دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳

بهره گیری از ظرفیت علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در طراحی سند تغییر اقلیم
 
رئیس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی کشور :

بهره گیری از ظرفیت علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در طراحی سند تغییر اقلیم

رئیس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی گفت: از ظرفیت علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در طراحی سند تغییر اقلیم بهره می گیریم تا نقش سازمان ها، وزراتخانه ها و مردم در رابطه با تغییر اقلیم در کشور تبیین شود.

به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه، دکتر محمداسماعیل مطلق رئیس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی گفت: به دستور رئیس جمهور در جلسات شورای عالی سلامت و امنیت غذایی، خواهان مشارکت علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در نوشتن یک سند جامع، راجع به موضوع تغییر اقلیم هستیم تا نقش سازمان ها، وزراتخانه ها و مردم در رابطه با تغییر اقلیم در کشور مشخص شود.

وی افزود: ایران یک کشور حادثه خیز است و با تدوین این سند می توانیم با هماهنگی بین بخشی دستگاه ها، در گام اول به پیشگیری و در صورت بروز حادثه ، مداخله موثر داشته باشیم.

رئیس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی افزود: دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی ، کارگروه های مختلفی در حوزه های اجتماعی دارد و با توجه به پتانسیل و تخصص اعضای هیئت علمی این دانشگاه و مرکز تحقیقات سلامت در حوادث و بلایا در این دانشگاه می توان در زمینه طراحی سند جامع مدیریت خطرحوادث و سوانح در نظام سلامت و سند تغییر اقلیم، مشارکت داشت .

وی گفت: در بحث مدیریت تجمعات انبوه نظیر تجمعات اربعین حسینی ، 14 خرداد و ....با حمایت دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و سازمان ورژانس کشور شاهد نتایج خوبی بودیم و با این پتانسیل در صورت وقوع حوادث و سوانح می توانیم گام های موثری برداریم.

دکتر مطلق افزود: در طراحی سند جامع مدیریت خطرحوادث و سوانح در نظام سلامت و سند تغییر اقلیم از پتانسیل دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و همچمنین ازحمایت علمی سازمان اورژانس کشور و سایر دانشگاه های علوم پزشکی بهره مند می شویم .

وی در ادامه خواستار حمایت علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی درطراحی سند جامع مدیریت خطرحوادث و سوانح در نظام سلامت و سند تغییر اقلیم شد.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در این نشست افزود: در بحث طراحی اسناد ملی نظیر قانون مدیریت بحران کشور در سال 98 و 99 ، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی ،متولی کمیته تحقیق بود و با کمک کمیته تحقیق، این اسناد در سه حوزه، سند راهبردی مدیریت بحران کشور، سند آمادگی مدیریت بحران کشور و سند کاهش خطر و نوشته شد .

وی افزود:این اسناد در هیئت دولت، تصویب و ابلاغ شد و در سایه این ابلاغ بود که دستگاه ها باید اسناد متناظری برای خودشان تنظیم می کردند، خوشبختانه در حوزه سلامت، این دانشگاه کارهای خوبی انجام داده است، ولی سند جامع و کاملی نداشتیم و دراین راستا، دبیر شورای عالی سلامت و امنیت غذایی از طرف رئیس جمهور تکلیف گرفتند که این سند را تنظیم کنند و این مهم به دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی محول شد.

دکتر خانکه از بازنگری اسناد، تهیه خلاصه سیاستی و پیش نویس اولیه سند ملی کاهش خطر خبر داد و گفت: مقرر شد، که دبیرخانه تدوین این سند در مرکز تحقیقات سلامت در حوادث و بلایای دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی باشد و این دانشگاه عهده دار ماموریت، اهداف کلی و اهداف جزئی و اقدامات سند اولیه جامع مدیریت خطر در کشور باشد و از نظرات تخصصی سازمان های دیگر نیز از این مسیر بهره مند می شویم.

مدیریت کارا و جامع در حوزه حوادث و بلایا یک ضرورت، محسوب می شود

دکتر شکوفه احمدی عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سلامت در حوادث و بلایا در این نشست با تشریح برنامه ملی کاهش خطر حوادث و سوانح در نظام سلامت ، به ارائه موضوعاتی نظیر روند افزایشی مخاطرات درجهان و ایران ، برنامه ها و اسناد بین المللی در زمینه مدیریت خطر حوادث، اسناد و برنامه های ملی، برنامه ملی کاهش خطر حوادث و سوانح و برنامه ملی کاهش خطر حوادث و سوانح در نظام سلامت پرداخت.

وی در این نشست، به مراحل تدوین برنامه ملی کاهش خطر حوادث و سوانح در نظام سلامت، اقدامات اولویت دار مشترک برای تمام مخاطرات و تمامی ساختار نظام سلامت، سیاست های پیشگیری و کاهش خطرات ناشی از سوانح طبیعی و حوادث غیرمترقبه اشاره کرد و مدیریت کارا و جامع در حوزه حوادث و بلایا را یک ضرورت دانست.

گفتنی است ، پیش نویس اولیه برنامه ملی کاهش خطر حوادث و سوانح در نظام سلامت به همت دکتر حمید رضا خانکه فلوشیپ سلامت در حوادث و بلایا از دانشگاه کارولینسکای سوئد، رئیس مرکز تحقیقات سلامت در حوادث و بلایا و با همکاری دکتر شکوفه احمدی، دکتر سید آروین برزنجی، دکتر محمدعظیم محمودی و دکتر الهام قناعت پیشه نوشته شده است .

شایان ذکر است در این نشست، اساتید علمی مرکز حوادث و بلایا دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و سازمان های همکار نظیر سازمان اورژانس کشور و سازمان پدافند غیرعامل حضور یافتند تا نظرات این گروه ها در طراحی سند به کار گرفته شود و با توجه به اولویت های سازمان های همکار ، بتوان در همه ابعاد ، شاهد تعیین نقش این گروه ها بود.



انتهای پیام /

تهیه و تنظیم : گلرخ
   تاریخ: ۱۵:۲۷ - ۰۹/۰۳/۱۴۰۲   بازدید: ۲۰۰