دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳

تعرفه خدمات مراقبت در منزل هفته آینده ابلاغ می شود
 
معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به اینكه تعرفه خدمات مراقبت در منزل هفته آینده ابلاغ خواهد شد، بر ضرورت اصلاح نظام اقتصادی و مالی در بیمارستان ها تاكید كرد.
معاون درمان وزارت بهداشت در افتتاحیه نخستین كنگره كشوری دیجیتال مدیریت و درمان كووید 19: تعرفه خدمات مراقبت در منزل هفته آینده ابلاغ می شود
معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به اینكه تعرفه خدمات مراقبت در منزل هفته آینده ابلاغ خواهد شد، بر ضرورت اصلاح نظام اقتصادی و مالی در بیمارستان ها تاكید كرد.



به گزارش وبدا، دكتر قاسم جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در افتتاحیه نخستین كنگره كشوری دیجیتال مدیریت و درمان كووید 19 كه امروز در دانشكده پزشكی دانشگاه تهران برگزار شد، با بیان اینكه بیش از یك سال از شیوع كرونا در ایران میگذرد، اظهار كرد: در یك سال اخیر تجربه های موفق و ناموفق بسیاری داشتیم، دانشگاه محل سیاست نیست و باید در دانشگاه ها مشكلات موجود مطرح و تحلیل شوند؛ باید یاد بگیریم كه تحلیل شویم. افراد در كنار یكدیگر و با تجمیع تجربه ها می توانند موفق عمل كرده و در پی آن دستاوردی حاصل شود.

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینكه طی این مدت درس آموخته هایی از كرونا نوشته ام كه بالغ بر 600 تا 700 صفحه شده است، گفت: تقریبا سعی كردم كه همه این موضوعات را از محیط یاد بگیرم. اگر در محیط كسی اقدام موثری را انجام داده، می توان آن را كشوری كرد؛ در جای جای این كشور در بیمارستان های دانشگاه های كوچكتر دیده ام كه اقدامات بسیار خوبی انجام داده اند.

بهداشت و درمان ویترین ساختار وزارت بهداشت هستند

وی با اشاره به اینكه بهداشت و درمان ویترین ساختار وزارت بهداشت هستند، گفت: اگر بخواهیم بررسی كنیم كه پژوهش های انجام شده تا چه اندازه مفید هستند باید تاثیر آنها را در سیاست گذاری بهداشت و درمان رصد كرد. درصورتی كه پژوهش ساختارمند تحلیل درستی از فرآیند خدمت ارائه ندهد قطعا پژوهش متناسبی با نیاز كشور نخواهد بود. هر زمان كه توانستیم از تحقیقات در تغییر سیاست گذاری ها، اصلاح ساختار ارائه خدمت و فرآیندهای خدمت استفاده كنیم یعنی موفق عمل كرده ایم. ما در ساختار ارائه خدمت، نقاط ضعف و قوت متعددی داریم، باید در راستای اصلاح نقاط ضعف قدم برداریم درغیر این صورت به مردم سرزمینمان خیانت كرده ایم.

دكتر جان بابایی با بیان اینكه هنوز نمی دانیم انتهای كرونا كجاست و ممكن است كه به یك بیماری مزمن منطقی تبدیل شود، تشخیص زودرس، بستری زودهنگام، توجه به سلامت روان، مدیریت تغذیه، مدیریت صحیح در استفاده از داروهای مختلف، فرماندهی و مدیریت بحران ها و مستند سازی را از جمله گام های اجرایی مدیریت درمان كووید 19 دانست.

تعداد تخت های بستری نسبت به جمعیت كشور كافی نیست

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینكه تعداد تخت های بستری نسبت به جمعیت كشور كافی نیست، بیان كرد: به همین منظور باید تلاش كنیم بیماران سرپایی را هرچه سریع تر سر و سامان دهیم. بیمارستان هراسی از دیگر مشكلاتی است كه در كشور ما وجود دارد به همین دلیل بیماران با تاخیر به بیمارستان مراجعه می كنند؛ باید از ظرفیت بخش های خصوصی و عمومی به درستی استفاده كنیم.

وی ادامه داد: در كشور ما مردم به بخش خصوصی توجه دارند و می خواهند از این بخش خدمت دریافت كنند؛ ما نمی توانیم مسیر مردم را تغییر دهیم و نباید اصراری بر این موضوع داشته باشیم؛ باید تلاش كنیم همان مسیر را ساماندهی كنیم. ارائه خدمت به همه بیماران در بخش دولتی امكان پذیر نیست؛ ساماندهی، جهت دهی و نظارت صحیح بر عملكرد بخش خصوصی كه از ظرفیت های كشور است، بسیار مثمر ثمر خواهد بود.

باید در بیمارستان ها از تیم های مددكاری استفاده كنیم

دكتر جان بابایی با تاكید بر ضرورت استفاده از ظرفیت تله مدیسیین در شرایط كنونی عنوان كرد: ما اگر از ظرفیت های این چنینی استفاده كنیم بسیاری از مراجعات مدیریت می شوند؛ تعرفه خدمات مراقبت در منزل هفته آینده ابلاغ خواهد شد و می توانیم با استفاده از این ظرفیت بسیاری از مشكلات را در منازل رفع كنیم. در بسیاری از بیمارستان ها كلینیك تنفسی اختصاصی تاسیس شده است كه بار مراجعه به اورژانس را تا حد زیادی كاهش داده اند.

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینكه اكنون در بسیاری از بیمارستان ها تیم تنفسی وجود دارد، توجه به سلامت روان بیماران در منزل و بیمارستان ها را بسیار مهم ارزیابی كرد و گفت: متاسفانه در این بخش موفق عمل نكرده ایم و یكی از مواردی است كه اكنون مغفول مانده است؛ باید در بیمارستان ها از تیم های مددكاری استفاده كنیم.

وی ضرورت ساماندهی استفاده از آنتی بیوتیك ها را بسیار مهم اعلام و عنوان كرد: یكی از عوامل موفقیت ما در دوران شیوع كرونا فرماندهی اوضاع توسط روسای دانشگاه های علوم پزشكی است.

ضرورت اصلاح نظام اقتصادی و مالی در بیمارستان ها

دكتر جان بابایی با بیان اینكه دانش تغذیه ای، توانبخشی، اقتصاد سلامت و تعاملات سازنده با بیمار و همراهان وی از جمله مواردی است كه پزشكان باید اطلاعات كافی در این حوزه ها داشته باشند، توضیح داد: كادر درمان باید به سلامت روان بیمار توجه ویژه ای داشته باشند، ما هنوز درمورد تغذیه بیماران كرونایی به یك شرایط مطلوب دست نیافته ایم.

معاون درمان وزارت بهداشت تصریح كرد: هرچه بتوانیم بیمارستان ها را مستقل كرده و تلاش كنیم به صورت زنجیره ای با یكدیگر كار كنند بسیار موفق تر خواهیم بود.

وی در پایان با تاكید بر اصلاح نظام اقتصادی و مالی در بیمارستان ها گفت: اگر این امر محقق نشود دستاورد خوبی نخواهیم داشت و در فرآیند ارائه خدمت موفق نخواهیم بود. تعرفه ها ایراد دارند؛ هزینه خدمات پزشكی باید براساس سختی كار و نه رشته تحصیلی تعیین شود. باید تحول بزرگی در نظام نظارت الكترونیكی داشته باشیم و براساس شاخص های حیاتی باشد. اگر برای تك تك اشتباه های خود تصمیم صحیح اخذ نكنیم در حق مردم جفا كرده ایم./208
منبع خبر:
وب دا
   تاریخ: ۱۵:۰۷ - ۱۴/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۶۴