دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳

دلایل روی آوردن افراد به الکل
 
گروه اجتماعی- پارسا سپهری: آمار قربانیان و مسمومان الکلی در استان های البرز، هرمزگان، تهران و مازندران نسبت به سال قبل 30 تا 40 درصد افزایش یافته به طوری که در 2 ماه گذشته بیش از 40 نفر فوت و 400 نفر نیز مسموم شده اند. سید حسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران افزایش مصرف الکل را ...
گروه اجتماعی- پارسا سپهری: آمار قربانیان و مسمومان الکلی در استان های البرز، هرمزگان، تهران و مازندران نسبت به سال قبل 30 تا 40 درصد افزایش یافته به طوری که در 2 ماه گذشته بیش از 40 نفر فوت و 400 نفر نیز مسموم شده اند. سید حسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران افزایش مصرف الکل را تأیید کرد و می گوید: «به عنوان یک مددکار اجتماعی که سال ها در این حوزه مشغول به کار بوده ام، می گویم که فشار بحران سیاسی، اجتماعی، حوادث غیرمترقبه، بیکاری و تورم روی مردم زیاد است. به همین دلیل با افزایش اختلالات روانی روبه رو هستیم. متأسفانه امید به زندگی کاهش یافته، این عوامل برخی افراد را به سمت مصرف مشروبات الکلی می برد.» او جزییاتی از نتایج دو پژوهش در خصوص گروه سنی مصرف کنندگان و میزان مصرف الکل در کشور را تشریح کرد که گزیده از آن به نقل از خبر آنلاین در ادامه می آید. ماهیت جرم
مصرف کنندگان مشروبات الکی در ایران آمار ندارند، مثل اغلب آسیب های اجتماعی که ماهیت جرم پیدا می کنند و نمی توان به آمار دقیق و شفاف در این حوزه ها دست یافت. درواقع نگاه امنیتی و سیاسی به این قبیل از موضوعات سبب می شود که نظام ثبت و آمار دهی در این حوزه ها کامل نباشد. البته نه فقط در کشور ما که در هر جامعه ای که موضوعی حالت جرم و آسیب پیدا کند، شناسایی افراد مبتلا، به شکل دقیق امکان پذیر نیست و میزان جرم به شکل تقریبی قابل بیان است. مصرف الکل در ایران چند وجه دارد، برخی ها به آن اعتیاددارند، برخی افراد و برخی خانواده ها مصرف الکل به سبک زندگی شان تبدیل شده و در ایام خاص، جشن ها، مراسم و دور همی ها از آن استفاده می کنند. برخی ها هم در حد کنجکاوی سراغش می روند.

الکل در دنیا
دومین نوشیدنی پرمصرف در جهان الکل معرفی شده است. بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی در دنیا سالانه حدود 3 میلیون نفربر اثر مصرف مشروبات الکلی جان خود را از دست می دهند. بر اساس همین آمار یک چهارم کل مصرف کنندگان افراد 15 تا 19 ساله هستند که جمعیتی حدود 150 میلیون نفر در دنیا را شامل می شوند. البته در نظرسنجی ها و مطالعات مصرف الکل در افراد زیر 15 سال در دنیا نیز وجود دارد.

الکل تقلبی
گزارش یک مطالعه که به سفارش وزارت بهداشت انجام و در سال 93 منتشرشده است، گروه سنی 18 تا 30 سال بیش ترین مصرف کنندگان الکل محسوب می شوند که در این میان مردان پنج برابر زنان از مشروبات الکلی استفاده می کنند. الکل نه به اندازه مواد مخدر اما گردش اقتصادی بالایی دارد. مسئله اینجاست که به دلیل غیرقانونی بودن تهیه و توزیع و مصرف الکل در ایران دو راه دارد. بخشی که به شکل قاچاق وارد کشور می شود و بخشی دیگر که توسط تولیدکنندگان داخلی تهیه می شود. که در هر دو بخش احتمال توزیع الکل تقلبی وجود دارد.

میزان مصرف الکل
بر اساس نتایج پژوهشی که سال 98 به سفارش سازمان امور اجتماعی وزارت کشور انجام شده که شامل بیش از 7 هزار نمونه از 31 استان کشور می شد، 53 درصد از کسانی که در این مطالعه شرکت کرده بودند، در طول یک ماه دست کم یک بار مصرف الکل را تجربه کرده بودند. میانگین هر بار استفاده هم بیش از 4 پیمانه از یکی از انواع مشروبات الکلی بوده است. 1.1 درصد از جامعه آماری مذکور نیز مصرف دائمی الکل داشته اند. سن شروع مصرف حدود 36 درصد از مصرف کنندگان هم 11 تا 17 سالگی بوده است. 11 درصد هم اعلام کرده اند که تجربه سوارشدن خودرویی را داشته اند که راننده الکل مصرف کرده بود.

افزایش مصرف الکل در دهه 90
آمار و پژوهش ها نشان می دهند که میزان شیوع مصرف الکل در کشور طی دهه 90 افزایشی بوده است. به عبارتی از سال 90-91 وارد چرخه ای شده ایم که افزایش مصرف، وزارتخانه ای مانند وزارت بهداشت را ملزم کرده که دستورالعملی را برای کاهش آسیب مصرف مشروبات الکی تدوین و تصویب کنند. پروتکل های تصویب شده کاهش آسیب های مصرف الکل در ابتدای دولت یازدهم ابلاغ هم شد.

کتمان نشانه ها
بر اساس نشانه مسمومیت های الکلی اخیر، نمی توان مسمومیت ها را عامدانه تلقی کرد. این مسمومیت ها اولی و آخری نیستند، اگر می بینید که رسانه ای شده و در این سطح به آن پرداخته شده است، به این برمی گردد که مسمومیت ها گروهی بوده و مراجعه و درمان و عوارض و مرگ ناشی از مصرف آنها هم آمار بالایی داشته، وگرنه این نوع مسمومیت ها همیشه وجود دارد، برخی مراجعه نمی کنند به خاطر ترس از اعمال قانون، برخی مراجعات هم موردی است و ثبت و گزارش نمی شود. با کتمان در این حوزه روبه رو هستیم و فقط وقتی گروهی و آمار زیاد می شود، رسانه ها مانور روی موضوع می دهند. به عنوان یک مددکار اجتماعی که سال ها در این حوزه مشغول به کار بوده ام، می گویم که فشار روی مردم زیاد است. بحران سیاسی و اجتماعی، سیل و زلزله و حوادث غیرمترقبه، بیکاری و تورم داریم، با افزایش اختلالات روانی روبه رو هستیم، امید کم است. این عوامل مردم را به سمتی می کشاند که برای فرار به سمت مشروبات الکلی می روند. آمار و مسمومیت ناشی از مصرف الکل دور از انتظار نیست.

لینک کوتاه: http://www.setaresobh.ir/fa/main/detail/101117/
   تاریخ: ۰۳:۱۳ - ۱۴/۰۴/۱۴۰۲   بازدید: ۱۲۲