دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳

فعالیت 38 مركز ارتوپدی فنی برای ساخت اعضای مصنوعی در هلال احمر
 
تهران - ایرنا - معاون بهداشت، درمان و توانبخشی هلال احمر از فعالیت 38 مركز ارتوپدی فنی برای ساخت اعضای مصنوعی در هلال احمر خبر داد و گفت: در این مراكز تخصصی، اندام مصنوعی، شامل پروتز و ارتز و كفش طبی برای ارائه به مراجعه كنندگان به ویژه جانبازان و معلولین جامعه ساخته می شود.
فعالیت 38 مركز ارتوپدی فنی برای ساخت اعضای مصنوعی در هلال احمر تهران - ایرنا - معاون بهداشت، درمان و توانبخشی هلال احمر از فعالیت 38 مركز ارتوپدی فنی برای ساخت اعضای مصنوعی در هلال احمر خبر داد و گفت: در این مراكز تخصصی، اندام مصنوعی، شامل پروتز و ارتز و كفش طبی برای ارائه به مراجعه كنندگان به ویژه جانبازان و معلولین جامعه ساخته می شود.

فرید مرادیان روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا در پاسخ به این سوال كه هم اكنون چند مركز توانبخشی هلال احمر برای ارائه خدمات توانبخشی در سراسر كشور فعال است، اظهار داشت: جمعیت هلال احمر در سراسر كشور بالغ بر 200 واحد توانبخشی دارد كه از این تعداد 36 مركز جامع توانبخشی است، 38 مركز ارتوپدی فنی و ساخت اعضای مصنوعی است.

«پروتز» وسایلی است كه جایگزین قسمت های قطع عضو شده بدن مانند دست و پا می شود و «ارتوز» بر روی اندام های مختلف مانند فلج عضلانی یا انحراف در اندام نصب می شود تا به بهبود عملكرد آنها كمك كند.

وی توضیح داد: در این مراكز علاوه بر این خدمات، خدماتی نظیر فیزیوتراپی، كار درمانی، گفتار درمانی، شنوایی سنجی، تغذیه، مشاوره و نظایر آن است كه همه این موارد مربوط به بازتوانی و توانبخشی است.



معاون بهداشت، درمان و توانبخشی هلال احمر در پاسخ به این سوال كه آیا خدمات توانبخشی هلال احمر با قیمت تمام شده به مردم ارائه و سود بیشتری از مردم و مراجعه كنندگان به منظور ارائه خدمات یاد شده دریافت می شود، اظهار داشت: هزینه تمام شده خدمات به مددجویان از تعرفه های دولتی ارزانتر است و در این زمینه به هیچ عنوان دید انتفاعی نداریم.

وی افزود: در برخی مواقع هم هزینه های تمام شده ارائه خدمات از قیمت تحویل اقلام به مددجویان بیشتر است، افرادی كه تمكن مالی ندارند و امكان پرداخت هزینه ها برای آنها وجود ندارد مراكز درمان و توانبخشی از طریق سازمان داوطلبان و منابع اختصاص داده شده از سوی خیرین، مبلغ قابل توجهی از هزینه ها پرداخت می شود.



مرادیان اضافه كرد: مراكز توانبخشی هلال احمر با همه ارگان ها، سازمان ها و نهادهایی كه پیگیر مشكلات معلولان و كم توانان هستند، طرف قرار داد بوده و یا آماده عقد قرارداد است.
وی گفت: سابقه مراكز توانبخشی هلال احمر به 60 سال می رسد و جمعیت هلال احمر با سابقه ترین نهاد در این زمینه است.

معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر ادامه داد: براساس اساسنامه جمعیت هلال احمر، علاوه بر امداد و نجات، توانبخشی از تكالیف اصلی این جمعیت محسوب می شود.



وی گفت: علاوه بر ارائه خدمات توانبخشی در مراكز هلال احمر، این مراكز به عنوان مراكز علمی و آموزشی هم شناخته می شوند و دستیاران تخصصی رشته های جراحی استخوان و مفاصل، طب فیزیكی و توانبخشی و دانشجویان فیزیوتراپی، شنایی شناسی، گفتار درمانی، كاردرمانی و نظایر آن می توانند در این مراكز دوره هایی را بگذرانند.

مرادیان افزود: با توجه به شناخت كامل رئیس جمعیت هلال احمر از مراكز جامع توانبخشی هلال احمر نسبت به ارتقا خدمات، بر افزایش كیفیت و به روز رسانی تجهیزات و تكنیك ها و فناوری ها، تاكید ویژه شده و به موجب احكام برنامه پنجساله جمعیت هلال احمر تا پایان سال 1400 مكلف هستیم كه در همه مراكز استان های كشور مركز جامع توانبخشی داشته باشیم و تعداد اندكی از مراكز استاها در حال حاضر فاقد مركز هستند كه این مراكز در حال تكمیل و تجهیز است.



معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر اعلام كرد: در مجموع مركز هلال احمر سالانه به بیش از 600 هزار توانخواه خدمات لازم را ارائه می كند و در بخش دندان پزشكی و مامایی هم در سال 98 به یك میلیون و 600 هزار نفر خدمات لازم ارائه شده است.



به گزارش ایرنا، جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران وظایف عمده ای را در سطح ملی و بین المللی برعهده دارد و می كوشد تا به اهدافی كه در اساسنامه این جمعیت آمده است، جامه عمل بپوشاند.

این اهداف عبارت از تلاش برای تسكین آلام بشری، تأمین احترام انسان ها و كوشش در راستای برقراری دوستی و تفاهم و صلح پایدار میان ملت ها و حمایت از زندگی و سلامت انسان ها بدون درنظرگرفتن هرگونه تبعیض میان آنها است.

جمعیت هلال احمر اكنون در زیرمجموعه خود دارای چهار سازمان فعال و گسترده در زمینه های مختلف امداد و نجات، جوانان، داوطلبان، تداركات پزشكی، چهار معاونت در زمینه خدمات درمانی و توانبخشی، آموزش و پژوهش، پشتیبانی و منابع انسانی، معاونت امور بین الملل، یك شركت در زمینه تولید محصولات نساجی و ملزومات امدادی، یك مؤسسه علمی كاربردی و یك مركز پزشكی ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به حجاج و زائران عتبات عالیات است.

همچنین دبیرخانه كمیته ملی حقوق بشردوستانه جمهوری اسلامی ایران نیز با محوریت جمعیت هلال احمر فعالیت می كند.

جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران با سابقه ای نزدیك به یك قرن در خدمت رسانی به مردم ایران و جهان، از بدو تأسیس خود تا به حال در مسیر اهداف انسان دوستانه و اصول هفت گانه نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر حركت كرده است.

برچسب ها
- جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی
- معاونت بهداشت درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر
- توانبخشی
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۹:۲۰ - ۱۴/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۵۰۲