دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه :
 
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه :

در راستای مسئولت اجتماعی دانشگاه با سازمان بهزیستی، تحقیقات مشترک انجام می شود.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، گفت: تولید شواهد علمی و طراحی ابزارهای تخصصی مبتنی بر شواهد علمی، بخشی از رسالت دانشگاه هاست و در راستای مسئولیت اجتماعی دانشگاه و کمک به جامعه هدف با سازمان بهزیستی مشارکت می کنیم.

به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه، دکتر حمید رضا خانکه معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در این نشست گفت: 60 درصد دانشجویان این دانشگاه، تحصیلات تکمیلی هستند و حجم زیادی از پایان نامه ها می تواند در راستای رفع نیازهای جامعه هدف و سازمان بهزیستی هدایت شود.

وی افزود:600 پایان نامه در سال، یک فرصت بزرگ در حوزه پژوهش است و خوشبختانه این دانشگاه در بحث طرح های تاثیر گذار، رتبه اول را کسب کرده است و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بحث مرجعیت توانبخشی و سلامت اجتماعی را به این دانشگاه واگذار کرده است.

دکتر خانکه تصریح کرد: مسئولیت اجتماعی دانشگاه، کمک به حل مشکلات جامعه هدف است و به سمت رفع نیاز های جامعه و سازمانهای هدف پیش می رویم، دانشگاه محل انتفاع نیست اما در مسیر پژوهش، سازمان های متقاضی با بهره مندی از بودجه پژوهشی خود، می توانند با مراکز علمی مشارکت داشته باشند و کارهای ارزشمندی برای رفع نیاز جامعه هدف، انجام دهند.

وی افزود: سازمان بهزیستی سازمانی مرتبط و عجین با دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی است و از این رو رسیدن به ادبیات مشترک برای رفع نیاز را جزیی از مسئولیت اجتماعی خود می دانیم و آن را دنبال می کنیم.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه گفت: امیدواریم با تشکیل کمیته مشترک بین دانشگاه علوم توانبخشی وسلامت اجتماعی و سازمان بهزیستی کشور و جمع آوری نظام مسائل و نیاز های سازمان بهزیستی بتوانیم در این مسیر گام برداریم.

وی تصریح کرد: خوشبختانه طرح بیلی(طراحی ارزیابی اختلالات تکاملی کودکان )توسط مرکز تحقیقات اعصاب اطفال این دانشگاه طراحی شده و در جامعه به کار گرفته می شود، دانشگاه در بحث تولید شواهد علمی، ظرفیت خوبی دارد و امیدواریم با تشکیل کمیته مشترک بتوانیم شاهد نتایج خوبی باشیم.

. در این نشست که با حضور جمعی از کارشناسان دفتر توانمندسازی معلولین سازمان بهزیستی کشور در این دانشگاه برگزار شد، کارشناسان با بیان چالش های سازمان نظیر، دسترسی مراجعان سازمان بهزیستی به خدمات و چالش های وضعیت کنونی حوزه توانبخشی سازمان بهزیستی، خواستار مشارکت علمی دانشگاه در طراحی ابزارهای بومی، بهره مندی از ظرفیت های علمی پژوهشی این دانشگاه و متدولوژی دانشگاه در حل مشکلات حوزه توانبخشی شدند.

دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی درصدد طراحی ابزار های بومی و ملی در کشور است

دکتر کیانوش عبدی مدیر توسعه ارزیابی و تحقیقات دانشگاه علوم توانبخشی وسلامت اجتماعی در نشست کمیته مشترک دفتر توانمندسازی معلولین معاونت توانبخشی سازمان بهزیستی و معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه گفت: در برنامه های معاونت توانبخشی سازمان بهزیستی، بنابر درخواست رئیس وقت سازمان بهزیستی کشور، چالش هایی در ICF ( طبقه بندی بین المللی عملکرد، ناتوانی و سلامت ) و مبنای طبقه بندی و شدت معلولیت، مطرح شد و در این راستا، سازمان بهزیستی، تقاضاهایی از این دانشگاه؛ داشتند.

وی افزود: این دانشگاه بنابر رسالت خود و با توجه به اینکه عهده دار مرجعیت توانبخشی است با کمک و همکاری گروه های آموزشی این دانشگاه ، برای کمک به درمان اختلالات گفتار، شنوایی، ذهنی ، ابزار های بومی و ملی در کشور را طراحی می کند.

دکتر عبدی اظهارداشت: پیرو همکاری دانشگاه علوم توانبخشی وسلامت اجتماعی با کمیته توانمندسازی معلولین معاونت توانبخشی سازمان بهزیستی؛ حوزه های مختلف دیگر نیز پیگیری می شود.

وی گفت: در این جلسه مقرر شد تا کمیته مشترک علمی اجرایی در پاسخ به تقاضا و نیازهای سازمان بهزیستی کشور تشکیل شود تا شاهد مشارکت هرچه بیشتر، تسهیل فرایند ها و ادامه همکاری در حوزه های مختلف باشیم و امیدواریم با تشکیل کمیته و تعامل هرچه بیشتر، شاهد خدمات ارزنده ای برای جامعه هدف باشیم.

در این نشست خانم نجیبه فلاحی کارشناس دفتر توانمندسازی معلولین معاونت توانبخشی سازمان بهزیستی کشور، ضمن اظهار خرسندی از حضور در این دانشگاه گفت:تمام خدماتی که بهزیستی به معلولین و کارازافتادگان می دهد بر اساس تشخیص کمیسیون ICF صورت می پذیرد و میزان خدمات قابل ارائه به معلولین را تعیین می نماید.

وی اظهار نمود: اساس کار کمیسیون پزشکی بر مبنای طبقه بندی عملکرد و ناتوانی و سلامت است لذا تمامی مراجعین باید توسط پزشکان متخصص و کارشناسان مرتبط و از طریق آزمون های سنجش عملکردی در خصوص سطح محدودیتهای عملکرد زندگی روز مره و مشارکتهای اجتماعی مورد بررسی قرار گیرند.

فلاحی افزود:کاری که در کشور در کمیته های پزشکی انجام می دهیم بر مبنای ارزیابی کیفی است، در ارزیابی کیفی با توجه به شرایط مراجعات رو به رشد مردم به سازمانهای حمایتی باید تعیین معلولیت ها دقیق و به درستی انجام شود.

وی گفت: با توجه به حجم بالای مراجعات سازمان بهزیستی و مسئولیت اجتماعی این سازمان در نظر داریم تا ابزارهای تخصصی برای تعیین دقیق معلولیت داشته باشیم، در حال حاضر ارزیابی کیفی برمبنای، خود اظهاری است که ما باید به سمت ارزیابی هایی کمی و کارشناسی شده حرکت کنیم و در این مسیر درصد تعامل با دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی هستیم تا در راستای مسئولیت اجتماعی سازمان با برنامه های مشترک، از جامعه هدف حمایت لازم و کارشناسانه داشته باشیم.
   تاریخ: ۱۰:۵۶ - ۰۶/۰۳/۱۴۰۲   بازدید: ۸۶