دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳

بانوان درمان اختلالات كف لگن را جدی بگیرید
 
عضو هیات علمی بیمارستان آیت الله طالقانی به بانوان هشدار داد كه اختلالات كف لگن یا بی اختیاری ادراری را جدی گرفته و با مراجعه به پزشك متخصص برای درمان و كاهش عوارض آن اقدام كنند.
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایرنا، دكتر سودابه درویش متخصص زنان و زایمان و فلوشیپ اختلالات كف لگن گفت: متاسفانه بانوان به دلیل خجالت و آگاهی نداشتن برای درمان بی اختیاری ادراری و اختلالات كف لگن به پزشك مراجعه نمی كنند یا بسیار دیر مراجعه می كنند.

این جراح و متخصص زنان و زایمان افزود: شایع ترین اختلالات كف لگن در بیمارانی مشاهده می شود كه دچار بی اختیاری ادراری هستند، زیرا بافت كف لگن در این افراد شل شده و دیگر توانایی كنترل ادرار را ندارد.
درویش، شایع ترین اختلالات كف لگن در بیماران مبتلا را شامل بی اختیاری ادراری استرسی، بی اختیاری ادراری فوریتی، افتادگی رحم، مثانه و روده نام برد.

این متخصص زنان و زایمان علت این بیماری را ناهماهنگی عضلات كف لگن با مغز عنوان كرد و گفت: این اختلالات گاهی به شكل شل شدن بیش از اندازه و برخی مواقع نیز به صورت سفت بودن غیر طبیعی عضلات كف لگن بروز می كند. در نتیجه ممكن است دفع طبیعی مدفوع و ادرار در بیمار دچار اختلال و دشوار باشد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی به مبتلایان هشدار داد: اختلالات كف لگن درصورتی كه بدون درمان رها شوند ممكن است منجر به بروز مشكلات متعددی از جمله ناراحتی و آسیب بلند مدت مثانه، افتادگی رحم، مثانه یا روده، بی اختیاری ادرار یا مدفوع، یبوست مزمن، دردهای لگنی و شكمی شود.

فلوشیپ اختلالات كف لگن بیمارستان آیت الله طالقانی با اشاره به این كه بی اختیاری ادراری انواع مختلفی دارد خاطرنشان كرد: شیوع این اختلالات با افزایش سن در خانم ها افزایش می یابد. اختلالاتی شایع كه در بیماران كف لگن وجود دارد به دو صورت بی اختیاری ادراری استرسی و بی اختیاری ادراری فوریتی مشاهده می شود.

به گفته این عضو هیات علمی دانشگاه مشكلاتی نظیر فوریت در دفع ادرار در این بیماران شایع تر است. دلایل مختلفی برای این اختلالات وجود دارد كه از شایع ترین آنها می توان به زایمان های متعدد، افزایش سن، انجام كارهای سنگین، افزایش فشارهای داخل شكمی، سابقه خانوادگی اختلالات كف لگن، افزایش فشارهای مزمن داخل شكمی مانند یبوست های مداوم اشاره كرد.

درویش، ابتلا به آسم و سرفه های مكرر، اختلالات قلبی و ریوی، آسیت های شكمی و هر نوع افزایش شدید فشارهای داخل شكمی را از دیگر ریسك فاكتورهای ابتلا به بیماری كف لگن برشمرد.

وی با اشاره به درمان های مختلفی كه برای اختلالات كف لگن وجود دارد گفت: درمان های مختلفی بسته به شرایط بیمار و شدت درگیری وی انتخاب می شود كه از آن جمله می توان به تغییرات ساده در سبك زندگی مانند كاهش وزن، تمرینات ساده ورزشی و فیزیوتراپی تا درمان های داروئی و در نهایت درمان جراحی متفاوت اشاره كرد.

درویش به مبتلایان به اختلالات لگنی تاكید كرد كه با مشاهده علایم و نشانه های بیماری به پزشك متخصص مراجعه كنند تا با پیشگیری و درمان به موقع شاهد بانوان سالم تر، شادتر و با كیفیت زندگی بالاتر باشیم.
   تاریخ: ۰۵:۱۲ - ۱۵/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۸۵