیز اولویت های تزریق واكسن در بیمارستان ها و كلینیك ها و مراكز بهداشتی و درمانی را تعیین خواهد كرد.

حیدرزاده، با اشاره به تزریق واكسن كرونا در چند فاز، اضافه كرد: در فاز نخست افراد در معرض تماس با بیماران كه در سیستم بهداشت و درمان هستند را به صورت داوطلبانه واكسینه خواهیم كرد، زیرا این افراد ریسك بالای ابتلا دارند.

معاون علوم پزشكی گیلان، با بیان اینكه در فاز نخست به صورت پایلوت 130 دز و در فاز دوم 1425 دز واكسن دریافت كردیم و هم اكنون در حال تزریق هستیم، متذكر شد: سالمندان و افرادی كه در مراكز بهزیستی نگهداری می شوند، معلولان و جانبازان شیمیایی ریوی نیز طبق پروتكل های ابلاغی معاونت درمان در همین فاز واكسیناسیون خواهند شد.

وی فاز سوم تزریق واكسن را مربوط به سالمندان دارای بیماری زمینه ای خارج از مراكز نگهداری بهزیستی و افراد غیر سالمند دارای زیرفاكتور دانست و تصریح كرد: افراد عادی داوطلب نیز در فاز چهارم واكسینه خواهند شد.

حیدرزاده، با بیان اینكه تاكنون مورد خاصی از كرونای جهش یافته ایرانی مشاهده نشده است، خاطرنشان كرد: طبیعتا این ویروس در كشور ما چندین جهش داشته، اما منجر به تغییر رفتار ویروس همانند ویروس انگلیسی نشده است. در صورت رصد مورد مثبت قطعی از ویروس جهش یافته ایرانی اطلاع رسانی لازم سریعا صورت می گیرد.

سخنگوی ستاد كرونای علوم پزشكی گیلان، یكی از عوامل روند كند واكسیناسیون را مشكلات كشور در تهیه اقلام خارجی به واسطه تحریم ها دانست و گفت: در حال حاضر خط تولید چند نوع واكسن در كشور فعال شده و تا اردیبهشت ماه مجوز تزریق دریافت خواهند كرد و توزیع سریع صورت می گیرد.

وی با بیان اینكه 900 هزار نفر در گیلان در اولویت تزریق واكسن كرونا هستند، عنوان كرد: در جریان اجرای طرح شهید سلیمانی، 330 هزار سالمند بالای 60 سال را شناسایی كردیم كه حدود 80 هزار نفر آنان دارای یك بیماری زمینه ای بوده و نیازمند واكسن هستند. همچنین 20 هزار نفر پرسنل بهداشت و درمان داریم كه در كنار افراد دارای فشار خون و دیابت و سایر ریز فاكتورها، حدود 900 هزار نفر برآورد می شوند.

حیدرزاده، با اشاره به ارائه آمار درست و دقیق از سوی دانشگاه علوم پزشكی گیلان درباره كرونا، اظهار كرد: این اطمینان را می دهیم كه تاكنون یك خبر دروغ یا تغییر آمار را به مردم ارائه نكرده ایم؛ البته درباره آمار فوتی ها با محدودیت هایی مواجه هستیم تا جامعه دچار وحشت نشود.

وی با بیان اینكه روزانه 1200 هزار نفر را به خاطر تماس با افراد بیمار تست می كنیم، گفت: با توجه به شرایط گیلان با رفت و آمد مسافر مواجه هستیم و شهرها و روستاهای ما نزدیك به هم هستند لذا این بیماری در استان همچنان جریان دارد و باید رعایت پروتكل های بهداشتی را جدی بگیریم و اگر نظارت ها را برداریم، بیماری شعله ور می شود.

معاون علوم پزشكی گیلان، ضمن قدردانی از همكاری صدا و سیما و رسانه های خبری مكتوب و مجازی در انتقال پیام های بهداشتی به مردم، تاكید كرد: ویروس انگلیسی بین 30 تا 70 درصد احتمال انتقال بیشتری دارد و گروه سنی زیر 18 سال را درگیر می كند. همچنین افرادی كه قبلا كرونا گرفته اند، در مقابل این ویروس جدید مقاوم نیستند و امكان آلودگی مجدد وجود دارد لذا رعایت پروتكل ها باید سخت گیرانه تر باشد و تجمعات برگزار نشود.

حیدرزاده، درمان كرونای انگلیسی را متفاوت از كرونای قبلی ندانست و خاطرنشان كرد: كلیه داروهایی كه در دنیا برای كرونای جدید استفاده می شود، در كشور و استان ما نیز وجود دارد.

سخنگوی ستاد كرونای علوم پزشكی گیلان، بستن صد درصد مرزهای استان را ناممكن دانست و اضافه كرد: خوشبختانه ورود مسافران و خودروهای غیر بومی به استان های شمالی ممنوع شده است، اما به دنبال فشار آوردن به مردم از طریق جریمه نیستیم و آموزش و آگاهی و تذكر را در دستور كار داریم.

وی با اشاره به وجود 600 هزار سفیر سلامت در گیلان و ارتباط آنان با علوم پزشكی، اظهار كرد: مردم در تعطیلات عید نوروز به دید و بازدید نروند و رسانه ها آگاهی رسانی لازم را در این خصوص انجام دهند./ ایسنا
منبع خبر:
شبکه ایران
   تاریخ: ۱۹:۳۵ - ۱۱/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۵۳