دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳

كرونا چگونه با شما و كودكانتان همسفره می شود؟
 
عملكرد سیستم ایمنی بدن نقش مهمی در پیشگیری و مقابله با انواع بیماری ها به ویژه تهاجم ویروس كرونا دارد و بدیهی است با پیروی از رژیم غذایی سالم یا به عبارت دیگر، "سالم خوری" می توان سیستم ایمنی بدن را تقویت كرد.
كرونا چگونه با شما و كودكانتان همسفره می شود؟ دكتر مریم دلشادطهرانی كه بر روی نقش سیستم ایمنی بدن و تغذیه سالم برای در امان ماندن از كرونا تحقیق كرده، در گفت وگو با ایسنا، اظهار كرد: با شیوع كروناویروس یكی از مهم ترین تاكیدات پزشكان و متخصصان تقویت سیستم ایمنی بدن بود تا در صورت ابتلا به بیماری، بدن توانایی كافی برای مقابله و مبارزه با این مهمان ناخوانده را داشته باشد.

وی به تعریف سبك زندگی سالم پرداخت و گفت: سبك زندگی سالم بدین معناست كه فرد، حال جسمی و روحی مناسب و سیستم ایمنی خوبی داشته باشد. بسیاری از افراد به دلیل عدم تغذیه سالم از سیستم ایمنی مناسبی برخوردار نبوده و با بیماری های گوناگونی مواجه می شوند و طبیعتا حال جسمی و روحی خوبی هم ندارند.

وی تصریح كرد: سیستم ایمنی بدن انسان با خوردن یك قرص، ویتامین یا مكمل به تنهایی قوی نمی شود، بلكه باید مجموعه ای از كارهای گوناگون را انجام دهیم كه به قوی شدن سیستم ایمنی كمك كند.

آب را حذف نكنید، حتی در محل كار

دكتر دلشاد طهرانی در ادامه، رژیم غذایی، خواب كافی، سلامت روان، نوشیدن كافی مایعات و انجام حركات ورزشی را از راهكارهای تقویت سیستم ایمنی و سبك زندگی سالم بیان كرد و افزود: متاسفانه برخی افراد در شرایط كرونایی به دلیل ترس از ابتلا به كرونا در صورت استفاده از سرویس های عمومی محل كار یا شركت خود، از خوردن آب و مایعات در طول روز خودداری می كنند كه نخوردن آب و مایعات برخلاف سبك زندگی سالم بوده و برای بدن خطرناك است چرا كه كلیه ها محلی برای تجزیه سموم بدن هستند و اگر این مواد سمی در مدت طولانی در كلیه ها به دلیل نخوردن آب و مایعات بمانند، احتمال بروز اختلالات ادراری، ابتلا به سنگ كلیه و دیگر بیماری ها وجود دارد. برای عملكرد نرمال كلیه ها باید آب به میزان كافی نوشید و از نگهداشتن ادرار برای مدت طولانی نیز جلوگیری كرد.

وی در ادامه به برخی مشكلات ریزگردها و آلودگی هوا در ایران اشاره كرد و افزود: برای پیشگیری از تبعات آلودگی هوا و تقویت سیستم ایمنی بدن باید حتما تغذیه مناسب منطبق بر سبك زندگی سالم را در دستور كار قرار داد.

سیستم ایمنی ضعیف، شما را به كرونا تسلیم می كند

او به بالا بودن آمار مبتلایان و مرگ و میرهای كرونایی در ایران به نسبت جمعیت كشور اشاره كرد و دلیل آن را نبود سیستم ایمنی قوی در بین افراد جامعه دانست و تصریح كرد: تغذیه ناسالم، مصرف بی رویه آنتی بیوتیك ها و كورتن ها و نیز كمبود ویتامین D در بین افراد ایرانی درصد ابتلا و مرگ ومیر را افزایش داد.

این پزشك محقق در حوزه بیماری كرونا، مصرف سیگار، قلیان، مواد مخدر و مشروب را از دیگر عوامل ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن دانست و افزود: افسردگی، ایجاد اضطراب و اختلال در سیستم ایمنی بدن از اثرات استفاده از دخانیات، مواد مخدر و مشروب است.

وی در ادامه در خصوص تغذیه سالم به عنوان راهكاری برای تقویت سیستم ایمنی بدن گفت: تغذیه سالم به تغذیه ای گفته می شود كه از تمام گروه های غذایی بطور متعادل در آن گنجانده شود و تا جایی كه امكان دارد از غذاهایی كه مواد افزودنی و نگهدارنده دارند یا غذاهای بیرونی، فست فودها و... پرهیز شود. غذاهای بیرون به دلیل نوع روغن و مواد نگهدارنده و فرآوری كه كه در پخت آنها استفاده می شود كالری نهفته دارند. این كالری خیلی بیشتر از آن چیزی است كه ما فكر می كنیم و استفاده مدام از این نوع غذاها برای سلامتی مضر است و سیستم ایمنی بدن را ضعیف می كند. امروزه ثابت شده حتی مواد غذایی زغالی شده نیز می تواند سرطان زا باشد و بهتر است كه مصرف نشوند.

اهمیت سالم خوری

وی با اشاره به مراجعه برخی افراد به پزشكان متخصص تغذیه برای دریافت منوی رژیم غذایی گفت: به همه افراد توصیه می شود كه سالم خوری داشته باشند، از همه گروه های غذایی در منوی تغذیه خود استفاده كنند و حجم بیشتر غذاها سبزیجات، میوه جات، پروتئین ها و لبنیات باشد تا سیستم بدنی تقویت شود. شاید برخی افراد دوست نداشته باشند گوشت بخورند كه توصیه می شود پروتئین های گیاهی جایگزین آن شوند.

چگونه كودكان را از كرونا فراری دهیم

دكتر دلشاد طهرانی در خصوص ذائقه كودكان نیز گفت: بسیاری از كودكان علاقه خاصی به خوردن فست فود یا برخی غذاهای ناسالم از بیرون دارند و این ذائقه كودكان برای والدین دردسرساز شده است. در این خصوص باید گفت این والدین هستند كه سبك زندگی سالم و سالم خوری را به كودكان آموزش می دهند. وقتی پدر یا مادر مدام مصرف كننده چیپس، پفك، فست فود و غذاهای ناسالم هستند از كودكان نمی توان انتظار داشت كه سالم خوری كنند. ذائقه از كودكی شكل می گیرد و انتخاب نوع غذا از سوی كودك بستگی به رفتار والدین در نوع تغذیه دارد. اگر غذای سفره سالم باشد كودكان از سنین كودكی به سمت سالم خوری و غذای سالم سفره خواهند رفت.

وی افزود: تنوع در غذای سالم با تزئین انواع سبزیجات می تواند عاملی برای سالم خوری در بین كودكان باشد و مشكلاتی نظیر بیماری های گوارشی و یبوست را در سنین كودكی كه ناشی از تغذیه ناسالم است از بین ببرد. خوردن سبزیجات و میوه جات و نوشیدن مایعات در سنین كودكی یبوست را از بین خواهد برد.

وی همچنین عدم تحرك كافی كودكان در شرایط كرونایی و دوری از فضای مدرسه و تمرینات ورزشی را عاملی برای ابتلا به یبوست دانست و افزود: باید حركات ورزشی حتی در منزل به عنوان یك اصل در دستور كار برنامه روزانه كودكان و دانش آموزان قرار بگیرد تا از یبوست و سایر تبعات ناشی از كم تحركی نظیر چاقی و ... در امان باشند.

او به گرایش كودكان برخی كشورها به خوردن فست فود و نوشابه، غذای چرب و ناسالم اشاره كرد و گفت: براساس تحقیقاتی كه بعمل آمده است كودكان این كشورها با استفاده از غذای ناسالم با عوارضی نظیر چاقی، دیابت، فشار خون و ... مواجه شدند و تصمیم گرفتند برای رهایی از این عارضه ها، سالم خوری را تجربه كنند.

معجزه نان سبوس دار

دكتر دلشاد طهرانی در خصوص برنج خوری ایرانیان نیز گفت: حجم زیادی از غذای ایرانیان را برنج تشكیل می دهد و وقتی سبوس برنج گرفته می شود ارزش غذایی آن كاسته می شود و پس از آبكش كردن آن ویتامین های گروه B نیز از بین می روند. به نظر می رسد برای تامین ویتامین هایی كه برنج از دست می دهد استفاده از غلات سبوس دار بویژه نان سبوس دار می تواند جایگزین مناسبی برای تامین ویتامین ها باشد.

وی تصریح كرد: شاید باور این موضوع سخت باشد اما باید گفت كه تغذیه سالم تاثیر بسزایی در سلامت روان و شاد بودن انسان دارد و اگر فرد به سمت سالم خوری پیش برود قطعا حال جسمی و روحی بهتری خواهد داشت.

او تاكید كرد: به جای استفاده از واژه رژیم غذایی توصیه می شود كه از عبارت سبك زندگی سالم استفاده كنیم. افرادی كه به زعم خود رژیم غذایی گرفته و پس از مدتی با كاهش وزن مواجه می شوند، در واقع وارد مسیر سبك زندگی سالم شده اند و همین كار توانسته موجب كاهش وزن و برطرف كردن بیماری هایی نظیر دیابت و چربی و فشار خون شود نه رژیم غذایی. همراه با رژیم غذایی سختی و دشواری وجود دارد، اما وقتی سخن از سبك زندگی سالم می شود بدین مفهوم است ك فرد بدنبال سالم خوری و پرهیز از غذاهای ناسالم است و همواره از سلامت جسمی و روحی برخوردار است.

حمله شكر و نمك به سیستم ایمنی

دكتر دلشاد طهرانی در خصوص مصرف نمك و شكر نیز گفت: ایرانیان متاسفانه مصرف نمك بالایی دارند كه برای سلامت مضر است. باید گفت كه تمامی غذاهایی كه استفاده می كنیم حتی میوه جات و سبزیجات به اندازه كافی حاوی سدیم یا همان نمك هستند و نیازی به دست گرفتن نمكدان سر سفره غذا نیست.

وی تصریح كرد: مشكلاتی نظیر فشار خون، تصلب شرائین و نارسایی های قلبی در نتیجه مصرف زیاد نمك است و مصرف زیاد شكر نیز توصیه نمی شود چرا كه تمام كربوهیدرات ها در بدن به قند تبدیل می شوند. وقتی به یك بیمار گفته می شود قند و شكر مصرف نكنید صرفا قند یا شكر ساده مطرح نیست چرا كه غذاهایی نظیر برنج، نان، ماكارونی و ... به قند تبدیل می شوند و منظور از كاهش مصرف قند در بدن انسان كاهش استفاده از كربوهیدارت هاست.

او تصریح كرد: زیاده روی در مصرف قند و شكر موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن انسان می شود و در عملكرد گلبول های سفید تاثیرگذار است و اجازه نمی دهد كه این گلبول ها كار خود را به درستی در بدن انجام دهند. وقتی افراد به بیماری كروناویروس مبتلا می شوند به آنها توصیه می شود كه مصرف قند و شكر خود را كاهش دهند تا با تقویت سیستم ایمنی بدن بتوانند با این بیماری مبارزه كنند.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۰۸:۴۴ - ۱۳/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۷۸