دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳

درصدد تبیین جایگاه " توانبخشی اجتماعی " در برنامه هفتم توسعه کشور هستیم
 
رئیس دانشکده سلامت اجتماعی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی؛

درصدد تبیین جایگاه " توانبخشی اجتماعی " در برنامه هفتم توسعه کشور هستیم

رئیس دانشکده سلامت اجتماعی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، از تبیین جایگاه " توانبخشی اجتماعی " در برنامه هفتم توسعه کشور خبر داد که به همت این دانشکده و دانشگاه های مرتبط آغاز شده و براساس آن، واژه " سلامت اجتماعی " برای اولین بار وارد گفتمان حقوقی کشور شده است.

دکتر فرهاد نصرتی نژاد در گفت وگو با خبرنگار وبدای دانشگاه، در این باره توضیح داد: خدماتی که حوزه " سلامت اجتماعی " به جامعه ارائه می دهد، نظیر دپارتمان های حوزه های بهداشت و درمان و از این جنس خدمات پزشکی و ... نیست، که به یکباره شاهد مداخلات و در نتیجه درمان باشیم، آنچه که دانشکده سلامت اجتماعی و مجموعه های مرتبط با آن، ارائه می دهند، سرویس هایی در حوزه سیاستگذاری آموزش، پژوهش، مسکن، بیمه، رفاه و سایر مسائل اجتماعی است.

وی افزود: در واقع، دانشکده سلامت اجتماعی، در مرحله کمال خودش، به دولت کمک می کند که وضعیت سلامت اجتماعی در جامعه بهتر شود و این کمک و مداخله، از طریق سیاستگذاری هاست و الزاما از طریق یک شخص، یا یک دانشکده محقق نمی شود، دانشکده سلامت اجتماعی از طریق کمک به سیاستگذاری بهینه در حوزه های گوناگون سلامت، آموزش، اشتغال، بازنشستگی، تامین اجتماعی و. .. با بُعد ایجابی وارد می شود و به این شکل، سلامت اجتماعی ایفای نقش می کند.

دکتر نصرتی نژاد تصریح کرد: از سلامت اجتماعی، دو تلقی داریم، " بخش ایجابی " یعنی با انجام کارهایی، شرایط اجتماعی بهتر را رقم بزنیم تا سلامت اجتماعی، بهتر شود و بخش دیگر، " بخش سلبی " است. یعنی، وقتی از سلامت اجتماعی حرف می زنیم، یک بعد سلبی، قائل باشیم و در جامعه ما یک سری از آسیب های اجتماعی نباشد و سیاست گذاری برای کاهش و حذف نرخ آسیب های اجتماعی نظیر نرخ طلاق، نرخ اعتیاد و نرخ هر مساله آسیب زای دیگر داشته باشیم.

وی همچنین اظهارداشت: دانشکده سلامت اجتماعی، می تواند در دو حوزه سلبی و ایجابی، ایفای نقش کند، به عنوان مثال در بُعد سلبی، کمک به سیاستگذاری برای کاهش آسیب های اجتماعی در قالب پژوهش های بسیاری انجام شده است، یک رصد اجتماعی گسترده و پایان نامه های زیادی در دانشگاه انجام شده است و در جهت سیاست گذاری سلامت نیز در قالب پایان نامه کارشناسی ارشد، با در نظرگرفتن شاخص ها، گام هایی برداشته ایم و بزودی شاهد اخبار خوشی در این حوزه خواهیم بود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در ادامه گفت: دانشکده سلامت اجتماعی این دانشگاه، یک بخش علمی است که با رصد علمی عرصه های اجتماعی، به سیاستگذاری کمک می کند و خیلی از مواقع، آگاهی از سلامت اجتماعی، بخش مهمی از کار است، یکی از مشکلات که پیش روی دانشکده سلامت اجتماعی و دانشکده هایی از همین جنس داریم، این است که ما کارگزار نیستیم، سیاستگذاری در جای دیگری نظیر نهادهای مختلف دولت، در قالب هیات وزیران، مجلس شورای اسلامی و ... انجام می شود و کار اجرایی، دست ما نیست.

رئیس دانشکده سلامت اجتماعی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در ادامه گفت: خوشبختانه در سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری، تحت تاثیر کارهای دانشکده سلامت اجتماعی، بخش سلامت اجتماعی فرهنگستان علوم پزشکی و سایر دانشکده های مرتبط با حوزه اجتماعی، عبارت " سلامت اجتماعی " برای اولین بار وارد گفتمان حقوقی شده است و به برنامه نویسان، تکلیف کرده است که به ارتقای سلامت اجتماعی در کشور بپردازند.

وی اظهارداشت: واژه " سلامت اجتماعی " در سیاست های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری و نیز نظرات کارشناسی در تدوین و تنظیم برنامه هفتم توسعه کشور، می تواند راهگشا باشد و منجر به شناخت هر چه بیشتر رسالت حوزه سلامت اجتماعی باشد.

دکتر نصرتی نژاد در ادامه، تشکیل سازمان اجتماعی در وزارت کشور را تحت تاثیر ادبیات علمی و کلامی دانشکده سلامت اجتماعی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و سایر دانشکده های مرتبط دانست.

وی اظهار داشت: خوشبختانه در ادبیات حقوقی برخی نهادهای تاثیر گذار، واژه " سلامت اجتماعی "، وارد شده است که این مهم، نقطه عطفی در راستای توجه هرچه بیشتر سیاست گذاران به حوزه سلامت اجتماعی است.

وی تصریح کرد: در واقع، وقتی سیاست های کلی مقام معظم رهبری ابلاغ شد، در همین دانشکده، کارگروه تدوین احکام یا کمک به احکام توسعه توانبخشی، متشکل از اساتید خبره و مرتبط، در جلسات متعدد، کارشناسی کردند و بسته ای از جنس سیاستگذاری تهیه شد تا در موضوع " توانبخشی اجتماعی " به برنامه نویسان بگوئیم که توانبخشی، در کجاها مغفول مانده و کجا باید بیشتر مدنظر قرار بگیرد، که خوشبختانه در این راستا، دستاورد هایی به دست آمد و در اجلاس روسای دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور که به میزبانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی برگزار شد، به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارائه شد .

مدیرگروه آموزشی رفاه اجتماعی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، ابراز امیدواری کرد که نتیجه تعاملات دانشکده سلامت اجتماعی، در برنامه هفتم توسعه کشور دیده شود و مقوله " توانبخشی اجتماعی " مورد توجه قرار بگیرد و با این کار، ردپای سلامت، در سلامت اجتماعی مشاهده شود.

دکتر نصرتی نژاد افزود: برنامه هفتم توسعه کشور، هنوز تدوین نشده است و ما در دانشکده سلامت اجتماعی امیدواریم با تعاملات انجام شده، شاهد پرداختن به حوزه توانبخشی اجتماعی در این برنامه باشیم.

وی در ادامه گفت: شناسایی، ارتباط گیری و تعامل با نهاد ها، سازمان ها یا مراکزی، نظیر فرهنگستان علوم پزشکی، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی و ... که با سیاست گذاری مرتبط هستند را برای بهبود وضعیت سلامت اجتماعی، پیگیری می کنیم.

وی افزود: ارتباط گیری با نهاد هایی نظیر سازمان بهزیستی کشور، کمیته امداد حضرت امام خمینی (ره)، بنیاد شهید و امور ایثارگران و نهاد هایی از این جنس که در حوزه سیاست گذاری و تصمیم سازی، ایفای نقش می کنند نیز مدنظر ما هستند، زیرا که این نهادها، مهم ترین مجموعه هایی هستند که می توانند ایده هایی که برآمده از کارهای فکری دانشکده سلامت اجتماعی است را نهادینه سازی کنند، و لذا، برای تفاهم نامه با این ارگان ها، گام هایی برداشته شده است که امیدواریم با مجموعه فعالیت ها و مشارکت بین بخشی نهادهای همسو، شاهد بهبود وضعیت سلامت اجتماعی در کشور باشیم.

انتهای پیام/

تهیه و تنظیم خبر: گلرخ - نعیمی پور
   تاریخ: ۰۶:۱۷ - ۱۸/۰۲/۱۴۰۲   بازدید: ۱۷۰