دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳

برنامه "پیشگیری از بدرفتاری با كودكان در شرایط كرونا" اجرا می شود
 
تهران - ایرنا - برنامه كشوری «اجتماع محور پیشگیری از بدرفتاری با كودكان در شرایط شیوع كووید - 19» با همكاری مشترك صندوق كودكان سازمان ملل متحد (یونیسف)، دفتر سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت و دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی به شیوه آزمایشی اجرا می شود.
برنامه تهران - ایرنا - برنامه كشوری «اجتماع محور پیشگیری از بدرفتاری با كودكان در شرایط شیوع كووید - 19» با همكاری مشترك صندوق كودكان سازمان ملل متحد (یونیسف)، دفتر سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت و دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی به شیوه آزمایشی اجرا می شود.

گزارش روز پنجشنبه ایرنا از دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، دكتر"پیام روشنفكر" عضو هیات علمی مركز تحقیقات مدیریت رفاه اجتماعی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، مشاور وزارت بهداشت و مجری طرح، گفت: مقدمات و ظرفیت سازی های این برنامه در نیمه دوم امسال آغاز شده و قرار است در این طرح اجتماع محور، در مناطق تحت پوشش چهار دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی، هرمزگان، سمنان و گلستان برنامه ای را در اجتماعاتی با مشاركت مردم و سازمانهای همكار در مناطق جغرافیایی خود، به منظور پیشگیری از بدرفتاری با كودكان انجام بدهند.

وی افزود: براساس یك مطالعه مروری و برپایه 13 مطالعه قبلی، در كشور، میزان شیوع كودك آزاری جسمی 43 درصد، آزار عاطفی 64 درصد، و شیوع غفلت 40 درصد ثبت شده و در كنار مصادیق معمول بدرفتاری با كودكان، مصادیقی از انتظارات آموزشی غیرمعمول و بالا از كودكان و استفاده از كودكان برای تبلیغات و مدلینگ در شهرهای بزرگ و در برخی مناطق نابرخوردار مصادیقی چون نوزادان رها شده، استفاده از ماده مخدر با اهداف درمانی یا آرام سازی كودك، اجبار به ترك تحصیل بخصوص برای دختران گزارش شده است.

این محقق حوزه رفاه اجتماعی افزود: بدرفتاری با كودك می تواند در خانه، محیط های آموزشی، محیط ورزشی، مراكز بهداشتی و درمانی، مراكز نگهداری و یا كوچه و خیابان اتفاق بیافتد. هدف طراح این است كه با مداخلات مبتنی بر مشاركت اجتماعات محلی، اقدامات پیشگیرانه و ارتقایی را طراحی و اجرا نماید و نهایتا بر این اساس مدلی كشوری به منظور ادغام در شبكه مراقبتهای بهداشتی درمانی كشور طراحی شود.

گفتنی است، اولین كمیته تخصصی برنامه «اجتماع محور پیشگیری از بد رفتاری با كودكان در شرایط شیوع كووید 19 »، بمنظور تعیین فرایند فنی، اجرایی و اداری برنامه، با حضور دكتر روشنفكر مشاور وزارت بهداشت و مجری طرح، دكتر لطفی معاون سیاسی انتظامی فرمانداری شهرستان پردیس، مدیران و كارشناسان اداره سلامت اجتماعی وزارت بهداشت، مدیران شبكه بهداشت و درمان شهرستان پردیس، بخش سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی و روسای دستگاه های اداری و اجرایی شهرستان پردیس، تشكیل شده است.

برچسب ها
- كرونا
- دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
- یونیسف
- وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكی
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۷:۳۵ - ۱۴/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۷۳