دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳

انجام 450 هزار تست PCR در استان تهران
 
وضعیت غربالگری بیماری ها
انجام 450 هزار تست PCR در استان تهران



وضعیت غربالگری بیماری ها

ایاد بهادری منفرد، با اشاره به جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی، اظهار كرد: بیش از پنج میلیون و 800 هزار نفر خدمت بهداشتی از دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی دریافت می كنند كه از این تعداد 280 هزار در روستاها این خدمات را دریافت می كنند.

وی با اشاره به وجود 16 بخش بهداشتی تحت پوشش حوزه بهداشت دانشگاه یادآور شد: 34 دهستان، 22 شهر و 448 روستا توسط فعالان، پزشكان و كارشناسان بهداشتی خدمات دریافت می كنند.

بهادری منفرد با اشاره به مجهز بودن دانشگاه به 104 مركز جامع خدمات سلامت، 123 خانه بهداشت، 276 پایگاه شهری و روستایی گفت: در سالی كه گذشت و با شیوع پاندمی كرونا بالغ بر 40 مركز به عنوان مراكز منتخب نشانه دار شدند كه از این تعداد هشت مركز به صورت 24 ساعته و 33 مركز نیز به صورت 16 ساعته پاسخگوی مراجعان بودند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی از متوقف نشدن خدمات عادی حتی در پیك های پاندمی به بیماران غیر كرونایی خبر داد و گفت: خدمات عادی هرگز به بیماران غیر كرونایی متوقف و یا كمرنگ نشد و با مشخص شدن این مراكز 24 و 16 ساعته به شكلی منسجم تر به مبتلایان و یا افراد مشكوك به كووید 19 خدمت ارائه شد.

وی در ادامه به توسعه عمرانی حوزه بهداشت در سال های اخیر اشاره كرد و افزود: حدوداً 13 پروژه به بهره برداری رسیده و از بیش از 10 پروژه نیز تا پایان نیمه سال آینده بهره برداری خواهد شد.

بهادری منفرد اجرای طرح تعمیر و بازسازی چهار مركز و خانه بهداشت و جذب منابع مالی كه بخشی از آن با كمك خیرین سلامت صورت پذیرفته را از دیگر اقدامات معاونت بهداشتی ذكر كرد.

وی همچنین درباره غربالگری های انجام شده در سال 1399 نیز توضیح داد: غربالگری های صورت گرفته، غربالگری های اولیه و همگانی بود به شكلی كه حدوداً سه میلیون و 500 هزار خدمت به افراد تحت پوشش دانشگاه ارائه شد و در مرحله دوم افراد بالای 15 سال و گروه های در معرض خطر كه جمعیتی بالغ بر دو میلیون و 800 هزار نفر را به خود اختصاص می دادند، در دستور كار قرار گرفت.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی، از ارائه بیش از سه میلیون و 300 هزار خدمت به افرادی كه به دلیل شیوع كرونا از برخی از خدمات مثل واكسیناسیون و غربالگری غافل شده بودند خبر داد و افزود: حدود 71 درصد از جمعیت تحت پوشش دانشگاه تحت غربالگری مرحله سوم قرار گرفتند.

بهادری منفرد درباره خدمت رسانی به جمعیت عشایر كشور نیز گفت: در منطقه شمیرانات و دماوند برای خدمت رسانی به عشایر پایگاه های ثابت راه اندازی شد.

وی در ادامه با اشاره به انجام تست های pcr برای شناسایی موارد ابتلاء به كرونا نیز عنوان كرد: در كل استان تهران عددی نزدیك به 450 هزار تست انجام شده و این در حالی است كه بالغ بر 200 هزار مورد از تست ها در دانشگاه انجام شده است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه درباره تعداد موارد مراجعه به پزشكان این معاونت نیز گفت: حدود 36 درصد از مراجعان كل استان تهران به پزشكان مراكز بهداشت متعلق به دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی است.

وی گزارشی در خصوص واكسیناسیون ارائه داد و افزود: 85 هزار دوز واكسن آنفلوانزا برای گروه های در معرض خطر و گروه های هدف توسط مجموعه معاونت بهداشتی دانشگاه تزریق شد.

بهادری منفرد از تزریق بیش از سه هزار و 800 دوز واكسن كووید 19 نیز در منطقه تحت پوشش دانشگاه به گروه های هدف واكسیناسیون خبر داد و افزود: این روند همچنان استمرار خواهد داشت و در روزهای آتی به تعداد آن اضافه خواهد شد.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی، با بیان اینكه پوشش های متداول واكسیناسیون به صورت صد در صد در منطقه تحت پوشش دانشگاه انجام شده است، خاطرنشان كرد: رسیدن به حد مطلوب 85 درصدی شاخص نمونه غربالگری نوزادان از دیگر دستاوردهای معاونت بهداشتی است.

وی با بیان اینكه پوشش غربالگری 95 درصدی نوزادان یكی دیگر از افتخارات مجموعه معاونت درمان دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی است، افزود: به رغم اینكه مردم ترس از ابتلاء به كرونا با حضور در مراكز بهداشتی را داشتند با اطلاع رسانی های به موقع این خدمات در بالاترین سطح به مردم ارائه شد.

بهادری منفرد دستیابی به هدف حذف سرخك، 100 درصد مراقبت فعال در زمینه درمان و پیشگیری از هاری، 118 بازرسی برای 42 هزار كارگاه و غربالگری 332 هزار شاغلان صنایع كارگری و شهرك های صنعتی، را از دیگر افتخارآفرینی های حوزه بهداشت دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی ذكر كرد كه به رغم شیوع كرونا با قوت دنبال شده است.

وی با تاكید بر اینكه 35 هزار تذكر، اخطار و دادگاهی در مورد كارگاه های مختلف انجام شده است ادامه داد: تقریباً 254 هزار بازرسی از اماكن عمومی، 36 صدور هزار اخطار بهداشتی و پلمب بیش از 2500 واحد متخلف، رسیدگی به 36 هزار شكایت ثبت شده در سامانه 190، نظارت بر 182 حوزه ضدعفونی آزمون های مختلف در 180 حوزه امتحانی اقدامات ملی و درخشان معاونت بهداشتی دانشگاه بوده كه در سال گذشته انجام شده است.

بهادری منفرد با اشاره به اینكه 10 هزار بازدید مشترك با هدف كنترل اپیدمی كرونا تا به امروز توسط كارشناسان بهداشتی انجام شده افزود: نظارت روزانه بر نحوه رعایت فاصله گذاری اجتماعی به ویژه در ناوگان حمل و نقل عمومی، نحوه رعایت پروتكل ها، نحوه تشییع و تدفین بیش از 2 هزار نفر از فوت شدگان كرونایی، گندزدایی بیش از 276 هزار محل از مبلمان شهری و محل سكونت مبتلایان به كووید 19 نیز از دیگر اقدامات معاونت بهداشتی است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی با بیان اینكه بیشترین نظارت بر عملكرد مدارس مربوط به استان تهران است افزود: دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی به لحاظ رعایت شیوه نامه ها و نظارت بر عملكرد مدارس رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

بهادری منفرد همچنین درباره نظارت كارشناسان بر نحوه رعایت شیوه نامه ها و رعایت بهداشت دهان و دندان نیز گفت: 23 هزار خدمت اورژانسی دندانپزشكی و اصلاح ساختارهای مراكز درمان دندانپزشكی در كارنامه درخشان معاونت بهداشتی به چشم می خورد.

استمرار طرح هر خانه یك پایگاه سلامت از دیگر مواردی بود كه معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی به آن اشاره كرد و افزود: به دلیل كرونا و محدودیت های موجود فعالیت های ارزشمندی در حوزه جذب سفیران سلامت نیز صورت گرفته است. 682 خانوار سفیر سلامت داشتند و 21 سفیر سلامت غیر ایرانی نیز در حال همكاری با معاونت بهداشتی دانشگاه هستند.

وی در پایان به آموزش بیش از پنج میلیون نفر در خصوص كرونا، آموزش به یك میلیون و 600 نفر به صورت چهره به چهره، شناسایی بیش از دو هزار بیمار در سطح مراكز خدمت، ارائه خدمات و مداخلات روانشناسی، اجرای برنامه متین و شناسایی مناطق پرخطر، ثبت كمترین میزان مرگ كودكان یك تا 59 ماهه در بین دانشگاه های علوم پزشكی سراسر كشور اشاره كرد.
منبع خبر:
رادیو سلامت
   تاریخ: ۰۹:۱۶ - ۱۳/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۵۷