دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳

مذاكره 130 شركت كنیایی با دانش بنیان های ایرانی
 
طی اعزام هیات های تجاری شركتهای دانش بنیان به كنیا و جلسات آنها با 130 شركت كنیایی روابط فناورانه ایران و كنیا توسعه می یابد.
مذاكره 130 شركت كنیایی با دانش بنیان های ایرانی طی اعزام هیات های تجاری شركتهای دانش بنیان به كنیا و جلسات آنها با 130 شركت كنیایی روابط فناورانه ایران و كنیا توسعه می یابد.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در جریان سفر 3 روزه خود به كنیا با بتی مانیا وزیر صنعت و تكنولوژی این كشور دیدار كرد. در این دیدار بر توسعه روابط دوجانبه دو كشور تاكید شد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در این دیدار، گفت: اقدامات فناورانه ایران از ابتدای دولت دوازدهم شتاب گرفت تا با كمك این اقدامات بتوانیم توسعه علمی كشور را رقم بزنیم. كاری كه با استفاده از توان دانشی بومی و تخصص جوانانمان اجرایی شد.

ستاری ادامه داد: طی این چند سال و در دل زیست بوم فناوری و نوآوری بیش از 6 هزار شركت دانش بنیان و خلاق شكل گرفت كه میزان فروش آنها در سال گذشته حدود 12 میلیارد دلار بود.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در ادامه بیان كرد: استارت آپ های بزرگی در كشورمان شكل گرفته اند كه محصولات خود را به دیگر كشورها نیز صادر می كنند.

ستاری همچنین تاكید كرد: 40 شركت دانش بنیان در این سفر هیأت ایرانی را همراهی می كنند. این شركت ها می توانند پل ارتباطی خوبی برای انتقال فناوری از ایران به كنیا باشند.

شكل گیری همكاری های دوجانبه میان شركت های ایرانی و كنیایی

رئیس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به نشست میان شركت های ایرانی و كنیایی، گفت: نمایندگان شركت های ایرانی با 130 شركت كنیایی مذاكراتی داشتند و در جلسات رودر رو با یكدیگر شركت كردند. این نشست ها به همكاری های دو جانبه ای منجر خواهد شد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با بیان اینكه سرمایه گذاری ایران در حوزه فناوری و پارك ها بسیار خوب است، تاكید كرد: در حال حاضر 50 پارك فناوری در ایران ایجاد شده است. می توانیم تجربه این كار را در اختیار كنیا قرار دهیم.

وی با اشاره به پیشرفت های ایران در حوزه فناوری بیان كرد: ایران جایگاه ویژه ای در حوزه فناوری های نوظهور دارد مثلاً رتبه ایران در علم نانو، چهارم دنیا است. ایران سرمایه گذاری خوبی در زمینه تولید نرم افزارهای مختلف دارد. ما آماده ایم تجربیاتمان را در اختیار كشور كنیا قرار دهیم.

ستاری با دعوت از مسئولان و فناوران كنیایی برای بازدید از دستاوردها و زیر ساخت های فناورانه ایران، گفت: باید تلاش كنیم ایران و كنیا پروژه ها و همكاری های مشتركی در حوزه انتقال فناوری و دانش با یكدیگر داشته باشند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره به تحریم های ظالمانه كشورها در قبال ایران بیان كرد: ما با وجود همه این تحریم ها روند رو به رشد علمی خود را ادامه دادیم و با كمك زیست بوم فناوری و با اتكا به توان دانشمندانمان توانستیم به یكی از كشورهای برتر در حوزه فناوری در منطقه تبدیل شویم.

رئیس بنیاد ملی نخبگان تبادل دانشجو میان دو كشور را ضروری دانست.

ستاری ادامه داد: ایران و كنیا می توانند در حوزه احداث صنعت فناور محور با هم همكاری كنند. در كشور ما توانمندی دانشی بالایی در حوزه تولید محصولات با فناوری بالا وجود دارد. آماده ایم تا این توانمندی را با كشور كنیا به اشتراك بگذاریم.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور تجربه ایران در زمینه اجرایی كردن اقتصاد دانش بنیان را یك نمونه موفق دانست و گفت: با كمك همین اقتصاد توانستیم مشكلات را برطرف كنیم و به نیازهای جامعه پاسخ دهیم.

ستاری بیان كرد: ما در تلاشیم تا تولیدات با ارزش افزوده بالا را در صنایعمان بیشتر كنیم. محصولات حوزه آس سی تی، دارو، سلامت و درمان در اولویت ما قرار دارند.

توسعه همكاری ایران و كنیا در حوزه كشاورزی

همچنین خانم بتی مانیا وزیر صنعت و تكنولوژی كنیا نیز در این دیدار با اشاره به اینكه از برگزاری آخرین كمیسیون مشترك اقتصادی دو كشور سال های زیادی گذشته است، گفت: این كمیسیون آخرین بار در سال 2012 برگزار شد و این آمادگی وجود دارد كه در اسرع وقت برگزاری هفتمین كمیسیون مشترك اقتصادی بین دو كشور در دستور كار قرار گیرد.

وی افزود: برگزاری این كمیسیون می تواند زمینه ساز اقدامات متعددی بین دو كشور و تسریع ارتباطات تجاری بین شركت های بازرگانی و فناور باشد.

وی همچنین بیان كرد: كنیا در زمینه تولید چای شرایط خوبی دارد و آماده ایم در این زمینه همه تمهیدات لازم برای صادرات چای خود به ایران را فراهم كنیم. كنیا سبد متنوعی از میوه دارد كه این حوزه نیز می تواند یكی از زمینه های همكاری دو طرفه باشد.

استفاده از ارز جایگزین در تعاملات دوجانبه

در ادامه این دیدار جعفر برمكی سفیر ایران در كنیا نیز با اشاره به اینكه ایران یك كریدور در منطقه محسوب می شود، گفت: ایران و كنیا می توانند در زمینه تولید چای و سایر میوه ها با همكاری كنند یعنی كنیا در این زمینه از فناوری های ارزش افزوده ایران بهره ببرد.

برمكی افزود: دو كشور می توانند در همكاری های دوجانبه به جای دلار و یورو ارز دیگری استفاده و ارتباطات بانكی خود را از آسیب های احتمالی دور كنند. اگر این اتفاق بیفتد قول می دهم در طول یك سال تجارت بین دو كشور دو برابر شود.

به گفته سفیر ایران در كنیا مناطق آزاد كشور، یكی از بهترین فضاها برای توسعه روابط تجاری بین دو كشور است./مهر
منبع خبر:
شبکه ایران
   تاریخ: ۱۳:۰۵ - ۱۱/۱۱/۱۳۹۹   بازدید: ۱۳۴