دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳

كرونا میزان استفاده ایرانی ها از نشر الكترونیك را 5 برابر افزایش داد/ نشر سنتی در آستانه ورود به عصر جدید
 
میزان استفاده ایرانی ها در دوره شیوع ویروس كرونا از كتاب های الكترونیك، بیش از پنج برابر رشد داشته است. به نظر می رسد عادت مطالعه ایرانی ها در حال تغییر است.
كرونا میزان استفاده ایرانی ها از نشر الكترونیك را 5 برابر افزایش داد/ نشر سنتی در آستانه ورود به عصر جدید
میزان استفاده ایرانی ها در دوره شیوع ویروس كرونا از كتاب های الكترونیك، بیش از پنج برابر رشد داشته است. به نظر می رسد عادت مطالعه ایرانی ها در حال تغییر است. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، شیوع ویروس كرونا طی بیش از یك سال گذشته تمام كسب و كارها را تحت تأثیر خود قرار داد. در این میان، صنعت نشر كشور نیز كه در چند سال گذشته با بحران های مختلف روبرو بوده و فراز و نشیب های متعددی را پشت سر گذاشته است، از این قاعده مستثنی نبود.

نشر ایران كه عمدتاً به فعالیت به صورت سنتی خو كرده، در مواجهه با شرایط جدیدی كه ویروس كرونا ایجاد كرده بود، چندان توان رویارویی نداشت. از یك سو، خریدهای حضوری، به خصوص در ماه های نخست سال 99، به شدت كاهش یافت؛ به طوری كه به گفته هومان حسن پور، رئیس اتحادیه ناشران و كتابفروشان، در همان ایام از كاهش 90 درصدی فروش ناشران و كتابفروشان در تهران خبر داد. علاوه بر این، تعطیلی كتابفروشی ها در مقاطع مختلف كار را برای دست اندركاران این حوزه، به ویژه برای ناشران سخت كرد. در كنار این مسئله باید از افزایش بی سابقه قیمت كاغذ و دیگر ملزومات نشر نیز یاد كرد كه تا امروز ادامه دارد و گاه قیمت های عجیب در برخی از مقاطع، ناشران را غافلگیر كرده است.

ناشران ایران در مواجهه با شرایط جدید، روش های مختلفی را برای فروش آثار و كم كردن ضرر خود در پیش گرفتند؛ از فعالیت در فضای مجازی و فروش در صفحات ناشران در بسترهایی مانند اینستاگرام گرفته تا در نظر گرفتن مزیت هایی برای جلب مخاطبان از جمله تحویل كتاب درب منزل.

اما در این میان، آنچه شاید برای نشر ایران مایه خرسندی باشد، پوست اندازی نشر سنتی و حركت آن به سمت استفاده از شیوه های نو در ارائه آثار است؛ شیوه هایی كه تا پیش از این ناشران به دلایل مختلف كمتر به آن رغبت نشان می دادند.

استفاده از ظرفیت های نشر الكترونیك در یك سال گذشته با رشد چشمگیری روبرو بود. این مسئله برای نشر ایران كه معمولاً شیوه سنتی چاپ و نشر را بر دیگر روش های جدید ارحج می داند، یك گام رو به جلو بود. محمد صدوقی، مدیر پلتفرم طاقچه، در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی تسنیم، درباره این اقبال می گوید: كرونا برای فعالان حوزه نشر الكترونیك بیشتر یك فرصت بود تا تهدید. میزان مراجعه كابران در این مدت در مقایسه با دوره های گذشته بیش از پنج برابر رشد داشت كه این امر، بیانگر تغییر ذائقه و عادت مطالعه ایرانی ها تحت شرایط جدید است.

كتاب , كتاب الكترونیك , كتاب صوتی , كرونا ,

او همچنین با اشاره به افزایش میزان مخاطبان پلتفرم طاقچه در این مدت، تأكید می كند كه برخی از نرم افزارها مانند طاقچه كه امكانات خود را گسترش و كیفیت را ارتقا داده بودند، در این مدت موفق تر ظاهر شدند و مخاطبان بیشتری را به سمت خود جلب كردند.

صدوقی همچنین در پاسخ به این پرسش كه در میان كتاب های الكترونیك و صوتی، بیشترین اقبال با كدام بخش بود، می افزاید: شیب رشد كتاب های صوتی بیشتر از كتاب های الكترونیك بود؛ چون دسترسی و استفاده از آن برای مخاطب راحت تر است. بردن كتاب كاغذی در فضاهایی مانند مترو دشوار است، از سوی دیگر، استفاده از كتاب الكترونیك در مكان های عمومی نیز دردسرهای خود را دارد؛ بنابراین مخاطب ترجیح می دهد با یك هندزفری كتاب مورد نظر خود را گوش كند؛ به همین دلیل استقبال از این دست از آثار در میان مخاطبان مانند زنان خانه دار بیشتر بود.

كرونا عادت های كتابخوانی ایرانی ها را تغییر داد
آیا نشر سنتی ایران بالاخره پوست اندازی می كند؟
مدیر پلتفرم طاقچه همچنین به موضوعات مورد علاقه مخاطبان در این مدت نیز اشاره می كند و می گوید: در نشر الكترونیك و نشر كاغذی تفاوت چندانی در این خصوص وجود ندارد. طی یك سال گذشته حوزه هایی چون ادبیات، روانشناسی و كتاب هایی كه در حوزه موفقیت نوشته شده اند، سرگذشت نامه ها و... بیشترین اقبال را داشته اند.
منبع خبر:
تسنیم
   تاریخ: ۱۱:۱۴ - ۱۲/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۴۵