دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳

فیزیوتراپی، اولین گزینه درمان آسیب های ستون فقرات
 
عضو هیات علمی گروه فیزیوتراپی دانشگاه علوم پزشکی ایران:

فیزیوتراپی، اولین گزینه درمان آسیب های ستون فقرات

عضو هیات علمی گروه فیزیوتراپی دانشگاه علوم پزشکی ایران در بیست و سومین سمینار فیزیوتراپی تخصصی ستون فقرات گفت:فیزیوتراپی و درمان های توانبخشی اولین گزینه درمان آسیب های ستون فقرات و دردهای اسکلتی عضلانی است.

به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه، دکتر هولاکو محسنی فر استادیار گروه آموزشی فیزیوتراپی دانشگاه علوم پزشکی ایران در پنل تخصصی "اختلالات ستون فقرات و تصمیم گیری رویکردهای فیزیوتراپی یا جراحی" گفت: در این پنل جنبه های جراحی و از سوی دیگر جنبه های فیزیوتراپی و توانبخشی مورد توجه قرار گرفت.

وی افزود: در این پنل، با حضور متخصصان جراح و فیزیوتراپیست ها به این مهم رسیدیم که باید به ریز فاکتورهای جراحی توجه داشته باشیم و در صورت علائم پیشرونده و بلندمدت دردهای ستون فقرات بعد از گذراندن دورهای فیزیوتراپی؛ تجویز جراحی داشته باشیم.

دکتر محسنی فر تصریح با اشاره به جمع بندی این پنل تخصصی افزود: نتایج نشان می دهد که در مواجه با دردهای ستون فقرات و دردهای اسکلتی عضلانی مراجعین، بیشتر باید به سمت فیزیوتراپی و توانبخشی پیش برویم حتی در مواردی که در ام آر آی مراجعه کننده، شاهد بیرون زدگی دیسک هستیم، در گذشته با مواجه با بیرون زدگی دیسک، گزینه جراحی لحاظ می شد، امروزه با آگاهی از اینکه دیسک ها قابلیت جذب دارند، باید به سمت تمرین درمانی، فیزیوتراپی و توانبخشی برویم.

وی گفت: باید به علائم دردهای ستون فقرات توجه کنیم و اگر شدید بودند جراحی را لحاظ کنیم، با درمان های محافظه کارانه نظیر فیزیوتراپی و تمرینات توانبخشی، بیمار با هزینه کمتر، بدون عوارض جراحی، با درمانی راحت تر، نتیجه لازم را می گیرد.

وی اظهارداشت: رویکرد فیزیوتراپی و توانبخشی نسبت به سال های گذشته در خصوص مقوله بیرون زدگی دیسک رو به رشد است.

دکتر محسنی فر اظهار داشت: درمانگران در معاینه نباید صرفاً به بیرون زدگی دیسک نگاه کنند، زیرا دیسک ها قابلیت جذب دارند.

وی گفت؛ درمان های جراحی اولین راه رهایی از دردهای ستون فقرات و دردهای اسکلتی عضلانی نیست بلکه اولین راه، درمان محافظه کارانه یا فیزیوتراپی به مدت شس تا هشت هفته است، حتی در مواردی که بیرون زدگی دیسک شدید باشد یا تنگی کانال نخاع را شاهد باشیم، باید فیزیوتراپی را در اولویت قرار دهیم و در صورتی که علائم بیمار رو به افزایش و اورژانسی بود، بیمار را به سمت جراحی هدایت کنیم.

بیست و سومین سمینار فیزیوتراپی تخصصی ستون فقرات روزهای چهارشنبه و پنج شنبه 10 و 11 خرداد ماه 1402 در سالن شهید احمدی روشن دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی برگزار شد.

انتهای پیام/

تهیه و تنظیم خبر : گلرخ

عکس: پیرهادی
   تاریخ: ۱۲:۳۸ - ۱۲/۰۳/۱۴۰۲   بازدید: ۱۲۴