دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳

بهترین درمان برای افسردگی؟ شاید ورزش
 
بر اساس بزرگ ترین تحقیقی که تا به امروز با عنوان «ورزش، دارویی برای افسردگی» انجام شده، ورزش به عنوان درمانی برای افسردگی شدید، حداقل به اندازه داروهای استاندارد یا روان درمان، موثر است و تا حدی بهتر هم ارزیابی می شود. این تحقیق داده های 41 مطالعه شامل 2265 فرد مبتلا به افسردگی را جمع آوری کرد و نشان داد که تقریبا هر نوع ورزش اساسا علائم افسردگی را کاهش می دهد، اگرچه برخی از انواع ورزش مفیدتر از سایرین به نظر می رسد. آندریاس هایسل، پژوهشگر ورزش در دانشگاه پوتسدام آلمان، که این تحقیق را رهبری کرده است، می گوید: «نتایج چشمگیر بود. این یافته ها نشان می دهد افرادی که با افسردگی دست وپنجه نرم می کنند، برای بهره بردن از ورزش مجبور به انجام دوی ماراتن یا تمرین های شدید نیستند. هر چیزی بهتر از هیچ است.»
دستورالعمل های درمان بالینی انجمن روان شناسی آمریکا که در سال 2019 به روزرسانی شد، هفت نوع روان درمانی و چندین داروی ضد افسردگی برای درمان افسردگی توصیه می کند، اما به ورزش اشاره نمی کند. سازمان بهداشت جهانی هم ورزش را برای سلامت روان به عنوان مکملی برای درمان های سنتی ترویج می کند، نه به تنهایی. اما تهیه کنندگان این تحقیق مطمئن اند. هایسل می گوید: «انتظار داریم این بررسی منجر به دستورالعمل های به روزشده برای ورزش به عنوان اولین روش درمان شود.» در عین حال، برخی از کارشناسان افسردگی مردد هستند. موری بی استین، استاد بخش روانپزشکی دانشگاه کالیفرنیا در سن دیگو، می گوید: «فکر می کنم ورزش باید برای همه مبتلایان به افسردگی تجویز شود. اما احساس می کنم هنوز شواهد ضعیف است که ورزش را به عنوان نخستین روش درمان افسردگی در نظر بگیریم.»
هر نوع ورزشی افسردگی را درمان می کند
بر اساس نتایج این تحقیق، به طور کلی، اگر افراد در حد متوسط ​​ورزش می کردند، مانند پیاده روی، بهترین تاثیر را داشت، اگرچه تمرینات شدیدتر، از جمله دویدن، دوچرخه سواری و تمرین با وزنه، تقریبا به همان اندازه موثر بود و حتی فعالیت های سبک مانند باغبانی علائم را کاهش می داد. هایسل می گوید که به طور کلی، این تحقیق نشان می دهد ورزش گزینه درمانی موثر و مستقلی برای افسردگی است. این تحقیق به این موضوع نپرداخت که ورزش از چه طریق ممکن است سلامت روان را بهبود بخشد. در تحقیقات گذشته روی موش های افسرده همچنین افراد، ورزش باعث افزایش سطح مواد بیوشیمیایی مختلف در مغز و جریان خون شد که در بهبود خلق وخو نقش دارد. همچنین اغلب خودکارآمدی افراد را افزایش می دهد، یعنی این احساس که شما بیش از چیزی که قبلا فکر می کردید توانایی دارید. تغییری که معمولا با سلامت روانی بیشتر مرتبط است.
دوز مناسب ورزش چقدر است؟
کارمل چوی، روانشناس بالینی و استادیار مرکز روانپزشکی در دانشکده پزشکی هاروارد و بیمارستان عمومی ماساچوست می گوید: «برای مطرح کردن ورزش به عنوان دارو، هنوز به تحقیقات بیشتری نیاز داریم تا نوع دلخواه، دفعات و میزان ورزش برای افراد مختلف را بشناسیم. افسردگی برای همه به یک اندازه نیست، بنابراین درمان باید همیشه متناسب با فرد باشد.» موری استین هم موافق است. او می گوید: «ورزش فواید بسیاری برای سلامتی دارد که تقریبا باید در مقابل هر چیزی که برای بشر آزاردهنده است، تجویز شود.» اما او درباره اینکه ورزش باید درمانی اصلی برای افسردگی باشد، متقاعد نشده است: «من ورزش را به عنوان روشی کمکی برای بیماران مبتلا به افسردگی متوسط ​​تا شدید تجویز می کنم، به طوری که روان درمانی یا داروی ضد افسردگی درمان اصلی باشد.»
مطمئنا تحقیقات بیشتری لازم است. هایسل معتقد است: «ما درباره دوز، شدت و نوع ورزش اطلاعات کافی نداریم، یا اینکه آیا بهبودهای اولیه مربوط به فعالیت، پایدار است یا خیر. مطالعات آینده باید به این سوالات پاسخ دهند و ورزش را با روان درمانی و داروهای ضد افسردگی مقایسه کنند.» او ادامه می دهد: «بسیاری از مردم تلاش می کنند که فعال باشند. بنابراین اولین قدم درک این نکته است که چه ورزشی احتمال بیشتری برای پذیرش و ایجاد لذت دارد. اگر شما یا کسی که به او اهمیت می دهید، احساس افسردگی می کنید، با پزشک درباره ورزش صحبت کنید، چه به عنوان اولین درمان یا علاوه بر سایر درمان ها. فعالیت های مختلف را آزمایش کنید تا زمانی که به یکی از مواردی که از آن لذت می برید، رضایت دهید. بهترین تمرین، آن است که واقعا انجام شود و سودمند و لذت بخش باشد.»منبع: واشینگتن پست/ مترجم: فرشته کیانی
منبع خبر:
روزنامه شهروند
   تاریخ: ۱۰:۲۷ - ۰۹/۰۲/۱۴۰۲   بازدید: ۱۴۶