دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳

40 درصد جمعیت سیستان و بلوچستان زیر 14 سال سن دارند
 
زاهدان - رئیس دانشگاه علوم پزشكی زاهدان با بیان اینكه سیستان و بلوچستان جوان ترین استان كشور است، گفت: طبق آخرین آمار 40 درصد جمعیت سیستان و بلوچستان زیر 14 سال سن دارند.
40 درصد جمعیت سیستان و بلوچستان زیر 14 سال سن دارند زاهدان - رئیس دانشگاه علوم پزشكی زاهدان با بیان اینكه سیستان و بلوچستان جوان ترین استان كشور است، گفت: طبق آخرین آمار 40 درصد جمعیت سیستان و بلوچستان زیر 14 سال سن دارند.

سید محمد هاشمی شهری در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: سیستان و بلوچستان جوان ترین استان كشور است و جمعیت زیر 30 سال این استان 18 درصد از میانگین كشوری بیشتر است.

وی با اشاره به اینكه 40 درصد جمعیت سیستان و بلوچستان زیر 14 سال سن دارند، افزود: علیرغم اینكه در چند سال گذشته شاهد توسعه زیرساخت ها در حوزه بهداشت و درمان بوده ایم ولی كماكان توسعه و ارتقا زیرساخت های بهداشتی و درمانی برای حركت چرخ های توسعه استان لازم و ضروری است.

رئیس دانشگاه علوم پزشكی زاهدان با بیان اینكه استان سیستان و بلوچستان بالاترین نرخ موالید در كشور را دارد، ادامه داد: در سیستان و بلوچستان به ازای هر یك هزار نفر جمعیت در سال 30 ولادت جدید وجود دارد و این در حالی است كه میانگین كشوری 18 نفر است.

وی با اشاره به اینكه میزان باروری كل در كشور 2 و در سیستان و بلوچستان 4 است، گفت: میزان باروری كل، میانگین تعداد فرزندانی است كه یك مادر در طول دوران باروری یعنی بین سن 15 تا 49 سال به دنیا می آورد.

هاشمی شهری با اشاره به اینكه سیستان و بلوچستان پایین ترین سن ازدواج و كمترین طلاق را در كشور دارد، تصریح كرد: جمعیت جوان از یك طرف، ظرفیت و سرمایه ای بزرگ است كه می تواند موجب نشاط و رونق اقتصادی جامعه شود، اما از سوی دیگر نیاز به برنامه ریزی دقیق و كارآمد دارد تا نیازها برطرف شود.

وی با بیان اینكه حفظ، پویایی و تعادل جمعیت از مباحث اساسی مدیریتی كشور است، بیان كرد: ضروری است مسئولین استانی و كشوری برای رفع مشكلات و دغدغه های بهداشتی و درمانی استان بیش از پیش اهتمام ورزند تا كیفیت زندگی مردم و سلامت جسمی و روانی نسل های آینده ارتقا یابد و شاهد كاهش موارد مرگ و میر در همه رده های سنی باشیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشكی زاهدان ادامه داد: در سال 97 در مناطق تحت پوشش این دانشگاه در مجموع 8 تخت در بخش مراقبت های ویژه كودكان (picu) و در بخش مراقبت های ویژه نوزادان (NICU)، 27 تخت وجود داشت كه انشاالله تا پایان سال جاری تعداد كل تخت های بخش مراقبت های ویژه نوزادان (NICU) به 52 و تخت های بخش مراقبت های ویژه كودكان (picu) به 33 تخت می رسد كه حاكی از رشد دو برابری تخت های( NICU) و رشد 4 برابری تخت های بخش (picu) است.
منبع خبر:
خبرگزاری مهر
   تاریخ: ۰۸:۲۹ - ۱۳/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۵۸