دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳

60 درصد كم شنوایی ها قابل پیشگیری هستند
 
تهران - ایرنا - عضو هیات علمی دانشگاه توانبخشی و سلامت اجتماعی با اشاره به اینكه 60 درصد كم شنوایی ها قابل پیشگیری است، گفت: در حالی كه كم شنوایی سالانه میلیون ها دلار هزینه به دولت ها و ملت ها تحمیل می كند، می توان از انجام بسیاری از رفتارها كه منجر به كم شنوایی می شود، خودداری كرد.
60 درصد كم شنوایی ها قابل پیشگیری هستند تهران - ایرنا - عضو هیات علمی دانشگاه توانبخشی و سلامت اجتماعی با اشاره به اینكه 60 درصد كم شنوایی ها قابل پیشگیری است، گفت: در حالی كه كم شنوایی سالانه میلیون ها دلار هزینه به دولت ها و ملت ها تحمیل می كند، می توان از انجام بسیاری از رفتارها كه منجر به كم شنوایی می شود، خودداری كرد.

به گزارش دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، دكتر «گیتا موللی» افزود: براساس شعار امسال سازمان جهانی بهداشت به مناسبت "روز جهانی شنوایی"، باید " مراقبت شنوایی برای همه، غربالگری، توانبخشی و ارتباط موثر" را موردنظر قرار داد، زیرا از هر یكهزار تولد در جهان، یك الی سه كودك دچار كم شنوایی عمیق دو طرفه مادرزادی است.

وی افزود: اكنون 5.5 درصد از مردم سراسر جهان، به كم شنوایی كه شرایط ناتوان كننده را برایشان ایجاد كرده، دچار هستند و در ایران نیز پنج میلیون نفر فرد كم شنوا وجود دارند كه نیازمند رسیدگی و خدمات مربوط به این حوزه هستند.

عضو هیات علمی دانشگاه یاد شده، با اشاره به اینكه كم شنوایی و تعداد افراد مبتلا به آن كه در جهان بشدت درحال افزایش است، تصریح كرد: اكثر افراد كم شنوا در جهان، دسترسی به خدمات مناسب درمانی و توانبخشی ندارند، درصورتی كه چنانچه به كم شنوایی رسیدگی نشود، پیامدهای گسترده ای در زندگی این افراد ایجاد می شود و هزینه زیادی را به دولت ها و خانواده ها تحمیل می كند.

مسوول كمیته مطالعات كم شنوایی و ناشنوایی مركز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال دانشگاه علوم توانبخشی افزود: تخمین زده شده كه سالانه هزینه ای حدود 980 میلیارد دلار بابت كم شنوایی به جهان تحمیل می شود، چنانچه نسبت به آن، كم توجهی شود، سبب تاخیر در رشد و تكامل زبان و گفتار، افت تحصیلی كودكان، انزوای اجتماعی و بروز خطرات بیشتر همچون آسیب دیدگی و حتی نقصان شناختی در افراد خواهد شد.

موللی افزود: سازمان جهانی بهداشت امسال برای نخستین بار، گزارشی در زمینه كم شنوایی در جهان به مناسبت روز جهانی شنوایی منتشر كرده و بخش های اصلی آن را به شیوه وبینارها و گزارش های مفصلی ارائه می دهد.

وی گفت: براساس تاكید سازمان جهانی بهداشت، لازم است كه همه افراد در سنین مختلف، دسترسی همگانی به امكانات با كیفیت مراقبتی گوش و شنوایی داشته باشند كه بوسیله غربالگری شنوایی و انجام اقدام های مداخله ای بموقع، صحیح و كامل از بدو تولد، امكانپذیر است. ضمن آنكه پیشگیری از بیماری های گوش و درمان آنها مانند عفونت های گوش میانی كه خیلی شایع باشد، لازم و ضروری است.

این محقق حوزه شنوایی، دسترسی به فناوری های مربوطه (مانند سمعك و كاشت حلزون شنوایی)، خدمات توانبخشی شنوایی، خدمات برای برقراری ارتباطات بهتر این افراد با دیگران (مانند خدمات توانبخشی و زبان اشاره)، كاهش سرو صدای محیط و تعامل بیشتر با افراد جامعه برای بدست آوردن آگاهی بیشتر در این زمینه و برقراری ارتباطات مناسب با افراد كم شنوا را در روند مراقبت از شنوایی بسیار موثر دانست.

موللی تاكید كرد: با توجه به تبعات كم شنوایی در جامعه، هراقدامی برای پیشگیری و درمان كم شنوایی، یك سرمایه گذاری پرمنفعت برای همه دولت ها و ملت ها محسوب می شود، درصورتی كه در كشورهای در حال توسعه، بویژه در كشورهایی كه از نظر اقتصادی ضعیف تر هستند، مشكل دسترسی افراد كم شنوا به امكانات و خدمات مناسب مراقبتی و درمانی بیشتر است، بطوری كه برآورد شده، حدود 91 درصد كشورهای با درآمد پایین و در 75 درصد كشورهای با درآمد بالا، مداخلات لازم برای افراد كم شنوا وجود ندارد، درصورتی كه رمز موفقیت این افراد و حفظ نیروی كار و مولد برای دولت ها، " مداخلات لازم و بموقع " در این زمینه است.

وی افزود: لازم است كه برای توانمندسازی افراد كم شنوا در جامعه، نسبت به تشخیص بموقع كم شنوایی (از بدو تولد)، ارائه امكانات آموزشی، درمانی و توانبخشی بموقع و ایجاد شرایط تسهیل كننده برای دسترسی این افراد به امكانات، توجه جدی صورت بگیرد.

به گفته موللی، یكی از رفتارهای قابل پیشگیری كه علت افزایش تعداد كم شنوایان در جهان نیز محسوب می شود، گوش كردن به موسیقی با صدای بلند و با هدفون و هنزفری است كه در میان جوانان بسیار شایع بوده و بدون توجه به آسیب های آن، به این كار اقدام می كنند.

وی از دیگر علل افزایش كم شنوایی در جهان كه قابل پیشگیری می باشد، به پیشگیری و درمان بیماری های گوش اشاره كرد و گفت: عفونت های گوش میانی كه در كودكان خیلی شایع است و با درد گوش در زمستان همراه می باشد، نیاز به رسیدگی و درمان دارد تا به كم شنوایی منجر نشود.

وی همچنین، شناسایی بیماری های دیگر و داروهایی كه سبب كم شنوایی می شوند، و با توجه به افزایش جمعیت جهانی، ارتقای سطح بهداشت عمومی و سلامت جامعه در طول زندگی افراد را در كنترل و پیشگیری از كم شنوایی حائز اهمیت دانست.

مسوول كمیته مطالعات كم شنوایی و ناشنوایی مركز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال دانشگاه علوم توانبخشی، نهایتا رسیدگی به وضعیت جسمی نوزادان و كودكان را كلید حل مشكل كم شنوایی در جهان اعلام كرد و گفت: شناسایی كودكان كم شنوا از بدو تولد (مانند غربالگری نوزادان) و در ادامه، مداخلات سیستماتیك (ارائه خدمات آموزشی، درمانی و توانبخشی) می تواند به پیشگیری از كم شنوایی و كاهش تعداد افراد كم شنوا در جامعه كمك كند.

موللی توصیه كرد: غربالگری در مهدهای كودك، در بدو ورود به مدرسه و در مدرسه انجام شود و پس از آن، در دوران نوجوانی، جوانی و سالمندی تكرار شود، تا در سنین مختلف و در هر محل و مكان، در مراكز درمانی، مدارس و بسیاری از اماكن عمومی، غربالگری ها بصورت دوره ای انجام شود.

وی افزود: غربالگری نوزادان در كشور ما، تا حد زیادی انجام می شود و وضعیت به نسبت خوبی در این زمینه داریم، اما چالش بزرگ در این خصوص، ارائه خدمات بعد از غربالگری است، چرا كه مداخله لازم، یا در دسترس نیست یا بسیار هزینه بر است و از سویی، متخصصان مربوطه در همه شهرستان ها و مراكز استان ها فعالیت نمی كنند، و به دلیل عدم حمایت كافی از این افراد، متخصصان این حوزه تمایلی به فعالیت درهمه مناطق ندارند و این چالشی است كه باید به آن توجه شود.

این محقق حوزه شنوایی گفت : برآورد شده كه بین شروع كم شنوایی و انجام مداخلات و درمان درست آن، بطور متوسط هفت سال فاصله وجود دارد كه علت آن می تواند ناآگاهی افراد باشد كه به تصور اینكه كم شنوایی مورد پذیرش جامعه نیست، در دریافت خدمات كوتاهی كرده، و در نتیجه، وضعیت را بدتر می كنند، كه باید نسبت به آگاه سازی این افراد و اطلاع رسانی لازم در جامعه اقدام شود.

موللی توضیح داد: لازم است كه آگاهی و سواد سلامت در همه كشورها، از جمله كشورما بالا برود و مسوولان نیز با حمایت جدی از این حوزه، در نظر داشته باشند كه براساس شعار روز جهانی شنوایی، «هم اكنون زمان اجرای برنامه ها و اقدامات لازم و مراقبت های مردم محور برای شنوایی است».

برچسب ها
- دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
- كم شنوایی
- موسیقی
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۵:۴۹ - ۱۴/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۶۸