دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳

معاون آموزشی دانشگاه: آموزش و پرورش، مهمترین رکن اساسی توسعه و پیشرفت یک کشور است
 
در مراسم " گرامی داشت مقام معلم و استاد " در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی؛

معاون آموزشی دانشگاه: آموزش و پرورش، مهمترین رکن اساسی توسعه و پیشرفت یک کشور است

معاون آموزشی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، بعد از ظهر روز دوشنبه در مراسم " گرامی داشت مقام معلم و استاد " در این دانشگاه، طی سخنانی گفت: آموزش و پرورش، مهمترین رکن اساسی توسعه و پیشرفت یک کشور محسوب می شود.

به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه، دکتر حمیدرضا خرم خورشید در جمع مسئولان دانشگاه، مدیران گروه های آموزشی و اعضای هیات علمی دانشگاه، افزود: نکته حائز اهمیت در توسعه و پیشرفت یک کشور ، وجود انسان است که با او شروع می شود، چرا که هر چقدر منابع و سرمایه برای توسعه یک کشور موجود باشد، تا افراد تحصیلکرده و دانشمند نباشند، مسلما نمی توانیم از سرمایه های موجود در کشور استفاده کرده و به سمت توسعه و پیشرفت حرکت کنیم.

وی همچنین یادآوری کرد که دنیای امروز با شتاب بسیار زیاد در رابطه با مسایل علمی، فناوری و تکنولوژی در حال پیشرفت است و در صورتی که ما بخواهیم از این قافله عقب نمانیم، باید به نیروی انسانی و سرمایه انسانی خودمان توجه کنیم و تربیت نیروی انسانی بدون آموزش و پرورش مناسب، نتیجه بخش نخواهد بود.

دکتر خرم خورشید، تصریح کرد: می توانیم بگوئیم، هر چه که باعث بهزیستی و بهکامی انسان بشود، توسعه نام می گیرد که می تواند توسعه فرهنگی، توسعه اجتماعی و یا توسعه اقتصادی و سیاسی باشد. حال، باید دید که اندکس های آموزش و پرورش خوب چیست و چه آثاری را در پی خواهد داشت.

وی به نقل از جامعه شناسان مختلف، گفت: اولین نتیجه ارائه آموزش و پرورش خوب به مردم یک جامعه، ایجاد تفاهم بین افراد آن جامعه است، و این تفاهم بین جوامع مختلف نیز گسترش می یابد. دومین نکته جالب در نظرات جامعه شناسان این است که اگر آموزش و پرورش خوب به مردم ارائه شود، این توانمندی را بدست می آورند که مشکلات خودشان و سپس، مشکلات جامعه خود را حل کنند.

این استاد و محقق پیشکسوت کشورمان افزود: آموزش و پرورش خوب، این امکان را برای افراد فراهم می کند که خلاقانه فعالیت کنند و دارای ابداعات و خلاقیت باشند، نه آنکه صرفا مانند گذشتگان خودشان عمل کنند.

معاون آموزشی دانشگاه خطاب به اعضای هیات علمی حاضر در این مراسم تصریح کرد: آنچه که حائز اهمیت است، وجود فاکتورهای بسیار برای بکارگیری در آموزش و پرورش خوب است تا بتواند موفقیت آمیز باشد. یکی از این فاکتورهای مهم در این خصوص، سرمایه گذاری در آموزش و پرورش است، در واقع بزرگترین سرمایه گذاری در هر کشور، باید در حوزه آموزش و پرورش باشد.

دکتر خرم خورشید افزود: مطالعات نشان داده که هرچه در آموزش و پرورش مربوط به سطوح ابتدایی سرمایه گذاری شود، ارزش افزوده ای به میزان هشت برابر و سرمایه گذاری در آموزش عالی، دارای ارزش افزوده ای به میزان چهار برابر خواهد داشت.

وی همچنین سهم دهی به آموزش و پرورش از تولید ناخالص ملی (GDP) هر کشور را مهم خواند و گفت: در دهه گذشته، حداکثر سهمی که از تولید ناخالص ملی کشورمان به آموزش و پرورش اختصاص داده شده، حدود 2/3 درصد است، در صورتی که میانگین جهانی آن، بین 4/5 تا 5 درصد می باشد.

وی با اشاره به میزان سرمایه گذاری کشورهای منطقه از تولید ناخالص ملی شان در آموزش و پرورش، افزود: در کشور پاکستان حدود 2/8 درصد، در افغانستان (قبل از حکومت طالبان) حدود 3/2 درصد، در ترکیه حدود 4/2 درصد، و بالاترین سهم آموزش و پرورش از تولید ناخالص ملی در میان کشورهای منطقه، مربوط به کشور عمان می باشد که حدود 6/7 درصد تولید ناخالص ملی این کشور است و اکثر کشورهای اروپایی نیز بین 5 تا 6 درصد از تولید ناخالص ملی خودشان را به آموزش و پرورش اختصاص می دهند.

وی، اختصاص سهم بیشتر به سرمایه گذاری در بخش آموزش و پرورش را نشاندهنده اهمیت آن کشورها به این بخش دانست و تاکید کرد: حکومت ها باید به نقش آموزش و پرورش در کلیه امور واقف باشند تا سرمایه گذاری بیشتری در این بخش انجام بدهند.

معاون آموزشی دانشگاه در عین حال تصریح کرد: برای ایجاد تغییر و تحول در هر زمینه ای، باید ابتدا مشکلات را بشناسیم و وجود این مشکلات را قبول کنیم، چون تا زمانی که مشکلات را انکار بکنیم، درصدد رفع آنها برنمی آئیم. همانطور که در حال حاضر مشکلات بسیاری در آموزش و پرورش کشورمان وجود دارد که باید آنها را بشناسیم و آنها را قبول کنیم و با اراده بسیار قوی در جهت رفع این مشکلات، فعالیت کنیم.

دکتر خرم خورشید تاکید کرد: رفع مشکلات در آموزش و پرورش، مستلزم ورود همه اساتید و علماء به این عرصه است تا مسایل را با قوت و قدرت، و بدون هراس بیان کنند و در جهت رفع آنها قدم بردارند و در این راه، از حمایت مسئولان برخوردار باشند.

وی در پایان سخنانش، ضمن عرض تبریک مجدد به همه اساتید به مناسبت سالروز گرامی داشت مقام معلم و استاد، از همه اعضای هیات علمی خواست تا در مقابل رفتار خلاف شئونات دانشجویی و دانشگاهی دانشجویان، به هر طریق که می توانند با حساسیت بیشتر توجه کنند و به عنوان استاد، پدر، مادر، خواهر یا برادر دانشجویان، به آنان تذکر داده و راهنمایی کنند تا بعدا برای دانشجویان مشکل ساز نشود.

در ادامه این مراسم، دکتر فربد فدائی روانپزشک و عضو بازنشسته هیات علمی دانشگاه طی سخنانی در ابتدا با ادای احترام نسبت به استاد پیشکسوت دکتر سادات سیدباقر مداح، گفت: ایشان استاد عزیزی هستند که در درجه اول، مهربانی و عشق را به شاگردان خودشان می آموختند.

وی به سابقه حدود 40 ساله شاگردی و همکاری با دکتر مداح اشاره کرد و افزود: زمانی را به یاد می آورم که خانم دکتر به مرکز روانپزشکی رازی می آمدند و با محبت خودشان، فضای گرفته آنجا را روشن می کردند.

دکتر فدائی در مورد جایگاه استاد، از سخنان ارزشمند پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد (ص) بهره گرفت که فرمودند، " بهترین شما، کسی است که گفتارش بر دانش استوار است " و یا گفته اند که " اولین تعلیم یا نخستین درس، دومین زندگی است " یعنی از زندگی جسم، به زندگی معنوی وارد می شویم، و به همین دلیل است که مقام معلم و استاد، گاهی بالاتر از مقام پدر و مادر می شود.

وی با اشاره به اینکه استاد، پرورنده روان است، و پدر و مادر پرورش دهنده جسم هستند، تاکید کرد: کسی می تواند معلم باشد که آتشی در درونش روشن باشد، همانطور که یک ضرب المثل آلمانی می گوید، کسی که در خود آتشی ندارد، نمی تواند دیگران را گرم کند.

این روانپزشک برجسته و بنام کشورمان افزود: بهترین معلم، کسی است که بمانند یک باغبان رفتار کند. خداوند انسان را با خصلت های نیکو آفریده است و معلم چون باغبانی است که به هر نهال با توجه به ذاتش رسیدگی می کند. نخستین علامت یک معلم خوب، مجهز بودن او به دانش و فضیلت است.

وی ادامه داد: مهمترین علت به انقراض کشیده شدن ملتی، بی احترامی به دانش و فضیلت است و هر چه مقام معلم، مورد تکریم قرار می گیرد، نتیجه آن به جامعه برمی گردد.

دکتر فدائی با اشاره به اینکه در سال 1400، 52 درصد از داوطلبان آزمون سراسری که مجاز به انتخاب رشته بودند، ترجیح دادند که وارد دانشگاه ها نشوند، گفت: دلیل این تصمیم و این رویکرد، باید مورد توجه و بررسی قرار بگیرد.

وی همچنین به اهمیت تربیت و پرورش نسل آینده کشور اشاره کرد و افزود: علاوه بر اینکه لازم است، جوانان را به راه درست راهنمایی و هدایت کنیم، اما باید دلایل کاهش اقبال جوانان در ورود به دانشگاه ها را هم مورد توجه و بررسی قرار بدهیم.

در ادامه این مراسم، دکتر سادات سیدباقر مداح (مادر پرستاری ایران) دیگر هیات علمی پیشکسوت دانشگاه در سخنان کوتاهی، بر " عشق و علاقه به حرفه معلمی و آموزش " به عنوان یکی از عوامل موفقیت معلمان و اساتید در حرفه آموزش و اثربخشی آن در میان دانشجویان تاکید کرد.

وی گفت که خودش همچنان با عشق و علاقه با دانشجویان تعامل دارد و با توجه به علاقه ای که به دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی دارد، دو سه روز در هفته را با میل شخصی و براساس علاقه اش به دانشجویان، در این دانشگاه حاضر می شود و به هر کجا که دعوت می شود، با هدف تعلیم و بهره رساندن دانش و تخصص خود به دیگران، شرکت می کند.

انتهای پیام/

تهیه و تنظیم خبر: نعیمی پور

   تاریخ: ۱۴:۱۳ - ۱۲/۰۲/۱۴۰۲   بازدید: ۱۷۸