دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳

شایع ترین علت های کم شنوایی
 
شایع ترین علت های کم شنوایی
شنیدن صداهای موجود در محیط اطراف در بسیاری از مواقع ما را از خطر آگاه می کند. در هنگام عبور از خیابان یا رانندگی، کم بودن قدرت شنوایی می تواند موجب بروز حادثه شود. برطرف شدن مشکلات شنوایی به برقراری ارتباط بهتر با اطرافیان کمک می کند. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، شایع ترین علت های کم شنوایی عبارت است از:

کم شدن قدرت شنوایی به دلیل افزایش سن: با افزایش سن کاهش شنوایی کم کم بروز می کند بنابراین معاینه توسط پزشک لازم است. اگر کم شدن قدرت شنوایی مربوط به افزایش سن باشد با استفاده از سمعک شنوایی بهتر می شود.

جمع شدن جرم در گوش: به طور طبیعی در مجرای گوش جرم جمع می شود، این جرم زردرنگ و چرب است و برای محافظت از مجرای گوش جرم گوش خود به خود به طرف بیرون حرکت می کند و از مجرای گوش خارج می شود، بنابراین نیازی به دست کاری و خارج کردن جرم گوش وجود ندارد. از فرو بردن اجسامی مانند دسته عینک، سنجاق سر، خودکار و حتی گوش پاک کن در گوش خودداری کنید چون علاوه بر آسیب رساندن به مجرا یا پرده گوش، موجب فشرده شدن جرم گوش در ته مجرا می شود. در هنگام حمام کردن از فرو بردن لیف در مجرای گوش و شستن آن با صابون یا شامپو خودداری کنید چون مواد شوینده باعث تحریک مجرای گوش می شود و می تواند موجب عفونت گوش شود. بعد از حمام کردن نیز برای خشک کردن مجرای گوش هرگز از گوش پاک کن استفاده نکنید زیرا گوش پاک کن باعث تجمع و فشرده شدن جرم در انتهای مجرای گوش می شود. علاوه بر این ممکن است پنبه نوک آن داخل مجرا باقی بماند. پس از حمام کردن برای خشک شدن مجرای گوش می توانید گوشه یک دستمال نخی را به صورت فتیله درآورید و در ابتدای مجرای گوش قرار دهید تا به تدریج آب جذب و مجرا خشک شود. در مواردی که ترشح جرم،گوش افزایش یافته یا به علت دست کاری در ته مجرا جمع شده باشد مراجعه به پزشک برای شست و شوی گوش ضروری است.

سوراخ شدن پرده گوش: عفونت گوش یا فرو بردن اجسام نوک تیز می تواند موجب سوراخ شدن پرده گوش شود. سوراخ شدن پرده گوش نیز یکی از علت های کاهش شنوایی است و برای بهبود آن باید به پزشک مراجعه کرد. اگر پرده گوش شما سوراخ است قبل از حمام کردن، یک پنبه آغشته به وازلین را جلوی مجرای گوش قرار دهید تا مانع ورود آب به مجرای گوش شود زیرا ورود آب به داخل گوش احتمال عفونت دوباره را بیشتر می کند.
منبع خبر:
روزنامه خراسان
   تاریخ: ۰۰:۳۴ - ۱۰/۰۴/۱۴۰۲   بازدید: ۱۲۳