دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳

تمایل به انجام سفر های نوروزی داریم، اما برنامه ریزی جدی نكنید/ تحرك جامعه مان تنها دو سه درصد كاهش داشته/ ممنوعیت تردد به 6 استان و سه شهر زرد
 
تمایل همه مسئولان این است كه با توجه به خستگی مزمن و فشار های روانی كه در یكسال گذشته بر مردم وارد شده، سفر انجام بشود چراكه بالاخره دو نوروز است كه سفر های چندانی انجام نشده و همچنین در فصول مسافرتی امسال هم محدودیت های كرونایی داشتیم. این در حالی است كه آمار ها نشان می دهند كه میزان تحرك در ...
تابناك اجتماعیمعاون كل وزارت بهداشت با بیان اینكه سفر به شهر های قرمز و نارنجی و همچنین 6 استان و 3 شهر ممنوع است، گفت: فعلاً برنامه ریزی جدی برای سفر های نوروزی نداشته باشید.

به گزارش «تابناك» ایرج حریرچی كه میهمان برنامه ای در رسانه ملی بود، درباره برنامه ریزی برای سفر های نوروزی گفت: تمایل همه مسئولان این است كه با توجه به خستگی مزمن و فشار های روانی كه در یكسال گذشته بر مردم وارد شده، سفر انجام بشود چراكه بالاخره دو نوروز است كه سفر های چندانی انجام نشده (نوروز 98 سیل را در بسیاری از استان های كشور داشتیم و نوروز 99 هم كه اوج كرونا بود) و همچنین در فصول مسافرتی امسال هم محدودیت های كرونایی داشتیم.

وی افزود: البته این فشار بیشتر متوجه كسانی شده كه رعایت می كنند، هرچند در آمار ها مشخص است كه میزان تحرك در جامعه مان خیلی كاهش نداشته و تنها دو سه درصد كم شده است. این در حالی است كه یك پنجم جامعه مان، جامعه آموزش و پرورشی (دانش آموزان و اولیای مدارس) هستند كه 16 میلیون نفر می شود و افزون بر آن 4.5 میلیون دانشجو داریم و همه این جمعیت تعطیل هستند، اما میزان تحرك در جامعه چندان تغییری نكرده است.

معاون وزیر بهداشت در ادامه گفت: برخی خیلی رعایت می كنند و به این دسته در ایام كرونا فشار بیشتری آمده است. از این افراد مهم تر، به كسب و كار های مرتبط با سفر ها مثل هتل ها، بومگردی ها، تورگردانان، رستوران ها و... فشار شدیدی وارد آمده است و بر این اساس میل بر این است كه سفر انجام بشود. بر این اساس میل بر این است كه سفر انجام بشود، ولی سلامت مردم مهم تر از انجام سفر است.

حریرچی تصریح كرد: ما یك سند خیلی مهم داریم تحت عنوان «كنترل هوشمند محدودیت ها» كه در جلسه 44 ستاد ملی كرونا تصویب شده است و در آن مشخص شده كه با چه معیاری شهری قرمز می شود، با چه معیاری نارنجی و الی آخر. در این سند مشخص شده كه وقتی شهری مثلا قرمز بود، مشمول چه محدودیت هایی خواهد بود؛ آیا مثلا خودرویی می تواند به آن وارد شود یا خیر، چه مشاغلی اجازه فعالیت دارند، چه تجمع هایی و با چه ضوابطی می تواند برگزار شود و موارد دیگر.

وی افزود: بر اساس این سند، سفر به شهر های قرمز و نارنجی قطعا ممنوع است و همچنین سفر به استان های مسافرپذیر از جمله سه استان شمالی (گیلان، مازندران و گلستان) و سه استان جنوبی (خوزستان، هرمزگان و بوشهر) و همچنین سه شهر اصفهان، شیراز و مشهد كه در وضعیت زرد كرونایی هم هستند، ممنوع است، مگر اینكه وضعیت آن ها به آبی تغییر كند. البته ممكن است وضعیت شان نارنجی شود كه در آن صورت محدودیت هایشان شدیدتر هم خواهد شد.

معاون وزیر بهداشت در ادامه گفت: این محدودیت هایی است كه اكنون به اجرا در می آید و ادامه خواهد داشت، مگر همان گونه كه گفتم، وضعیت این استان ها و شهر ها تغییر كند. یعنی اگر اكنون كسی به مشهد مقدس برود، یا برگردانده می شود و یا جریمه خواهد شد. به طور كلی می توان گفت كه سفر های نوروزی با خودروی شخصی ممنوع خواهد بود، اما ستاد ملی درباره سفر با قطار و هواپیما فعلا تصمیمی نگرفته است.

وی افزود: البته سوای این مسائل، خواهش ما از مردم این است كه خیلی برنامه ریزی جدی برای سفر انجام ندهید چراكه سفر به صورت ماهوی مستلزم تجمع است؛ چه در آمادگی برای سفر، چه در حین سفر و مثلا برای غذا خوردن یا استفاده از سرویس بهداشتی و... و چه در مقصد. به این دلیل سفر موجب افزایش خطر می شود و بر همین اساس است كه به رغم روند نزولی كرونا در اروپا، در آنجا هم محدودیت های شدید اجرا می شود.
البته
حریرچی خاطر نشان كرد: البته همه چیز بستگی به وضعیت بیماری و شدت شیوع ویروس انگلیسی دارد كه می تواند تصمیمات را دستخوش تغییر كند. در این باره هم باید بگویم كه وضعیت شیوع ویروس در كشور به جز در خوزستان كاهشی است، اما این وضعیت شكننده است و باید بدانیم در كرونای معمولی دو هفته زمان نیاز بود تا بیشتر جامعه درگیر ویروس شود، اما در كرونای جهش یافته این زمان خیلی كمتر است و مثل قبل دو هفته طول نمی كشد.

وی در ادامه با ابراز نگرانی از وضعیت شیوع ویروس در خوزستان یادآوری كرد: مدام وضعیت را رصد می كنیم، حتی در شهر هایی كه وضع خوب كرونایی دارند، به گونه ای كه در این شهر ها هم مسافر پذیری در هتل ها اگر مجوز داشته باشند با 50 درصد ظرفیت امكانپذیر است و بر این موضوع نظارت می كنیم.
منبع خبر:
تابناک
   تاریخ: ۰۳:۳۲ - ۱۳/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۴۸